SPARKVIPA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Advertisements

1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
En Modern Saga Grodkonungen.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Grammatik Ordklasser.
adjektiv och substantiv
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
ORDKLASSER 10 stycken Substantiv, verb, adjektiv, pronomen, adverb, preposition, räkneord, interjektion, konjunktion, subjunktion.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Svenska Grammatik.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Grammatik - Språket om språket - 9a Ersängsskolan vt 13.
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Genomgång av direkt objekt(ao) i franska
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
Grammatik.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Ordklasser.
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Namn på saker Ord man kan sätta en, ett eller flera framför
Substantiv grupper Människor bror, vän, polis, tyska
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Grammatik - Språket om språket -
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Aktiva och passiva verb
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
De eller dem, det är frågan?
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
STOR BOKSTAV -I början av en mening… -Vid egennamn… -människor, djur
SUBSTANTIV.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Possessiva pronomen.
 Alla ord hör till en ordklass.  Till vilken ordklass ett ord hör beror på: - vad ordet betyder - hur det böjs - hur det används.
Ordklasser Svensk grammatik Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Grammatik.
Språkets uppbyggnad/grammatik Ordklasser. Substantiv – betecknar levande varelser, växter, föremål, ämnen, platser och abstrakta begrepp Olika typer av.
Grammatik ‏ ‏قواعد اللغة (‏نحو‏) Cvl-Sandviken. Ordklasser Substantiv الأسماء Verb الفعل ‏ Pronomen الضمائر Adjektiv الصفة Prepositioner حروف الجر Räkneord.
ORDKLASSER Svensk grammatik Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Grammatik - Språket om språket -.
Adjektiv.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

SPARKVIPA

Ordklasser

Namn på personer, städer, floder o.s.v. skrivs med STOR bokstav Egennamn Konkreta Abstrakta Som man kan ta på Som man inte kan ta på Ental Grundform Kasus SUBSTANTIV Namn på föremål, personer,företeelser, känslor, platser o.s.v. Singular Plural Flertal -or -ar -er -r -n - Genitiv Ägandeform Ex: kattens ögon Genus = sort, slag Obestämd/ bestämd form Utrum N-genus Ex: stolen en, ett, flera Ex: ett bord den, det, de Ex: bordet Neutrum T-genus Ex: bordet

INFINITIV (grundform) Kan man sätta ”att” framför Använder man när man slår upp ord i lexikon TEMPUS (tidsformer) Presens - läser Preteritum - läste Perfekt - har läst Pluskvamperfekt - hade läst Futurum - ska läsa - kommer att läsa IMPERATIV (uppmaning, befallning) Utropstecken Läs boken! Skriv i häftet! VERB Något man gör eller något som händer HJÄLPVERB Ändrar betydelsen på huvudverbet. Vi har läst Vi hade läst Vi ska läsa Vi vill läsa Vi måste läsa o.s.v. AKTIV/PASSIV FORM Mannen målar huset. Huset målas av mig. TEMA (visar hur verbet böjs) Infinitiv Preteritum Supinum läsa läste läst -ska läsa -skulle läsa -att läsa -har läst -hade läst

Diskussionsuppgifter verb (från Genrekoden Tala sid 133) Hur skulle du vilja förändra ditt rum? Skriv ner tio saker som du skulle behöva göra för att få ett snyggare rum. ”Chilla” och ”koppla av” betyder samma sak men de två verben används inte på samma sätt. ”Chilla” är talspråk och ”koppla av” passar bättre i skriftspråket. Ge andra exempel på verb som betyder samma sak men som används olika.

Pronomen pro = i stället för nomen = substantiv Ersättningsord t.ex.: Flickan  hon Pojken  han Olle och Pelle  de Olika slags pronomen: personliga, possessiva, relativa

Frågande Vem? Vilken? Vad? Subjektsform Objektsform 1.jag mig 2.du dig 3.han honom/sig hon henne/sig den, det den, det/sig 1.vi oss 2.ni er 3.de dem/sig Tillbakasyftande Inleder bisatser Ex: som, vilken, vilka, vilket, vars, vad Ägande 1. min, mitt, mina 2. din, ditt, dina 3. hans/sin hennes/sin dess/sin 1. vår, vårt våra 2. er, ert, era 3. deras Obestämda någon, somliga, man Utpekande den här, den där, denna Ömsesidiga varandra, varann

Personliga pronomen Subjektsform: när personen/saken är huvudperson i meningen. Jag skalar potatis. Du spelar fotboll. Objektsform: Någon annan är huvudperson. Jag skalar potatis åt dig. Du spelar fotboll med honom.

Stryk under subjektsformerna och ringa in objektsformerna Har du sett till skridskorna, mamma? Eva var sen och letade förtvivlat i hallen. De fanns ingenstans. Hon kunde inte hitta dem. Nej, jag har inte sett dem. Du får hålla reda på dem själv. Kanske har Peter gömt dem. Han är alltid så dum. Han är nog oskyldig. Du är en riktig slarva.

Mamma, du måste säga till honom att inte reta mig. Ni får skärpa er. Har du letat i garderoben? Här är de ju! De låg under täckjackan. Hur länge ska ni träna ikväll? Vi slutar nog klockan tio. Ni låser väl inte ytterdörren? Nej, då har vi inte lagt oss.

honom/sig Han tänker på honom. Han tänker på sig (själv). Hon skyller på henne. Hon skyller på sig (själv).

Possessiva pronomen Ägande Jag har en boll. Det är min boll. Vi har en katt. Det är vår katt.

hans/sin Han hänger sin jacka på kroken. Han hänger hans jacka på kroken. Sin syftar tillbaka på subjektet, hans syftar på någon annan.

Relativa pronomen Tillbakasyftande Jag har en katt, som är busig. Malin kan busvissla, vilket inte jag kan. Stefan, vars mamma är rik, har alltid nya kläder.

Det som det relativa pronomenet syftar tillbaka på kallas korrelat. Markera relativa pronomen och korrelat i meningarna Martin krockade med sin moped, som han fått av mormor. Vet du att Juha, som går i åttan, har vunnit en miljon på lotto?

Pappa tapetserade rummet, vilket inte var det lättaste. Bilen, vars förare stod i kö på banken, transporterades bort av polisen. Minire har en stor fet katt, som älskar sardiner.