Lunds universitets egen IT-partner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-Driftsorganisationen Kävlinge, Staffanstorp & Burlöv ITIL-Processes Light IT-teamet Anders Hallström – IT-teamet.
Advertisements

Det lönar sig!.
Att söka och förvalta kunskap
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
IT Arbetsplatsen Hur kan det fungera i vår verksamhet
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Nytt telefonisystem för LU
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
System Center.
LDC Programförmedling
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
System för lagring och backup ALLMÄN INFORMATION OM NYA LDC-SYSTEM –
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
SUMMIT, KISTA
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Exchange 2010 Martin Lidholm –
Virus och skräppost
D-Link - Prestanda och tillförlitlighet i nätverk Magnus Cederäng.
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
NETinfo FÖR IT-PERSONAL VID LU. NETinfo verksamhet För IT-, dator- och nätansvariga vid LU NETinfo möten, 3-4 gånger per år NETinfo e-postutskick, vid.
IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Visionary solutions, provided with care.
Lite sånt vi redan vet Världen vi lever i förändras allt snabbare
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
En effektiv IT-struktur med en gemensam standardarbetsplats
Windows Server 2012 Optimera ditt datacenter med molnteknik Anders Wendt Private Cloud Lead / Marknadschef Datacenter Microsoft AB.
IT-funktionen, Inge Hansson 1
Dagens problematik Trygghetslarm.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Att katastrofsäkra DataCenter miljön
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
TREFpunk + SUSEC höstmöte Chalmers + GU, Göteborg oktober 2004 Marta Petrides/Lars Rökaeus IT-avdelning GU.
Kund & tjänst Jan-Inge Månsson.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Telefoni - LU Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Prefektmöte Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Information rörande LUNET NETinfo Magnus Johansson.
Att katastrofsäkra DataCenter miljön
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst vid Lunds universitet.
LU Desktop.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Ventelo Ny operatör för LU är Ventelo Gemensamt avrop 17 universitet/högskolor Tele2 och (Telia), samarbetspartners Ventelo.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Programförmedling Alonso Acosta. Lätt att rättlicensiera.
GigaLUNET Presentation NETINFO 23/ Jens Andersson, LDC (Telekomm) Informationsansvarig.
NetInfo Karl Ageberg
September 2005, bild 1 Lunds universitets egen IT-leverantör.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Introduktion till The Rational IT Model
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
När systemen aldrig någonsin får stanna
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Presentationens avskrift:

Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G

LDC organisation 2009 Organisation Drift Administration Kund & Tjänst Chef

LDC organisation 2009 Organisation Kundansvar Tjänsteansvar Drift Administration Kund & Tjänst Chef Kundansvar Tjänsteansvar Licenshantering Projektkontor IT-arkitektur IT-säkerhet Webb/marknad Team – systemutveckling

LDC organisation 2009 Organisation Team – Servicedesk/växel Drift Administration Kund & Tjänst Chef Team – Servicedesk/växel Team – Teknisk plattform Team - Närservice Team – Applikation Team – Kommunikation

LU ServiceDesk – En bas IT-tjänst På uppdrag av förvaltningen Tillgänglig för hela LU och våra externa kunder Bredare utnyttjande, enklare för användarna 3:e lina i verksamheten Alla ärenden registreras & följs upp Statistik

LU ServiceDesk – antal ärenden

LU ServiceDesk – antal ärenden

LU ServiceDesk – Driftinfo sidan Totalt antal besök. 2011: 67 907 2010: 59 308 2009: 68 046

LU ServiceDesk - Supportguider Totalt antal guider. 2011: 37 972 2010: 32 964 2009: 32 178

Ladok drift Certifierat driftställe Drift för 13 lärosäten Hanterar information för 191 000 aktiva studenter Nya kunder Teaterhögskolan Teologiska högskolan

Bra att känna till Nytt avtal för telefoni – TELIA 1/7 Digital långtidslagring – SYLL LU Desktop LU:s stadsnät

www.ldc.lu.se 13

EGA - effektiv och pålitlig arbetsplats Lunet Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats Personlig brandvägg Dokument Profilinställningar Programvara Brandvägg Stationära Bärbara Smartphones Backup ServiceDesk Användare Tekniker

LDC idag Inför, driftar och förvaltar IT-tjänster Levererar även till andra universitet och högskolor Har inga anslag, utan avtal för leverans av tjänster Antal anställda ca 80 Budgeterad omsättning 2010 ca128 milj Ingår i LUs förvaltning

Servertjänster och lagring Senaste serverteknik 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt

Hur arbetar vi med Ladok ? En kundansvarig (Leopold) Regionmöte 2 ggr/år Förvaltningsmodell (PM3) månadsvisa möten(oftast telefon) halvårsmöten(1 på plats hos kund) LPW samarbete Nära samarbete med Ladokansvariga Möten med SA-cheferna

Snabbfakta om Lunds universitet Grundat år 1666 40 000 studenter 2 700 forskarstuderande 6 000 anställda 550 professorer (18 % kvinnor) Åtta fakultetsområden Flera campus 6 000 mkr i omsättning

IT processer enligt ITIL v3

LDC organisation 2009 LDC organisation Ekonomi och Budget Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC Kvalitet Ekonomi och Budget Personaladministration Fakturering och kundreskontra Leverantörreskontra Lokaler Anläggningsregister Bilar och cyklar Diarie

Stamnät - LUNET Ca 80 byggnader Även Malmö & Hbg 10 Gbit optisk fiber Idrifttaget 2007 Helt redundant Stjärnnät Två oberoende noder: Nod 1 Nod 2

LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Ladokdrift 12 lärosäten Ca 191 000 studenter (av ca 456 000 i Sverige) Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats

Projektmetodik

Utveckling av IT-stödet Utveckla verksamheten mha IT Utveckla verksamheten mha IT Effektivisera administration mha IT IT-infrastruktur (Bas-IT)

Trådlöst och trådbundet IT-infrastruktur ”Bas-IT” Arbetsplatssystem inkl telefoni LU ServiceDesk Utbildningssalar Nätverk – Trådlöst och trådbundet Serverhall och servrar Skrivare Kopiator

Strategiska IT-frågor Bättre samordning av krav och tjänster Mer IT-tjänster för studenter & lärare Konsolidering av IT-organisation Konsolidering av applikationer Utökade servicetider

Varför gemensam IT-service inom LU? Kvalitetshöjning Säkerhetsaspekter Möjliggör utökat verksamhetsstöd Snabbhet att införa nya tjänster Möjliggör utökad servicegrad Ger en kritisk massa för IT-service Kostnadsbesparing

Framtida arbetsmodell för IT inom LU? Universitetsledning IT-råd IT-strategi IT-samordning Verksamhetskrav Beställare Fakultet Institution Förvaltning Utförare IT-support Gemensam IT-funktion

ITIL som en bas i kvalitetsstyrning

Serverhallar Primär hall Margaretavägen 310 m2 + 175 m2 Sekundär hall Sölvegatan 100 m2

Utmaningen Triple P People Process Product

Continual Service Improvements IT processer enligt ITIL v3 Service Strategy Service Design Service Transition Service Operation Continual Service Improvements Mars 2008, bild 32

Serverhall Sölvegatan Sekundär hall – 100 m2

Vad håller vi i luften Exempel på system/tjänster Sapphire BIBLIOTEKSSYSTEM Kemicentrum fakturering Visual Arkiv Hänvisningssystem Credito Kuben (Infotool) Windows file server IP telefoni Ladok applikation LDAP Wsus Kretskopplad telefoni Ladok systemadmin LDC-system: Besökssyst. Tidredovisn./Bokn., 4D Nätgruppsförbindelser Ladok teknik LUBAS, GUBAS Arbetsplatsdrift Mobil täckning Lupinöverföring Lucat-koppling mail Certifiering av HW Softphone Message Broker LUTED, LUPAK: LUPARK MSI ISP + SUNET Mimer Luvit Comaround UC (externlev.) Kommunikation i datorhallen (+HP) Oracle DB MIIS/ILM SD Radius Orfi applikation MySQL Certifikat Antivirus på server Orfi db Navision IRT Backup av databas Orfi programmering Netwise Penetrationstest Backup av server Orfi systemadmin Office Communication Server Säkerhetsrevision Backup av workstation Pagero OOiS Trafikövervakning Brandvägg Primula applikation Pcounter ZAP Brandvägg Linux Primula drift PostgreSQL Core distribution Brandvägg Windows Tur o retur Profdoc DHCP Brandvägg VMware Uniface Pyramid DNS Nagios AD REHAB, KLARA Epicenter NTP Antivirus (Symantec) Salto IX Serverinstallationsverktyg RDP Apache Samba LUDD SAN diskskåp BDD SaMSyn Multicast SAN infrastruktur CAS Sapphire Netlogon Citrix SCCM Transmission Serverdrift fysisk server CWAA SCOM VLAN Serverdrift Linux DFS Sharepoint VPN Serverdrift Novell Exchange SpamAssassin Fastighetsnät Serverdrift Tru64 Fil/print SPRUTBYTE Kopparnät Serverdrift Solaris Filemaker SQL server NAC 802.1.x Serverdrift Windows Haffo (Uportal) Streaming server Ringmaster Serverdrift virt. Server Hogia Studentportal Svartfiber Serverdrift VMS Hotsoft Sun ONE Switchar SIM IIS Terminal Server Trådlöst nät Virtualiseringsverktyg P2V, V2x IP TV Tomcat Förhyrt områdesnät Studentmail JBoss uPortal Hyrda anknytningsledningar Windows cluster

LU organisation

SPOC - Single Point Of Contact Servicedesk Användare SPOC - Single Point Of Contact Service Desk First line CFL 3-line Diverse andra 3-line Klient 3-line 36

Print- & betallösning

LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Kommunikation 27 000 aktiva switchuttag av ca 50 000 fullt utbyggt 580 trådlösa accesspunkter av ca 1400 fullt utbyggt 2600 ip telefoner, 3500 vanliga telefoner 580 switchar av ca 1000 fullt utbyggt 10 GB internetanslutning (SUNET) 1:a LDC-nätet byggdes av egen personal inkl lödning Mail 16/4 - 2009 Mail in 179511 Mail ut 339373 14000 mailboxar 1,6 TB data

LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt

LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Backup 500 band = 300 TB data Ärende Ca 1800 incidenter/månad Ca 500 change/månad

Nya roller sedan 2009 Kundansvarig Ansvarar för relationen med alla LDCs kunder. Gunnar Knutsson, Lars-Olle Peters, Leopold Schmidt, Jan-Inge Månsson Tjänsteansvarig Ansvarar för en IT-tjänsts funktion, prestanda och utveckling. Marika Cochinescu, Gunnar Knutsson, Mali Kukulovic, Gun Nilsson IT-arkitektur Ansvarar för LUs systemkarta, systemintegration, identitetshantering och säkerhet. Eskil Swahn, Magnus Persson, Anders Odeskog Projektkontor Ansvarar för projektorganisation och att projekt genomförs enligt projektmodellen. Johan Ekman, Leopold Schmidt, Marika Cochinescu, Annika Brange

Genomförda förbättringar inom LDC Helt ny inställning till service och kunden Ny ledningsgrupp Många nya medarbetare Kvalitetssäkrade processer och arbetssätt Mesta tekniken förnyad Effektivisering och automatisering Beredskap Ständiga förbättringar Engagemang - Kvalitet - Ansvar

Kvalitetssäkring - baserat på ITIL, ISO20000 och ISO9001 Service Support Service Delivery (ServiceDesk) Incident Management Problem Management Change Management Release Management Configuration Management Capacity Management Availability Management Service Level Management Financial Management for IT Services IT Service Continuity Management Daglig verksamhet Långsiktig planering