Bloggar – en introduktion Berghs 2005-05-10. ”How big are blogs? Try Johannes Gutenberg out for size.” - Business Week.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om blogging SenITel 17 februari 2005 Anita Rissler SeniorNet Lidingö SenITel 17 februari 2005 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Advertisements

NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
PETER Nicks Product Marketing Manager
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Ung kommunikation Drivkraft för förändring eller fritid för likasinnade? Lennart Axelsson, Växjö universitet.
”Lär dig skilja agnarna från vetandet !” Bibliotekarier i ny roll Idékonferens i Jönköping 13 november 2002.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Blogg! Nicklas Lundblad. Agenda •Inledning, ordförklaringar och exempel •Bloggar i politiken •Bloggen och samhället •Att leva i bloggosfären.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Vad är bloggar? Trendbaren Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar ©2005.
How to learn a Second Language?
App vs webb Andreas Sjöström. © Sogeti Andreas Sjöström Sogeti App Center New Technology Leadership Award 2011 Topp 10 utvecklare i Sverige 2010 (IDG)
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Andlig tillväxt School of Leadership Vår ork Kan delas in i fyra olika delar Fysisk Relationell Mental Andlig Frid - bygger på Gudsrelationen.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Medarbetarundersökning 2010 Resultat Sittning 2 : Choose - Act
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Blogg! Nicklas Lundblad. Agenda Inledning, ordförklaringar och exempel Bloggar i politiken Bloggen och samhället Att leva i bloggosfären.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
GDPR - General Data Protection Regulation
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
Välkommna till BE Nej jag bara skoja det är bildspel vecka ® BrucElvis
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
My role model.
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
Pearlleady.com Attractive Graduation and Wedding Gifts Online.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
Season 2018.
The director of education and Research-Based Education
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Bloggar – en introduktion Berghs

”How big are blogs? Try Johannes Gutenberg out for size.” - Business Week

Vem är jag? Henrik Torstensson Student, skribent Bloggar sedan 2002 Sweblogs.com

Bloggar i media Veckans Affärer : En av de nya stjärnorna Business Week: Blogs will change your business Fortune : 2005 års främsta trend inom IT Merriam-Webster : Årets ord 2004 TIME : Bloggare kandidat till Årets person DNs ledarsida : En av årets trender 2004

Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar ©2005 Henrik Torstensson

Vad är en blogg? "blogg (från eng. weblog), webbjournal, webblogg, personlig och öppen dagbok på webben. Man kan även se begreppet som ett mellanting mellan personliga kolumner i dagstidningar och dagböcker. En typisk blogg innehåller iakttagelser och synpunkter på dagsaktuella händelser, länkar till intressanta och aktuella webbsidor m.m (...) (Nationalencyklopedin)

”Blogging is a format, not a genre." - Virginia Postrel i Forbes

Bloggformatet Senaste inlägget överst Permanenta länkar RSS Kommentarer Trackback (”vem länkar hit”)

Klicka här!

Bloggvärlden

Utveckling Första hemsidorna - World Wide Web Portaler och communities - Site Wide Web Bloggar - World Live Web

Bloggar och media

Hur stort är bloggande? 7 % har bloggar (Pew) 27 % läser bloggar (Pew) 9,5 miljoner bloggar (Technorati) nya bloggar/dag (Technorati) Runt 2000 bloggar i Sverige (egen bedömning)

Weblogs Tracked March February 2005 Doubling Doubling in size approx. every 5 months

New Weblogs Created / Day March February /05: 38,000/day means a new weblog is created about every 2.2 seconds.

Massmedia vs. Bloggar, 3/05 Inbound sources Blue = Mainstream Media Red = Blog

Varför följer massmedia bloggar? Läsarna vet mer än redaktionen Nyheter Sammanhang

Varför startar massmedia bloggar? Ett format som passar Internet Besökare kommer tillbaka oftare = $$$ Vill inte missa en het trend

Varför följa webbloggar? Lyssna på kunder Lyssna konkurrenter, partners Bättre PR-arbete

Från blogg till New York Times 12 sept – inlägg på en communitysajt 14 sept – stora bloggar skriver om det 16 sept – företaget kommenterar 17 sept – New York Times och AP 22 sept – produkten dras tillbaka

Hitta och följa bloggar

Hur hittar man bloggar? På andra bloggar Bloggtjänster –Nyligen.se –Technorati Sökmotorer

Några svenska bloggar Media Culpa – Mahirblogg – Researcher.se – JKL Blog – jklgroup.blogs.com CorporateBloggingInfo – myMarkup –

Hur följer man bloggar? Webben RSS-läsare –Bloglines Omvärldsbevakning –Observer –Agent25

Vilka är det som bloggar?

Kunder Konkurrenter Kollegor Kunnigt branschfolk

Fyra personer som bloggar Bob Lutz vice ordförande General Motors Jan Kilström vd Nils Hansson Åkeri Margot Wallström EU-kommissionär Robert Scoble teknisk evangelist Microsoft

Tre personer till som bloggar Johan Norberg författare, debattör Erik Stattin it-bibliotekarie Linda Skugge krönikör

De bloggar för att… de kan uppmärksammas av journalister kommunicera med kunder dela kunskap med kollegor göra livet jobbigare för konkurrenter nå läsare

Hur påverkar man bloggare?

Öppenhet

Bygg relationer PR Kommentarer Börja blogga

Micro Persuasion Find Listen Engage Empower Källa: CooperKatz

Hur bloggar man?

Hur börjar man blogga? Hur ofta behöver man blogga? Vad kan man blogga om?

Informationsstrategi och bloggar

Möjligheter Direktkommunikation Bygga relationer Del i PR-arbetet

Risker Avslöja hemligheter Skada relationer Anställd blir avskedad

Frågor? Vem ska blogga? Vad ska man blogga om? Policy?

Exempel på bloggpolicy 1.Make it clear that the views expressed in the blog are yours alone and do not necessarily represent the views of your employer. 2.Ask your manager if you have any questions about what is appropriate to include in your blog. 3.Be respectful to the company, employees, customers, partners, and competitors. 4.Understand when the company asks that topics not be discussed for confidentiality or legal compliance reasons. 5.Ensure that your blogging activity does not interfere with your work commitments. Källa: Forrester Research

Strategi Ska vi följa bloggar? Ska vi blogga? Vem ska blogga? Vad ska vi blogga om?

Frågor? e-post: telefon: ©2005 Henrik Torstensson