ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan jag vara viss om min tro?
Advertisements


ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Välkommen till Ungdomssamling!
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Mindfulness – en hjälp på vägen
Projektföljeforskning
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Socialpsykologi.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Träff 11 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare

De fem djuren - En Qi Gong övning 1. Hjorten 3. Apan Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet  3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva   

De fem djuren - fortsättning 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå   5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Förra veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Träff 1 Tänka eller uppleva. Kim på livslinjen. Bip-bionk De fem djuren. Livskompassen. Gå på 90-årskalas

Träff 2 De fem djuren Genomgång av öva hemma Livskompassen Livsriktning, handlingar och hinder Ljudbollen Balans och livsutrymme Ta steg mot det jag tycker är viktigt

Hur mycket har du övat mellan träffarna? 1. Medveten närvaro Poäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 poäng/vecka) + max 4 poäng (2 poäng/vecka) = 8 poäng 2. Värdekompassen Poäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Ta hand om min kropp Poäng ? På det sätt jag har valt ägnat mig åt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. 8 7

Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp (max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico 8

Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp Håkan (max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico Totalt Håkan 4 2 3 Både P.P & N.N 13 Fredrik 7 1 N.N 14 9

Träff 3 – Vad hindrar mig? Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? 10

Träff 3 De fem djuren Vad gjorde vi sist? Genomgång av öva hemma Vad hindrar mig? Tumme upp eller ner Paus Kedjeklapp Bussen, vilka passagerare säger vad? Planera att öva mellan träffarna 11

Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva

Vad hindrar mig?

Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: Vi tänker att vi inte kan Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” Vi försöker undvika jobbiga känslor Ibland har vi till och med glömt vad vi egentligen vill för att det kan vara smärtsamt att se skillnader mellan vad man vill och hur man faktiskt lever sitt liv

Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill? Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Relationer . Egen tid Hälsa

Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill? Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Egen tid Ha tid för mig själv Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt.

Våra nio grundkänslor - ”bra”/ ”positiv” känsla eller ”dålig” / ”negativ” känsla? 1. Förälskelse 2 . Glädje 3. Nyfikenhet 4. Ilska 5. Rädsla 6. Sorg 7. Skuld 8. Chock 9. Äckel Exempeldialog: ”- Jag tänkte läsa upp en lista med de nio grundkänslorna. De flesta experter brukar säga att de här nio är de grundkänslor vi människor delar. När jag läser upp dem vill jag att ni antingen gör tummen upp om det är en ”bra” eller ”positiv” känsla. Ni gör tummen ner om det är en ”dålig” eller ”negativ” känsla. Är ni beredda? Förälskelse – Glädje – Nyfikenhet – Ilska – Rädsla – Sorg – Skuld – Chock – Äckel. Intressant. Ni gav sex av nio känslor tummen ner, sex av nio av de vanligaste mänskliga känslorna fick tumme ner. Det berättar verkligen något om var det innebär att vara människa. Det gör stundtals ont. Detta trots att samhället säger att vi ska må bra hela tiden, hur går det ihop?” 18

Förälskelse Glädje Nyfikenhet Ilska Rädsla Sorg Skuld Chock Äckel

Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

Mitt liv är riktigt tungt… (ibland) ”Härligt” Sedan jämför vi vår egen ”insida” med andras ”utsida”… ”Grymt jobbigt” 21

22

Om livet

Vad är att bli arg/stressad/få ångest? Ilska/Stress/Ångest Miljö Människa (Jag) Kroppen går igång Ilska/Stress: ”Jag blir så j**la förbannad!” eller – ”Jag hinner inte med” eller – ”Jag mår så dåligt, står inte ut!” 24

Vad är ilska/stress/ångest? Cool Miljö Människa (Jag) Inte ilska/stress: ”Det här klarar jag av. Jag upplever att jag klarar av de krav som omgivningen ställer på mig.” ”Jag kan hantera det här även om jag blir arg.” ”Just nu mår jag dåligt, men det är OK, det får vara så just nu”.

Ilske/Stress /ångest-reaktionen ”Slåss eller fly-reaktionen” (fight or flight) Handlar om effektiv omfördelning av resurser Fyller en funktion för överlevnad Man tänker dåligt Blodsockret stiger Endorfiner utsöndras -smärta minskar Man andas snabbare Luftvägarna vidgas Hjärtat slår snabbare Blod- kärlen drar ihop sig Blodet flyttas till större muskelgrupper Ökad svettning Illustrera savann Är stress farligt?

Var sitter din ilska/ångest/stress

Ilskeutbrott Innan ett utbrott Under ett utbrott Efter ett utbrott

Paus

Kedjeklapp Vi sitter i en ring. Lägg händerna i en ”kedja” Klappen går runt. Vänd med dubbelklapp. Missar man eller väntar för länge åker man ut. Vi börjar med en testomgång. Vad fick du för tankar under övningen?

Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig.

Livet är som en buss med läskiga passagerare…

Relationer Olika sätt att hantera hinder: 1. Kompromissa med tankarna 2. Övertala tankarna 3. Acceptera tankarna 4. Acceptera tankarna och handla

Vad har jag kontroll över? Det viktiga livet Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har INTE kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Detta är en ”bonusbild” som lades till vårterminen 2011. Denna bild är tänkt som reflektion efter bild ”27. Relationer – Olika sätt att hantera hinder”. Det vill säga när man precis avslutat Bussmetaforen. Anledningen till detta är att det är värt att verkligen lyfta upp denna skillnad. Det vill säga vad vi har kontroll över och vad vi inte har kontroll över. I rollspelet innan (råga om fika eller dejt) har jag full kontroll över mina handlingar, dvs. ta steg fram till personen, öppna munnen och fråga. Om hon/han svarar ja eller nej har jag inte kontroll över. Däremot har jag drastiskt ökat chanserna till en fika genom att gå fram och fråga. Och jag har samtidigt öppnat mig för möjligheten att det kan göra ont om personen säger nej. Sorg! Ångest! Känslor: Ilska! Tanke:Aldrig igen! Händelse: Får ett nej Steg med mina fötter: 17 år, frågar om dejt 34

Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig.

Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster.

Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt. 37

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? Ta steg för att det är viktigt för mig. Vad kan jag göra redan idag? Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? Gör jag det för min egen skull? Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. Planera steg att ta under veckan som kommer.

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Att vara närvarande på lektionen Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara lite jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Egen tid Ha tid för mig själv Vara på mitt rum och läsa en bok Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa Kan förändra, kolla upp en intressant bok. Boka in tid för mig själv. Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. 40

Vad har vi undersökt idag? - summering

Att arbeta med till nästa träff Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro 2. Fortsätta att arbeta med livskompassen. 3. Ta steg i min livsriktning. 4. Ta hand om min kropp ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

1. a) CD Medveten närvaro Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 43 43

1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag går till/från matsalen När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig 44 44

2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? .

2. Ta steg i min livsriktning Vad? När? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46 46

3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 47 47

4. Ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 48 48

Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva

Lycka till!

Planering av att öva mellan träffarna

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11