Matematik och musik Matematiken i vår omvärld En föreläsning i kursen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Akustik eller läran om Ljud
Advertisements

Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Talföljder formler och summor
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Akustik Läran om ljud.
Vilka egenskaper har ljud
Illustrationer till kursen I endimensionell analys
(Wien)klassicismen
Akustik.
Ljud – spridning.
Ljudets fysik och psykoakustik
Ljud.
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Varför är det bra att ha just två öron?
LJUD OCH ANDRA MEKANISKA VÅGOR
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Musikens grundbegrepp och symboler
Ljud.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Klassicismen
Ljud.
Ljud Ljudets egenskaper.
Matematiken bakom musiken
Kommentarer F5 BE1 Några nyttiga exempel: Hur ser en enstaka puls ut i frekvensplanet? Pulsen är tidskontinuerlig och icke-periodisk, dvs vi använder FOURIER-transform.
AKUSTIK - läran om ljud.
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Njutning eller plåga Del 1
Metoder för att studera den glottala vågformen
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljud = vågrörelse En rörelse som sprids genom ett medium, tex luft
Hörseln.
LJUS OCH LJUD.
Vilka egenskaper har ljud
Akustik Läran om ljud.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
- En inblick i ljudets värld
FK3002 Kvantfysikens grunder
Arbete och kraft /
Spektrala Transformer
Kursplanering och kursmaterial
Akustik (ljud) Ljud sprids med hjälp av molekyler. Ljud kan t.ex. spridas med hjälp av luftmolekyler och vattenmolekyler.
Förra föreläsningen: Huygens princip: Sfäriskt strålande elementarstrålare eller strålartäthet Diffraktion genom en enkelspalt Youngs dubbelspaltsexperiment.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Nya lokaler denna vecka P.g.a. det stora deltagarantalet har övningarna flyttats till sal 530 idag och imorgon. Föreläsningen på onsdag 26 jan. hålls i.
Arbete Energi Effekt.
Förra föreläsningen: Vågtal = Abs(vågvektor) Fashastighet
Symfoniorkesterns instrument
Det här bör du kunna innan Sexan.
Symfoniorkesterns instrument
Förra föreläsningen: Huygens princip: Sfäriskt strålande elementarstrålare eller strålartäthet Diffraktion genom en enkelspalt Youngs dubbelspaltsexperiment.
Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud.
Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud.
Förra föreläsningen: jw-metoden – förutsätter själv- eller påtvingad svängning Impedans Resonans Q-värde Lastanpassning i seriekrets i parallellkrets för.
Vilka egenskaper har ljud
Symfoniorkester.
Förra föreläsningen: Huygens princip: Sfäriskt strålande elementarstrålare eller strålartäthet Diffraktion genom en enkelspalt Diffraktionsvinkeln Youngs.
Dag Glebe - SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Bo i Ro
Akustik är läran om ljud
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Genomgång 2: mål Veta vad som menas med frekvens 6. Veta i vilken enhet man mäter frekvens 7. Känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet.
Symfoniorkester. Ordet härstammar från det grekiska ordet orkhestra I antikens Grekland var orkhestra namnet på den plats framför scenen där kören stod.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Grundläggande signalbehandling
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Presentationens avskrift:

Matematik och musik Matematiken i vår omvärld En föreläsning i kursen Jesper RYDÉN Tekn dr i matematisk statistik Matematiska institutionen Uppsala universitet jesper.ryden@math.uu.se

Föreläsningens innehåll: Matematik för att beskriva ”ljud” (och i förlängningen, musik). Musikinstrument: hur kan matematik beskriva dessa? Kompositioner: Hur har tonsättare utnyttjat matematiska strukturer i sitt konstnärsskap?

Matematiska begrepp Exempel på begrepp som kommer användas/beröras: logaritmer bråk sinusfunktioner exponentialfunktioner differentialekvationer

Citat av Helmholtz: Mathematics and Music, the most sharply contrasted fields of intellectual activity which one can discover, and yet bound together … Hermann von Helmholtz (1821-1894)

Kvantitativ analys? Tonsättare Lyssnare Noter Ljudförlopp Musiker

Vad menas med LJUD? Ljud motsvaras fysikaliskt av lufttrycksvariationer. Trumhinnevibrationer En TON: regelbundna variationer, periodiska förlopp Buller, brus: operiodiska förlopp

Periodiska förlopp Amplitud Frekvens Period Sinusformad kurva

Ljudutbredning LONGITUDINELL vågutbredning: Luftpartiklar knuffas fram och åter i utbredningsriktningen. SFÄRISK utbredning: punktformig, lika bra åt alla håll (jfr. glödlampa) PLAN utbredning: på tillräckligt stort avstånd från ljudalstraren (ex. trånga rör, blåsinstrument)

Ljudstyrkor i praktiken

”Ljudstyrka”? Ljudtryck mäts i Pa (N/m²) Ljudtrycksnivå mäts i dB relativt referensen 20 µPa Ljudintensitet mäts i Watt per kvadratmeter, W/m² Ljudintensitetsnivå mäts i dB relativt referensen 1 pW/m² Värdena för ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå sammanfaller under normala förhållanden (tryck, temperatur, plan eller sfärisk våg etc). Man talar därför bara ofta om ljudnivå. Ännu allmännare: ljudstyrka (ljudnivå, ljudintensitet och ljudtryck).

Ljudtryck och dB

Spektrum m.m. Varje periodisk vågform kan betraktas som uppbyggd av en serie enkla sinusfunktioner med givna frekvenser, amplituder och faser Matematisk disciplin: Fourieranalys Olika musikinstrument genererar olika spektra JBJ Fourier (1768-1850)

Fourierutveckling

Superposition

Deltoner Deltoner bidrar till klangfärg De flesta musikinstrument: heltalsmultiplar av lägsta frekvensen Harmoniskt spektrum Oharmoniskt spektrum (vissa slaginstrument)

Samma ton, olika instrument Stämgaffel Violin Oboe Tid

Spektrum Klarinett, låg ton:

Spektrum Klarinett, hög ton:

Svävningar Två toner ljuder med nästan samma frekvens Medfas och motfas Matematiskt begrepp: Superposition

Svävningar Fenomenet används i orgelstämmorna ”Voix céleste” (himmelsk röst) och ”Unda maris” (havsvåg)

Intervaller och frekvenser Ett intervall motsvaras av ett frekvensförhållande! Naturtonserien till tonen A

Resonans Mekaniska system som fungerar som resonatorer: massa, fjädring, dämpning Exempel: bil, lokal, flöjt, violin, … Resonator svänger helst på vissa frekvenser, resonansfrekvenserna. Differentialekvation

Resonans och dämpning Dämpning beror på förluster Reflektioner Läckage (ex. rörändar) Exempel, små förluster: pianosträng; större förluster: fiolsträng (pizz.) Pizzicatospel

Hur klassificera dämpning? Hur hastigt dör en ton vid resonansfrekvens ut? Hur stor frekvensändring behövs på ömse sidor om resonansfrekvensen för att ljudnivån i resonatorn ska sjunka 3 dB?

Resonanskurvor

Ansats och avklingning

Ansats och avklingning B betecknar bandbredden e är Eulers tal: 2,71828…

Den tid det tar för ljudet att avta 60 dB. Efterklangstid Den tid det tar för ljudet att avta 60 dB.

Begrepp från rumsakustik Reflektioner ger upphov till resonanser Eko: det reflekterade ljudet uppfattas som i tiden skilt ifrån det ursprungliga (100 ms isär i tiden) Efterklang: reflekterande ljudet når lyssnaren hastigare än efter 100 ms Absorption: ljudenergi förloras vid reflektionerna (materialberoende) Luftabsorption: liten, men tilltar med stigande frekvens

Efterklang: rumsvolym och frekvens Sabines formel:

Efterklangsradie På långt avstånd från ljudkällan dominerar efterklangsljudet Nära ljudkällan dominerar direktljudet Vid ett visst avstånd – efterklangsradien – är direktljud och efterklangsljud lika starka. Rumsvolym Efterklangsradie Efterklangstid

Stränginstrument System med flera resonatorer (strängen själv samt resonans- eller klanglåda) Anslagna strängar (piano) Knäppta strängar (gitarr, harpa) Stråkinstrument (violin, viola, cello, kontrabas)

Svängande sträng Resonansfrekvenser: (Första grunderna, Marin Mersenne (1588-1648))

Bakgrund: Partiella differentialekvationer ”Vågekvationen”: Allmän lösning: Randvillkor, fasta ändpunkter:

Vibrerande sträng

Totalt sluten pipa Snarare modell för ett rum än ett musikinstrument

Pipa, öppen i ena änden

Öppen pipa

Pukor, trummor Vågekvationen Polär form (cirkulärt membran) Allmän lösning: Besselfunktion

Kombinationstoner Frekvenser som uppfattas av hörseln Ligger lägre än de reella tonerna som alstrar dem Tillämpning: Stora orgelpipor. Spara plats, material, luftåtgång (och pengar). 32-fotsstämma: djupaste frekvens ca 16 Hz

Täckt 32-fotspipa First Presbyterian Church, Ithaca NY, USA

Bourdon 32’ Katarina kyrka, Stockholm

Fibonaccital Leonardo av Pisa (Fibonacci), 1200-talet. 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 43, 55, 89, 144, . . . Talserien erhålls ur

Gyllene snittet Relaterat till Fibonaccital via ett gränsvärde:

Gyllene snittet Geometriskt förhållande:

Béla Bartók Ungersk tonsättare (1881-1945) Utnyttjar gyllene snittet (GS) och Fibonaccital (FT) som kompositionstekniker

Kompositionsteknik Harmonik Intervallstruktur Formbyggnad

GS: Intervall

GS: Form Huvudtema (43,5 takter långt) Sats III ur Sonat för två pianon och slagverk

FS: Form Musik för stråkar, slagverk och celesta Sats 1

Mozart och GS GS återfinns i flera av Mozarts pianosonater Medvetet? Konsekvens av den s.k. sonatformens konstruktion?

Litteratur jag använt Sundberg, Johan (1989): Musikens ljudlära. Proprius. Ulin, Bengt (2003): Matematik och musik. Ekelunds förlag. Benson, Dave (2004): Mathematics and Music. Bokmanus. Lendvai, Ernö (1971): Béla Bartók. An analysis of his music. Kahn and Averill. Putz, John F (1995): The golden section and the piano sonatas of Mozart. Mathematics Magazine 68:275-282. Rydén, Jesper (2007): Statistical analysis of the golden-ratio form in piano sonatas by Mozart and Haydn. The Mathematical Scientist 32 (to appear). Alm, Jeremy F och Walker, James S (2002): Time-frequency analysis of musical instruments. SIAM Review 44:457-476. Archibald, R.C. (1924): Mathematicians and music. The American Mathematical Monthly 31:1-25. INTERNET: http://www.ithaca.edu/hs/physics/PH160/lectures.htm