Studenter och näringsliv Martin Blom programledare
Martin Blom, Datavetenskap, Kau2 Bakgrund Dataingenjör 1984 Yrkesutbildning Datavetenskap Teori och praktik Ingenjörskunskap Abstraktion Logiskt resonemang Förståelse
Martin Blom, Datavetenskap, Kau3 Omvärldspåverkan Trender IT-bubblan Snabba cash Media Gymnasieskolan (Politiska) reformer SYOkonsulenter Förkunskaper Konkurrens Arbete Resor o hobbies Andra lärosäten Näringsliv Kravställande Behov Attraktion
Martin Blom, Datavetenskap, Kau4 Näringslivspåverkan Programs tillkomst Programinnehåll Val av kurser, fokus Kursinnehåll Val av tekniker och metoder Examensarbete Praktik/sommarjobb Studiebesök
Martin Blom, Datavetenskap, Kau5 Påvisad påverkan Programinnehåll Internet Säkerhet Programmering Kursinnehåll C/C++/Java/C# Scrum/XP/UP/RUP TCP/IP Miljö Windows/Linux MS/OS VS/Eclipse Övrigt Företagsfrukost Sponsring Gästföreläsare
Martin Blom, Datavetenskap, Kau6 Näringslivets två förhållningssätt Grund Utbildning ger grund Näringsliv ger spets Förväntar sig studenter med bra grunder Fokus på förståelse och abstraktion Spets Utbildning ger spets Näringsliv ger...? Förväntar sig studenter med exakt rätt kunskap Fokus på verktyg och tillämpningar
Martin Blom, Datavetenskap, Kau7 Svårigheter Tidsaspekten 3 års ställtid Motsägelsefulla krav Windows / open source Bredd / djup Teori / praktik Mode / eviga sanningar Uthållighet Förändringar tar tid
Martin Blom, Datavetenskap, Kau8 Möjliga lösningar Bättre kommunikation Utbildning bör kommunicera sitt innehåll Näringsliv bör kommunicera sina behov Renodla utbildningarna Trend på senare år är diversitet Svårt att veta vad som är vad Bättre med få grundexamina “med inriktning mot” Underlättar kvalitetskontroll (i st f äpplen och päron) Underlättar för industrin att påverka
Martin Blom, Datavetenskap, Kau9 Tack för mig För mer information, se vår hemsida