ACT – Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Motivation och förändring
Advertisements

Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Träff 11 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Om stress och om språket Fredrik Livheim, www.livskompass.se Kursledare

Förra träffens ”veckans tanke” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Träff 1 Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Öva hemma

Hur mycket har du övat? 1. Acceptans Max X poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max X poäng (2 poäng/vecka) 2. Förändring Max X poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max X poäng (bedöm själv vilken poäng du ger dig, 4 = stora förändringar) 3. Motion Max X poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max X poäng (två poäng/vecka) Totalt max X p 4

Övat hemma Namn Acceptans (max X p) Förändra Motion Totalt

Träff 2 Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Öva hemma

Yttre problem Om du har ett problem i världen utanför dig, utanför din kropp… Vad kan du göra för att lösa problemet? Hur fungerar det på kort sikt? Hur fungerar det på lång sikt?

Skillnaden mellan yttre och inre problem Yttre problem: ”Om det är något du inte gillar så fundera på hur du ska bli av med det och gör dig av med det” Inre problem: ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem”

Hjärnan är en: ”bli inte dödad maskin” utvecklad i en farofylld miljö

Ibland är vår ”bli-inte-dödad-maskin” till så mycket nytta

Inre problem: Varför blir det så? ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem” Varför blir det så?

Världens bästa lögndetektor… 39

Inre problem: Varför blir det så? ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem” Varför blir det så?

Tänk inte… … på siffrorna: 1 4 7

Om kontroll

Även härliga upplevelser kan väcka smärta

Naturlig smärta eller onödig smärta? Naturlig smärta, naturligt obehag: Kommer vi att ha under våra liv. Varierar i styrka. Är naturligt eftersom livet bitvis gör ont.

Naturlig smärta eller onödig smärta? Onödig smärta, onödigt obehag: Kommer när vi inte vill känna den naturliga smärtan, vi får då ”onödig smärta”. Genom att agera klokt på ”naturlig smärta” kan vi undvika att skapa mer smärta för oss själva, t ex inte bli så stressad för att man är stressad. Kom ihåg exemplet med den brutna armen. Armen är bruten (ren smärta) och hur jag reagerar på detta kan skapa mer (onödig) smärta.

Jobbiga tankar och känslor är som getingar utan gadd. De verkar läskiga, men måste vi verkligen springa ifrån dem?

De fem djuren - En Qi Gong övning Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 3. Apan - händerna mellan benen, skopa upp, ge, släpp ner 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå    5. Örnen - cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. 30

Acceptans och villighet som ett alternativ - En praktisk övning

Att hamna i kvicksand

Den kinesiska fingerfällan

Varför är det så svårt att acceptera? Yttre problem kan oftast kontrolleras, så då försöker vi med samma strategi på inre problem Kontroll fungerar ibland på kort sikt Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

Om livet

Men andra har det mycket bättre än jag! …eller har de verkligen det?

Vad är effektivt mot stress? 1. Förändra, eller ta bort saker som stressar oss 2. Acceptans, att förändra sitt förhållningssätt till stress 3. Återhämtning, inklusive sömn 4. Motion 5. Medveten närvaro, bland annat närvaro och förhållningssätt 28

Varför medveten närvaro? CD skiva med sex övningar, pris 149 kr www.livskompass.se

Vad är medveten närvaro? (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet och utan att värdera eller döma. – JON KABAT-ZINN Övning

- Är vi framme snart?

Medveten närvaro

Regelbunden övning har enligt forskning flera positiva effekter, bland annat; Minskar stress Kan förebygga depression eller återfall i depression Sänker nivåer av ångest och stress, förbättrar generell psykisk hälsa, tänkande och ger större psykologisk flexibilitet Ökar kroppens immunförsvar och förmåga att självläka Förbättrar sömnen Man klarar smärta bättre Man blir smartare Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva

” Vad ska vi göra nu då?” När vi inte är här och nu i ögonblicket (medvetet närvarande) så blir vi begränsade och missar ofta uppenbara saker.

Vad har vi undersökt idag? - summering

Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga. 1. Medveten närvaro Gör någon av de två övningarna på CD-skivan; ”1. Att vila i dig själv, 33 minuter” eller ”2. Fullt närvarande, 14 minuter”. Gärna fem gånger/ vecka till nästa gång. Välj någon sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande när du gör detta till nästa gång. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Förändring Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? 4. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka.

Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855) 37

Planering av att öva hemma

Lycka till!

1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 63 40

1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 64 41

1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig 65 42

Hur ska jag påminna mig om att acceptera? 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig om att acceptera? 66 43

3. Förändring - Finns det något jag vill förändra. - Arbetsbörda 3. Förändring - Finns det något jag vill förändra? - Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 67 44

4. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka 68 45