Forskningsmetodik 2003 Vetenskapsfilosofi Etik Medicinsk statistik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Systematiska fel Några exempel från g-labben: Av detta lär vi oss:
Speciella relativitetsteorin
Talföljder formler och summor
Lösningsinriktad Pedagogik.
Kraft och tryck Kapitel 6.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kjell Prytz, Högskolan i Gävle,
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Fritt fall Sid
Forskningsmetodik 07 lektion 1
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Speciella Relativitetsteorin
Rörelse Kapitel 7.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Kunskap 2 Egna upplevelser
Vibeke Horstmann, Inst för hälsa, vård, samhälle, Centre for Ageing and Supportive Environments Jämförelse av två behandlingar.
FK2002,FK2004 Föreläsning 1.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Grundläggande programmering
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Atomens inre Förra veckan lärde vi oss att atomen bestod av tre partiklar. Protoner, neutroner och elektroner.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Centrala Gränsvärdessatsen:
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Föreläsning 81 Sampling och urval Ofta möter vi påståenden av typen “4.5 miljoner svenskar såg VM-finalen i fotboll”, “en svensk tolvåring väger i genomsnitt.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Fysikexperiment 5p Föreläsning Fysikens metoder Vi kommer att göra ett grundläggande antagande att: det existerar en objektiv sanning!
Egenskaper för punktskattning
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Linjär regression föreläsning 9
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
F8 Hypotesprövning. Begrepp
Slumptal Pseudoslumptal Fysikexperiment 5p Föreläsning 2
Ledtråd: Den moderna astronomins fadern
ASTRONOMI.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Personer som utvecklat vår syn på universum
Asarna = världsträdet, Yggdrasil. Världen skapades av kött och blod.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Fysikexperiment 5p Föreläsning 5
Big bang ca 13,7 miljarder år sedan
Vår syn på Universum Universum kan inte vara oändligt stort & oändligt gammalt! - Då skulle det inte vara mörkt på natten….
Krav på vetenskaplig tolkning
Hur ser universum ut? När vi tittar upp på himlen en natt så kan vi med blotta ögat se ett antal små prickar & ofta en större prick, månen. Den del av.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
1 Numeriska Deskriptiva Tekniker. 2 Centralmått §Vanligtvis fokuserar vi vår uppmärksamhet på två typer av mått när vi beskriver en population: l Centraläge.
Marknadsundersökning Kap 12
Världsbilden förändras
Data och att presentera data
Fördelning av data och index
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Presentationens avskrift:

Forskningsmetodik 2003 Vetenskapsfilosofi Etik Medicinsk statistik FÖRELÄSNING 1 Forskningsmetodik 2003 Information om kursen inklusive lab-instruktioner, föreläsningsanteckningar mm kommer att läggas ut på kursens hemsida: http://www.physto.se/~sten/forskningsmetodik/ Kursen har också en kursfaktasida: http://www.physto.se/utbildning/kursfakta/kursfakta.php?kurs=Fy6240 Vetenskapsfilosofi Etik Medicinsk statistik Medicinsk apparatur Mätvärdesbehandling & Statistik Klinisk forskninsmetodik Fysikens metoder: • Grundläggande premiss: det existerar en objektiv sanning. denna är gemensam för alla observatörer den är reproducerbar • Vår förståelse av världen går framåt genom att: Kompilera och syntetisera nya data Bygga Modeller och teorier Göra förutsägelser och testa dessa • Att “bara” samla på sig nya data leder I sig inte framåt, men kan vara en förutsättning för framsteg • Teorier om hur världen fungerar skall kunna prövas experimentellt. (Falsifierbarhet à la Popper) Exempel: • radioaktivt sönderfall • tidsdilation Forskningsmetodik HT 2003

Exempel: Forskningsmetodik HT 2003 Tycho Brahe utförde en mycket stor serie mätningar av speciellt planeternas position på himlavalvet med en mycket god precision. Johannes Kepler Korrelerade dessa data och utvecklade en modell för planeternas rörelse - Keplers lagar Isaac Newton Upptäckte rörelselagarna och gravitationslagen ur vilka Keplers lagar kan härledas. Ur detta kan nya förutsägelser göras, t ex banor för artificiella satelliter. Observation Observation Observation Korrelationer / Syntes Modell Teori Exempel: epicykler kontra heliocentrisk världsbild Dessutom finns två ytterligare ledstjärnor: • “Ockhams rakkniv”, man väljer den enklaste föklaringen • Trovärdig underliggande modell Skillnaden mellan teori och modell är att det finns en underliggande förklaringsmekanism. Experiment är inte en självklar metod att lära sig något om naturen! • Historiskt sett så baserades den första “naturvetenskapen” på något som vi skulle kunna kalla “filosofisk spekulation”. Naturen antogs lyda under vissa speciella principer som fastlades utan att härledas ur naturens egenskaper. Ett skäl till detta var naturligtvis att man inte hade teknologi att göra experiment med hög precision. Märk väl att modern teoretisk fysik också lägger mycket stor vikt vid underliggande principer och symmetrier, naturen antas vara “enkel” och följa regelbunda lagar. Skillnaden är att idag stämms hela tiden den teoretiska fysiken av mot “verkligheten” genom att experiment testar deras förutsägelser. • I vissa fall kan man helt enkelt inte göra kontrollerade experiment, utan är tvungen att förlita sig på observationer. Det finns bara ett universum, och det kan vi inte riktigt göra kontrollerade experiment på. Det är inte etiskt försvarbart att stänga in människor i ett rum och bestråla dem med mobiltelefoner för att se om de får hjärntumörer. Forskningsmetodik HT 2003

Fysiken förs framåt genom ett växelspel mellan teori och experiment Modellbygge Nya Teorier Motsättning Förutsägelser Experiment Nya resultat Modellbygge Nya Teorier Förutsägelser Modellbygge Nya Teorier Experiment Motsättning Modellbygge Nya Teorier Förutsägelser Experiment Motsättning Förutsägelser Experiment Nya resultat Modellbygge Nya Teorier Experiment Överensstämmelse Experiment För att experimenten skall kunna fylla sin roll i detta växelspel krävs tre saker: 1 - Att vi har kunskap och förmåga att mäta de intressanta storheterna. 2- Att experimenten testar de förutsägelser eller fenomen som är relevanta, och påverkas så litet som möjligt av ovidkommande effekter. Ett experiment skall utformas - designas - för maximal känslighet för de intressanta parametrarna och minimal påverkan av andra faktorer. 3 - Att vi har kriterier för att avgöra om utfallet av ett experiment är i överensstämmelse med en teoretisk förutsägelse eller inte. Forskningsmetodik HT 2003

Mätfel Forskningsmetodik HT 2003 Vi skiljer mellan två typer av fel: • Slumpmässiga fel: Positiva fel är lika vanliga som negativa, små fel är vanligare än stora Gör vi ett stort antal mätningar kommer de att ligga centrerade kring det sanna värdet. • Systematiska fel: En viss typ av mätfel är vanligare än andra, det kommer att finnas ett speciellt värde, vi kan inte på förhand avgöra om det är stort eller litet, negativt eller positivt, som adderas till alla mätningar. Som en följd kommer alla mätningar att ligga centrerade kring summan av det sanna värdet och detta speciella fel. Paradoxalt nog så är de slumpmässiga felen lättare att komma till tals med, så vi börjar med dem. När vi har gjort en mätning måste vi på något precist sätt kunna beskriva dessa för att kunna kommunicera våra resultat och ockå kunna jämföra dem med andras resultat och teorier. Några viktiga parametrar för att göra detta är mätdatas genomsnitt, form och spridning. • Genomsnitt (average) Medelvärde, median, typvärde (mean , median , mode) Exempel 1 s 149 Forskningsmetodik HT 2003

Extremvärden (outliers, på svenska kan man även se termen “utliggare”) kan påverka medelvärdet men påverkar ofta inte median och typvärde Behandlingen av extremvärden är grannlaga. Oftast uppstår de p g a något mätfel, men de kan också dölja den stora upptäckten. Ex 3 s 152 Medelvärdet ofta betecknat x är det överlägset vanligaste genomsnittsvärdet som används, men det kan vara på sin plats att vara tydlig med vilket mått man använder eftersom missförstånd annars kan uppstå. Ex 4 & 5, s 152 Viktade medelvärden: När vissa mätvärden har större betydelse än andra använder man ett viktat medelvärde: Viktade medelvärden används när man bestämt sig för att tillmäta vissa mätpunkter en större vikt än andra, det kan t.ex. röra sig om medelbetyg (där man kan välja att ge större vikt åt ämnen som är särskilt relevanta för en utbildning). Ett vanligt tillfälle då man använder sig av viktade medelvärden är när man lägger samman mätresultat med olika storlekar på felen, I det läget finns det en väl definierad procedur för hur dessa skall viktas samman, så att de värden som har den lägsta osäkerheten bidrar mest till det gemensamma medelvärdet. Formen på fördelningen av mätdata • antal maxima (minima) • assymetri, skevhet. Maximum Median Medelvärde Forskningsmetodik HT 2003

Spridningen (eller vidden) säger oss också något om mätningen, dessa bägge exempel har samma medelvärde och median, men har uppenbarligen ändå mycket olika egenskaper. Vi behöver ett sätt att kvantifiera detta. Sant värde Slumpmässig spridning runt det riktiga värdet Slumpmässig, stor spridning runt det riktiga värdet. Några av de möjligheter som finns är: Fullvidd = avståndet från lägsta till högsta värde Kvartiler, delar upp datamängden i 4 lika stora delar Percentiler, delar upp datamängden i 100 lika stora delar Variansen. Inom fysiken det överlägset viktigaste måttet på en fördelnigs vidd. Variansen definieras som där N är antalet mätdata (strikt talat är variansen s2) Genom sin koppling till normalfördelningens egenskaper är standardavvikelsen nästan det enda mått på vidd som används. I nästa föreläsning kommer vi att få en exakt tolkning i termer av sannolikhetsinnehåll, tills dess kan vi minnas tumregeln att hela vidden (i avsaknad av extremvärden) svarar mot ungefär ±2 gånger variansen. Forskningsmetodik HT 2003

”Solförmörkelsen 1919” Forskningsmetodik HT 2003 Einsteins allmänna relativitetsteori förutsäger att ljuset från en stjärna som passerar nära solen under en solförmökelse avböjs dubbelt så mycker som den klassiska teorin förutsäger, 1’’.74 relativt den klassiska förutsägelsen 0’’.86. Eddington, som inte ett ögonblick tvivlade på att relativitetsteorin var riktig, organiserade två expeditioner för att fotografera under en total solförmökelse 1919. Vid ett gemensamt möte med Royal Scociety och Royal Astronomical Society i London 6 november 1919 presenterades mätta värden från de två expeditioner som sänts ut som 1’’.98±0.30 och 1’’.61±0.30 Uppmärksamheten blev enorm, denna händelse blev startpunkten för Einsteins status som vetenskaplig galjonsfigur. Dessa resultat är emellertid inte okontroversiella. Ett antal personer har ifrågasatt om dessa värden egentligen är korrekta givet de fotografier som fanns att tillgå. Vi återkommer till detta senare i kursen. Forskningsmetodik HT 2003

Galileo Galilei (1564-1642) Forskningsmetodik HT 2003 Exemplet demonstrera att ingen teori, hur omfattande och precis den än är, står på egna ben utan att ha testats mot ”verkligheten”. Exemplet visar också att utfallet av en mätning ofta inte är ”binärt”, krona-klave, ja-nej utan att resultatet ofta befinner sig någonstans längs en kontinuerlig skala. Att avgöra hur väl resultaten stämmer med förväntningarna är många gånger besvärligt. I kursen kommer vi att lära oss hur vi skall göra kvantitativa uttalanden om våra mätresultat. Hur genomför man experimentella observationer? Experiment, i motsat till observationer, innebär att man renodlar frågeställningen och försöker minimera influenser från andra effekter än just de man är intresserade av. Vi måste lära oss dels att planlägga ett experiment så att vi får en så renodlad situation som möjligt, dels hantverket för att genomföra det planerade experimentet på rätt sätt. Galileo Galilei (1564-1642) Är den som har fått äran av att vara den som bidragit mest till att etablera den experimentella metoden, i strid mot både den Aristoteliska traditionen och den katolska kyrkan. 1604 presenterade Galilei sina resultat om pendelrörelsen och om fallande kroppars rörelse. Resultaten för fallande kroppar fick Galilei fram genom att mäta hur långt en kula färdades längs en sluttande ränna under en given tidsrymd, han fann då att hastigheten är proportionell mot kvadraten på tiden. Experimentet är en klassiker av flera skäl, mer om det senare i kursen Forskningsmetodik HT 2003