Ingenjörsutbildningens paradox Att utveckla Civilingenjörsutbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Citat och utdrag ur föreläsning
Advertisements

För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
IFS TRAINER © 2011 IFS. MARIA ASSARSJÖ GULLBERGS STRANDGATA 15, GÖTEBORG +46-(0) Maria in 3 bullets: 
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
RYMDTEMA Space-topic Dokumentation över år 2:s arbete Documentation over the work in second degree.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Skåne University Hospital
You should put a comma before a person’s name if you're talking directly to them… Come here, Lily! …or when you are introducing or talking about a person.
Beräkning av enhetens frekvens av CDK infektioner.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
7 Det är= there is/are, it is
ASP.NET MVC MVC historik ● Traditionellt arkitekturmönster som ansetts särskilt lämpligt i webbapplikationer ● Separation of concerns & loose.
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Landscaped Spaces Design for Health This slide show contains images related to health and the built environment. For more information see
Kom och utveckla din syn på ledarskap!. Hur möter du de nya kraven på dig som ledare, säljare och i serviceyrken? Välkommen till frukostmöte om LUCK-konceptet.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Fråga 71 Hål är minoritetsbärare i ett n-typ kisel lager. Hålen injeceras från en sida och diffunderar in i n-typ lagret och en koncentrationsprofil upprättshåls.
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
SWAMID WS Uppsala /18. SWAMID 2.0 Inledning, mål och syfte med SWAMIDs workshop eduID – Status, framtid och frågor eduID och AL2 LUNCH.
School of Electrical Engineering Education/Utbildning.
1 CD5560 FABER Formal Languages, Automata and Models of Computation Exercise 2 Mälardalen University 2007.
Karlstad April 2013 Karin Henrekson Ahlberg and Rolf Öberg Rolf Öberg.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
VANLIGA ORSAKER TILL MIGRÄN
Stora additionstabellen
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Barnneurolog Barnkliniken KRYH
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Create a stunning dashboard and keep your job Patrik Sundqvist.
Peace Through Service is RI theme Sakuji Tanaka RI President In Rotary, our business is not profit. Our business is peace. Our reward is not money,
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Jesus möten Mark 2:13-17.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Stora subtraktionstabellen
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Vad är poängen? Vem använder detta? “Mycket bra med videoinspelningar” “… videorna var nog till stor hjälp” “Jag gillade mycket nätföreläsningar,
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Tänkbara aktiviteter/åtgärder:
Action Learning HeLP.
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Action Learning.
Practice and challenges in involving fathers
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
The Early Universe (cont.)
Presentationens avskrift:

Ingenjörsutbildningens paradox Att utveckla Civilingenjörsutbildning

2 Brobyggande

3 Ingenjörsutbildningens paradox Studenterna skall drillas att hantera tidspress och omfa ̊ ngsrika material. Chefer kräver leverans! Studierna skall sålla fram eliten! Slentrian: Man har helt enkelt inte behövt utvecklas!

4 Fem principer 1.Generera ”time on task” 2.Generera la ̈ mpliga la ̈ raktiviteter 3.Omedelbar feedback 4.Feedback som studenterna bryr sig om 5.Internalisera kvalitetskriterier

5 Studentledda räkneövningar “Krysstal”

6 Studentledda räkneövningar (2) Problem: Mindre a ̈ n 50 % klarar typiskt tentatal Trolig orsak: Studenterna jobbar fo ̈ r lite med ra ̈ kneproblem Inte så bra erfarenhet av ‘kontrollskrivningar’ ger mest de duktiga studenterna extrapoa ̈ ng Krysstal tvingar studenterna att lo ̈ sa problem

7 Studentledda räkneövningar (3)

8 Studentledda räkneövningar (4) Farhågor och lösningar Studenter kan kopiera lo ̈ sningar (ora ̈ ttvist) –de som klarar redovisa kopierad lo ̈ sning klarar sig a ̈ ndå Studenter kan kryssa tal och sedan strunta i att de inte kan lo ̈ sa dem sedan pa ̊ tavlan (ora ̈ ttvist) –det a ̈ r inte kul att stå vid tavlan utan att kunna lo ̈ sa alla kryss vid o ̈ vningen kan dras in (gjordes aldrig) Sa ̈ mre pedagogik och tempo da ̊ studenter ra ̈ knar –studenterna o ̈ verraskade som utma ̈ rkta pedagoger Sva ̊ rt att få systemet fullsta ̈ ndigt ra ̈ ttvist –ej betygsgrundande, bara krav fo ̈ r att få tenta

9 Studentledda räkneövningar (5) Slutsatser Studenterna presterade bra pa ̊ tentamen (78 % godka ̈ nda 46 % fick betyg 4 eller 5) La ̈ raren ser vad som a ̈ r sva ̊ rt i kursen Arbetsbo ̈ rdan fo ̈ r la ̈ rare minskar (studenterna fo ̈ rbereder) Studenterna gillar studentra ̈ knetillfa ̈ llen (betyg 4,17 av 5) Studenternas motivation o ̈ kar genom gemensam problemlo ̈ sning och feedback Na ̊ gra studenter kryssar fo ̈ r fa ̊ tal eller missar tillfa ̈ llen - vi hade ett extratillfa ̈ lle fo ̈ r de som fick just under 20 tal

10 Utdrag ur Studentintervju Om traditionella övningar: ”Det är helt vanliga övningar där han räknar tal va? Jag brukar inte förbereda sånt.”

11 Varför sker en förbättring? 1.Generera ”time on task” 2.Generera la ̈ mpliga la ̈ raktiviteter 3.Omedelbar feedback 4.Feedback som studenterna bryr sig om 5.Internalisera kvalitetskriterier

12 Peer instruction Confessions of a converted lecturer Eric Mazur. Idag (2014) the Balkanski Professor of Physics and Applied Physics at Harvard University and Area Dean of Applied Physics. Peer Instruction engages students during class through activities that require each student to apply the core concepts being presented, and then to explain those concepts to their fellow students. Unlike the common practice of asking informal questions during a lecture, which typically engages only a few highly motivated students, the more structured questioning process of PI involves every student in the class. Sök “Eric Mazur Youtube”

13 Conceptual test

14 Student response system

15 Peer instruction Kamratdiskussioner

16 Mazur (Results - 1) Students’ scores on the Force Concept Inventory and the Mechanics Baseline Test improved dramatically Performance on traditional quantitative problems improved. Force Concept Inventory Mechanics Baseline Test Traditional quantitative problems

17 Mazur (Results – 2) Subsequent improvements to our implementation, designed to help students learn more from pre-class reading and to increase student engagement in the discussion sections, are accompanied by further increases in student understanding. The results are not dependent on a particular instructor Finally, with significant effort invested to motivate students, student reactions to PI are generally positive, though there are always some students resistant to being taught in a nontraditional manner

18