ACT Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Motivation och förändring
Advertisements

Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Idrottslärare om astma
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mindfulness – en hjälp på vägen
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Träff 11 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Om språket Fredrik Livheim. www.livskompass.se PS. Kom ihåg att skriva in rätt namn istället för Gruppledare 1 & 2! Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

Träff 1 - Översikt Presentation och dagordning Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Öva hemma

Hur mycket har du övat? 1. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 2. Förändring Max 4 poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max 4 poäng (bedöm själv, 4 = stora förändringar) 3. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) Totalt max 12 poäng PS. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? PS. Lägg gärna in en bild på dig själv istället för Fredrik Livheim.

Övat hemma Namn Acceptans Förändra Motion Totalt Deltagare 1 (max 4 p)

Övat hemma Namn Acceptans Förändra Motion Totalt Deltagare 1 (max 4 p)

Träff 2 - Översikt Repetition av träff 1 (klart) Genomgång av övningar hemma (klart) Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Öva hemma

Yttre problem Om du har ett problem i världen utanför dig, utanför din kropp … Vad kan du göra för att lösa problemet? Hur fungerar det på kort sikt? Hur fungerar det på lång sikt?

Skillnaden mellan yttre och inre problem Yttre problem ”Om det är något du inte gillar så fundera på hur du ska bli av med det och gör dig av med det.” Inre problem ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem.”

Hjärnan är en ”bli inte dödad-maskin”, utvecklad i en farofylld miljö

Ibland är vår ”bli inte dödad-maskin” inte till så mycket nytta

Skillnaden mellan yttre och inre problem Yttre problem ”Om det är något du inte gillar så fundera på hur du ska bli av med det och gör dig av med det.” Inre problem ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem.” Varför blir det så?

Världens bästa lögndetektor

Skillnaden mellan yttre och inre problem Yttre problem ”Om det är något du inte gillar så fundera på hur du ska bli av med det och gör dig av med det.” Inre problem ”Om du inte är villig att ha tankarna och känslorna så är du fast med dem.” Varför blir det så?

Tänk inte…. … på siffrorna 1 4 7

Om kontroll

Även härliga upplevelser kan väcka smärta

Naturlig smärta eller onödig smärta? Naturlig smärta, naturligt obehag Kommer vi att ha under våra liv. Varierar i styrka. Är naturligt eftersom livet bitvis gör ont.

Naturlig smärta eller onödig smärta? Onödig smärta, onödigt obehag Kommer när vi inte vill känna den naturliga smärtan, vi får då ”onödig smärta”. Genom att agera klokt på ”naturlig smärta” kan vi undvika att skapa mer smärta för oss själva, t ex inte bli så stressad för att man är stressad. Kom ihåg exemplet med den brutna armen. Armen är bruten (naturlig smärta) och hur jag reagerar på detta kan skapa mer (onödig) smärta.

Jobbiga tankar och känslor är som getingar utan gadd Jobbiga tankar och känslor är som getingar utan gadd. De verkar läskiga, men måste vi verkligen springa ifrån dem?

De fem djuren – En Qi Gong övning Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

En iakttagelse ”Mitt liv har varit fullt av tragedier… …några av dem har faktiskt inträffat.” Mark Twain

Acceptans och villighet som ett alternativ - en praktisk övning

Att hamna i kvicksand

Den kinesiska fingerfällan

Varför är det så svårt att acceptera? Yttre problem kan oftast kontrolleras, så då försöker vi med samma strategi på inre problem Kontroll fungerar ibland på kort sikt Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen)

Mitt liv är riktigt tungt… (ibland) ”Härligt” Exempeldialog: Jag vet inte hur ditt liv ser ut. Men mitt liv ser ut ungefär så här. (Visa en tänkt kurva med armen). Ibland är det ok, och sedan händer något, till exempel för mycket att göra på jobbet (skolan), strul & bråk med min partner och mamma som är allvarligt sjuk och livet är riktigt tungt. Ibland är det vardag och ibland är det riktigt härligt och enstaka toppar med ”må bra”. Och sedan händer något och det blir riktigt jobbigt igen… osv. Är det någon som kan känna igen sig?... Det kanske är just det här som är normaltillståndet vad det gäller att vara människa, att livet går upp och ner. Vi kan ställa till problem för oss själva om vi förväntar oss att vi i livet ska vara i ett konstant, tillfälligt ”må bra”, för då kommer vi att må dåligt över att vi inte ”mår bra” osv. (Här kan man även anknyta till bilden innan, medicinsk modell = jämnvikt som rubbas med sjukdom. Bota sjukdom och sedan allt frid och fröjd, och att vi tror att vi psykologiskt/hur vi mår och känner oss ska fungera på samma sätt. Vad det gäller texten ”Sedan jämför vi vår egen insida…” kan man ta här, men den berör man ett par bilder längre fram med texten ”Men andra har det mycket bättre än jag”). ”Grymt jobbigt”

Om livet ”Det finns lika mycket liv i ett ögonblick av sorg som i ett ögonblick av glädje.” Steven C. Hayes

Alla andra är ju så lyckade Alla andra är ju så lyckade! – film Ur filmen “It’s Kind of a Funny Story” FILMEN ÄR VALBAR.

Lycka = Verkligheten – Förväntningar Frustration, besvikelse Verkligheten X

Lycka = Verkligheten – Förväntningar Den skapade bilden vänner skickar ut till andra Avundsjuka Otillräcklighet Frustration besvikelse Vänners faktiska verklighet X

Lycka = Verkligheten – Förväntningar Den skapade bilden vänner skickar ut till andra Avundsjuka Otillräcklighet Frustration besvikelse Vänners faktiska verklighet X

Alla andra har det mycket bättre än jag! - eller har de verkligen det?

Vad är effektivt mot stress? 1. Förändra, eller ta bort saker som stressar oss 2. Acceptans, att förändra sitt förhållningssätt till stress 3. Återhämtning, inklusive sömn 4. Motion 5. Medveten närvaro, bl a närvaro och förhållningssätt

Varför medveten närvaro? CD skiva med sex övningar, pris 149 kr www.livskompass.se

Varför lära sig medveten närvaro? Där ute i livet kanske det kan se ut så här i vår vardag. Någon som känner igen sig... Hur är livet när vi lever så här? Kanske inte så roligt som om vi var närvarande. Kanske stressigt. Vi lever ofta i huvudet och tankarna - det är inte alltid ett roligt ställe att vara. Man har nyligen sett i forskning att personer som dagdrömmer mycket, även om det är positivt dagdrömmande, upplever mindre tillfredsställelse i vardagen. Att vara fokuserad på här och nu ger mer välbefinnande. Med käresta På jobbet På fritiden X

I nuet är problem sällan stora som där och då Förutom att ren uppmärksamhetsproblem och fokuseringsproblem kan ställa till det för oss är det också möjligt för oss att leva ett helt liv i en historia om mig själv som de erfarenheter jag varit med om eller den jag tror jag kommer vara i framtiden. I nuet är problem sällan stora som där och då Jag har haft många problem i mitt liv, de flesta har aldrig inträffat. X

Förflutet Framtid Det finns ingen gräns för vad tankarna kan hitta på. Ofta så hittar den inte på så roliga scenarion om framtiden och minns sällan de bra sakerna vi gjort. Hjärnan är förinställd på att hitta hot och problem. X

Vad är medveten närvaro? (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet och utan att värdera eller döma. – JON KABAT-ZINN

- Är vi inte framme snart?

Medveten närvaro

Regelbunden övning har enligt forskning flera positiva effekter, bland annat; Minskar stress Kan förebygga depression eller återfall i depression Sänker nivåer av ångest och stress, förbättrar generell psykisk hälsa, tänkande och ger större psykologisk flexibilitet Ökar kroppens immunförsvar och förmåga att självläka Förbättrar sömnen Man klarar smärta bättre Man blir smartare Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva.

”Vad ska vi göra nu då?” När vi inte är här och nu i ögonblicket (medvetet närvarande) så blir vi begränsade och missar ofta uppenbara saker 34

Vad har vi undersökt idag? Summering

Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland att kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga. 1. Medveten närvaro a) Gör någon av de två övningarna på CD-skivan; ”1. Att vila i dig själv, 33 minuter”, eller ”2. Fullt närvarande, 14 minuter”. Gärna fyra gånger/ vecka till nästa gång. b) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Förändring Finns det något du vill förändra? Arbetsförhållanden? Översikt? Relationer? 4. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka.

Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Lycka till !!!

Planering av att öva hemma

1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis www.livskompass.se

1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis www.livskompass.se

1b. Medveten närvaro, vardagssyssla vecka 1 Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna www.livskompass.se

1b. Medveten närvaro, vardagssyssla vecka 2 Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna www.livskompass.se

2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig att acceptera?

3. Förändring - Finns det något jag vill förändra. - Arbetsbörda 3. Förändring - Finns det något jag vill förändra? - Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Vad? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis www.livskompass.se

4. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. www.livskompass.se