ReformTech Sweden AB CONFIDENTIAL This document is solely for the use of ReformTech personnel. No part of it may be used, circulated, quoted, or reproduced for distribution outside ReformTech without prior written approval from ReformTech. FFI presentation Catalytic FOH Göteborg /09 ”VCC är mycket nöjda med samarbetet med er och att vi gjort stora framsteg tillsammans med att hitta en integrerad lösning. Vi (VCC) ser som representant för fordonsindustrin finns stora potentialer med denna typ av produkt för framtida applikationer. ”
Agenda Projektmål Produktutvecklingsbeskrivning & aktiviteter Resultat & slutmål
Projektets mål 1.Ta fram världens renaste fordonsvärmare som möjliggör funktion 1. SULEV 30 2.I arktiska miljöer (T<-40˚C) 2.Fordonsanpassa miljövänlig katalytisk värmare-teknologi Nya geometriska krav kräver ny reaktordesign Lättviktsdesign Styrsystem för framtida fordonsintegration Ökad robusthet ger prestanda i tuffa miljöer Gör teknologin mogen för traditionell produktutveckling 3.Möjliggör ökad el-räckvidd & bränslekompabilitiet, med låga utsläppsnivåer i kallt väderlag 4.Säkra bio-diesel-, & metanol/etanol-drift 5.Utveckla & testa nya ädelmetallfria katalysatormaterial
FFI tidsplan
Robust startsekvens genom vidareutveckling av förångningszonen Placering och optimering av katalysatorfunktionen i värmare Minimerande av negativa driftseffekter från biodieseldrift Styrsystem för LIN-protokoll Utveckling av material och katalysatorer tillsammans med KTH Mätning och test i Scanias och Volvo’s motorceller Packning av produkten för att passa till fordonskraven Utveckling av produktionsmetoder med partners Utvecklingstester i fordon Säkerhetsanalyser Test, uppmätning, och dokumentation av prestanda och utsläpp Projekt aktivitetsbeskrivning
Product Strategy for different segments MarketClean Diesel (Clean Gasoline) HEV (Hybrid Electric Vehicle) PEV (Plug-in Electric Vehicle) Stationary Water/Air Heating ProductFlame HeaterAutomotive Catalytic Heater Premium Catalytic Heater Stationary Catalytic Heater Main fuelDiesel, Gasoline Ethanol, MethanolNatural gas/biogas and Ethanol/Methanol CharacteristicsFlame based heater without catalyst, RT’s will be approx. 50% emissions better then EB/WB Catalytic heater with partial flame, will be “environmental friendly” Catalytic heater with focus on renewable fuels, will be environmental friendly Catalytic heater with focus on renewable fuels, will be environmental & health friendly CompetitorsWebasto, Eberspächer Limited today Competitors exist on NG, limited on other Expected costLowMediumHighMedium 6
Resultat FFI Göteborg 2013
FFI värmarevolution A-System B1-System 12 dm3 B2-System 7.3 dm3 C1-System 3.8 dm3 C4-System <3.0 dm3 C5-System <2.5 dm3
Unique Performance Features Instant start-up for instant driver comfort Compared to current heaters that have a 2 minute start-up delay Low power consumption during start-up and shutdown 60 W peak consumption during 30 second start-up 10 W consumption for 10 seconds during shut-down High efficiency to climate system > 80% for all operating conditions Heat transfer rate > 20 degrees/minute Ultra Low Emissions during normal heater operation (SULEV 30) CO 3.3 [mg/mil] NOx 20.4 [mg/mil] THC 0.9[mg/mil] NMOG +NOx 21[mg/mil] Particulates2[mg/mil] Step-less power control High on-of cycling >30 seconds from shutdown to full power Robust for low coolant flow 0.04 l/s compared to for competitor 80 ° C Wide temperature range -40 to +40 ° C compared +15 °C maximum for competitor products
Resultat emissions tester Reformtech / VCC Mätningar utfört av VCC I Göteborg Competitor
Let us Reform the World together! ReformTech Sweden AB © CONFIDENTIAL This document is solely for the use of ReformTech personnel. No part of it may be used, circulated, quoted, or reproduced for distribution outside ReformTech without prior written approval from ReformTech.