Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Kampanjuppföljning Hur den senaste kupongkampanjen gick totalt sett vet du säkert. Men hur gick den i exempelvis Skåne jämfört med i Göteborg? Var resultatet.
Talföljder formler och summor
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Välkommen! På följande sidor kommer Du att få en inblick i Statoil Gasol/LPGs tjänst Kundsida och de möjligheter den kan ge dig… På varje sida finns pilar.
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
~ Den första mobiltelefonen ~
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Solanderskolan presenterar
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Ungas frågor om alkohol och droger
GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
1 GfK Consumer Tracking“Så gick det 2009” Fredrik BendzJan 2010 Frågor och svar om rapporten Hur definieras ”storköparna” (”Heavy Buyers”)? Vi har specialstuderat.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
GfK Fashion*Scope Översikt 2009.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Key Findings - rekryteringstrender
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
GfK. Growth from knowledge
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
GfK Consumer Tracking Scandinavia 2009 Price Premiums Vilka faktorer får konsumenten att köpa dyrare produkter i en kategori? GfK. Growth from Knowledge.
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till församlingarna och det gemensamma Kyrkoavgift + Missionsgåvan.
Introduktion - Konsumentekonomi
1 Välkommen till Axfood Klimatcertifiering av mat. 15 juni 2010 Åsa Domeij, miljöchef.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Sammanfattning: Kedjornas nyckeltal 2016, och utveckling 2015.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Kedjornas nyckeltal under 2017 samt utveckling jämfört mot 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Presentationens avskrift:

Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 - Översikt   Då var det dags igen att beställa GfKs ”Översikt” för 2008. Ni som brukar köpa denna rapport vet hur rapporten ser ut, för Er andra så har vi gjort en kort PowerPoint-presentation som visar ett urval av undersökningar som ingår. Rapporten är en sammanfattning hur det gått för den Svenska dagligvarumarknaden och hur det gått för ca 130 st varugrupper under 2008 och hur trenderna är för dessa varugrupper (vi visar siffror från 2005 till 2008). De senaste årens positiva reaktioner från Er kunder gör att vi även i år fortsätter med Konsumentprofiler på samtliga kanaler. Med hjälp av Konsumentprofilerna på kanalerna kan Du sedan jämföra med de varugrupper som Du har och se vilken kanal som dessa varugrupper passar bäst i. Ni ser också att de är olika personer som handlar i de olika kedjorna – skillnaderna mellan kedjorna växer. Även i år ingår siffror för Lidl och Netto! Och även siffror på Private Label! Även i år ingår: Redovisning av ca 130 varugruppernas marknadsandel i Lidl och i Netto, under Helår 2008! På sista sidan i PowerPoint-bilderna finns en beställningsblankett. Faxa in sidan eller så svara på detta mail. Kostnaden för årets rapport är 37.000:- + moms Kr. Då kan man välja mellan ett pappersexemplar eller rapporten på CD, så att Ni kan lägga rapporten på Ert Intranät. På så sätt kan hela företaget få tillgång av rapporten. Vill Ni ha flera exemplar av rapporten så kostar extra ex 3.000:- + moms kr per st. Leverans av rapporten sker i mitten av april 2009. Välkommen med beställningar!   Fredrik Ydell GfK Sverige AB 046 – 18 16 36 fredrik.ydell@gfk.com

Den Svenska Dagligvarumarknaden 2008 - Översikt I rapporten ingår följande! Nästkommande sidor är exempel ur föregående års rapporter. OBS Lidl och Netto siffror!

Lidl-siffror och Netto-siffror finns i Översikten! Lidl, Netto och Private Label – siffror finns med i Översikten! Lidl-siffror och Netto-siffror finns i Översikten! Vi kommer att redovisa övergripande siffror för Lidl och Netto i årets Översikt! GfK är ensam om att kunna redovisa Lidl- & Netto-siffror i Sverige! och Private Label siffror! Vi kommer att redovisa övergripande siffror för PL i årets Översikt! Många pratar om Private Label – men hur stor andel har PL egentligen i Sverige? Svaret finns i ”Översikten”. Vi redovisar även: Penetration, Lojalitet, Frekvens Återköpsgrad värde/inköpstillfälle, inköp/hushåll samt trender!

Lidl & Netto i ”Översikten 2008” Fördjupning av Lidl- & Netto-siffror I ”Översikt 2008” är att vi redovisa marknadsandelar, både i Värde och Volym, för ca 130 varugrupper inom Lidl och Netto! Alltså hur stor del av den totala försäljningen av varje varugrupp säljs i Lidl resp. Netto. Har Marmelad tagit en andel på 2,5% i Lidl? Eller är andelen större? Vilken andelar har Tacoprodukter, Bönkaffe, Df Fisk, Df Grönsaker, Öl klass II, Cider, Schampo, Hushållspapper, Chokladkakor osv i Lidl och i Netto? Översikten ger svar! Layout förslag

Dagligvarumarknaden 2008 Siffrorna är ”gamla” från 2006! Det nedersta diagrammet delas även in i ICA, KF, Axfood och Bergendahls Siffrorna är ”gamla” från 2006!

Kanalernas/Regionernas andel Diagrammet görs även på Regionsnivå – Norr, Öst, Väst och Syd

Utveckling per varugrupp Ca 130 varugrupper ingår i undersökningen! Dessa delas in i Kategorierna; Kolonial, Drycker, Kemtekniskt+Papper Kylda Varor+Mejeri, Djupfryst, Chark, Frukt&Grönt, Färskt Kött, Färsk Fisk och Mjukt Matbröd

ca 110 st Konsumentprofiler ingår! Här redovisas VEM köparna är per varugrupp

Kanalerna som redovisas är; Fortsättning även i år Konsumentprofiler på kanal-nivå! Samma utformning som för Varugrupperna (se föregående sida) Även i år redovisas – Lidl, Netto & Citygross! GfK är ensamma att kunna redovisa dessa kedjor! Nu kan Ni se vilken kanal har de unga köparna, vilken kanal har de äldre köparna, vilken kanal har personer med hög inkomst, vilken kanal har barnhushållen. Osv osv Kanalerna som redovisas är; ICA Maxi ICA Kvantum ICA Supermarket ICA Nära Coop Forum Coop Konsum Coop Extra Coop Nära Willy´s Willys Hemma Hemköp Citygross Vi (fd Vivo Stockholm) Lidl Netto Övriga Inköpsställen

Ett exempel hur Konsumentprofilerna för de olika kanalerna ser ut. Kedja X har en stor överrepresentation på; 60+ åringar, Öst-regionen, 1-persons hushåll, Selektivt Prismedvetna, lägre inkomster och boende i Lägenhet osv

Extraprisutveckling mellan 1978-2008 * Extraprisandelerna redovisas också per Segmenten; Färska produkter, Kolonial, Djupfryst, Personlig hygien och Kemtekniskt * Även per Region; Syd, Väst, Öst och Norr * Samt per Kedja; ICA, KF, Axfood och Övriga Inköpsställen

Detta ingår i rapporten! GfK:s översikt ger Dig fakta om: Varugrupper – ca 130 st – trender (04/05, 05/06, 06/07, 07/08), Penetration, Värde/Hushåll, Värde/Inköpstillfälle, Inköpstillfälle/Hushåll, Andelar av Dagligvaruvärdet. (Källa: GfK ConsumerScan) - Kanalandelar - de tre blockens andelar. (Källa: GfK ConsumerScan) Dagligvaruhandeln – sammanfattande hårddata om DVH, t ex värdeandelar, butiksstruktur, utveckling etc. Dessutom en fördelning av DVH-marknaden på olika målgrupper och lojaliteten till kedjorna (Källa: GfK ConsumerScan/officiell statistik) Konsumentprofiler per varugrupp (ett urval – ca 110 st) - fördelning av volymer och antal köpare på hushållstyper. (Källa: GfK ConsumerScan) Dagligvaruomsättning per veckodag – fördelning av försäljningen per veckodag. (Källa: GfK ConsumerScan) - Penetrationsranking – ranking av varugruppernas Penetration (Källa: GfK ConsumerScan) Extrapriser – utveckling totalt, fördelning mellan kategorier, hushåll och regioner Lidl – vilka andelar har Lidl tagit på den svenska marknaden (Källa: GfK ConsumerScan) Lidl & Netto – vilka marknadsandelar var Lidl och Netto tagit på den svenska marknaden inom ca 120 varugrupper. (Källa: GfK ConsumerScan) - Private Ladel – flera viktiga nyckletal på hur det går för PB i Sverige (Källa: GfK ConsumerScan) Konsumentprofiler per Kedja/kanal - fördelning av volymer och antal köpare på hushållstyper. Priset för rapporten är SEK 37.000:- Vill Ni ha rapporten per CD, så att Ni kan lägga ut rapporten på Ert Intranät, så kostar detta SEK 37.000:- Leverans: i mitten av april 2009 Ring oss direkt eller faxa in Er beställning. Det går bra att även svara per e-mail.

Beställning av ”Översikten 2008” Skriv ut denna sida och skicka den snarast! Jag beställer ……. ex av Översikten 2008 Skicka rapporten till ……………………………...…………………………… Jag beställer Översikten per pappersexemplar Jag beställer Översikten per CD Rapporten kostar 37.000:- + moms Extra exemplar kostar 3.000:- + moms per st CD - rapporten kostar 37.000:- + moms