Lunds universitets egen IT-partner Presenterar organisation och vad som är på G
LDC organisation 2009 Organisation Drift Administration Kund & Tjänst Chef
LDC organisation 2009 Organisation Kundansvar Tjänsteansvar Drift Administration Kund & Tjänst Chef Kundansvar Tjänsteansvar Licenshantering Projektkontor IT-arkitektur IT-säkerhet Webb/marknad Team – systemutveckling
LDC organisation 2009 Organisation Team – Servicedesk/växel Drift Administration Kund & Tjänst Chef Team – Servicedesk/växel Team – Teknisk plattform Team - Närservice Team – Applikation Team – Kommunikation
LU ServiceDesk – En bas IT-tjänst På uppdrag av förvaltningen Tillgänglig för hela LU och våra externa kunder Bredare utnyttjande, enklare för användarna 3:e lina i verksamheten Alla ärenden registreras & följs upp Statistik
LU ServiceDesk – antal ärenden
LU ServiceDesk – antal ärenden
LU ServiceDesk – Driftinfo sidan Totalt antal besök. 2011: 67 907 2010: 59 308 2009: 68 046
LU ServiceDesk - Supportguider Totalt antal guider. 2011: 37 972 2010: 32 964 2009: 32 178
Ladok drift Certifierat driftställe Drift för 13 lärosäten Hanterar information för 191 000 aktiva studenter Nya kunder Teaterhögskolan Teologiska högskolan
Bra att känna till Nytt avtal för telefoni – TELIA 1/7 Digital långtidslagring – SYLL LU Desktop LU:s stadsnät
www.ldc.lu.se 13
EGA - effektiv och pålitlig arbetsplats Lunet Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats Personlig brandvägg Dokument Profilinställningar Programvara Brandvägg Stationära Bärbara Smartphones Backup ServiceDesk Användare Tekniker
LDC idag Inför, driftar och förvaltar IT-tjänster Levererar även till andra universitet och högskolor Har inga anslag, utan avtal för leverans av tjänster Antal anställda ca 80 Budgeterad omsättning 2010 ca128 milj Ingår i LUs förvaltning
Servertjänster och lagring Senaste serverteknik 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt
Hur arbetar vi med Ladok ? En kundansvarig (Leopold) Regionmöte 2 ggr/år Förvaltningsmodell (PM3) månadsvisa möten(oftast telefon) halvårsmöten(1 på plats hos kund) LPW samarbete Nära samarbete med Ladokansvariga Möten med SA-cheferna
Snabbfakta om Lunds universitet Grundat år 1666 40 000 studenter 2 700 forskarstuderande 6 000 anställda 550 professorer (18 % kvinnor) Åtta fakultetsområden Flera campus 6 000 mkr i omsättning
IT processer enligt ITIL v3
LDC organisation 2009 LDC organisation Ekonomi och Budget Drift Administration Kund & Tjänst Chef LDC Kvalitet Ekonomi och Budget Personaladministration Fakturering och kundreskontra Leverantörreskontra Lokaler Anläggningsregister Bilar och cyklar Diarie
Stamnät - LUNET Ca 80 byggnader Även Malmö & Hbg 10 Gbit optisk fiber Idrifttaget 2007 Helt redundant Stjärnnät Två oberoende noder: Nod 1 Nod 2
LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Ladokdrift 12 lärosäten Ca 191 000 studenter (av ca 456 000 i Sverige) Arbetsplats 950 EGA – Standardarbetsplats anställda Drygt 900 användare 220 EGS – publik arbetsplats
Projektmetodik
Utveckling av IT-stödet Utveckla verksamheten mha IT Utveckla verksamheten mha IT Effektivisera administration mha IT IT-infrastruktur (Bas-IT)
Trådlöst och trådbundet IT-infrastruktur ”Bas-IT” Arbetsplatssystem inkl telefoni LU ServiceDesk Utbildningssalar Nätverk – Trådlöst och trådbundet Serverhall och servrar Skrivare Kopiator
Strategiska IT-frågor Bättre samordning av krav och tjänster Mer IT-tjänster för studenter & lärare Konsolidering av IT-organisation Konsolidering av applikationer Utökade servicetider
Varför gemensam IT-service inom LU? Kvalitetshöjning Säkerhetsaspekter Möjliggör utökat verksamhetsstöd Snabbhet att införa nya tjänster Möjliggör utökad servicegrad Ger en kritisk massa för IT-service Kostnadsbesparing
Framtida arbetsmodell för IT inom LU? Universitetsledning IT-råd IT-strategi IT-samordning Verksamhetskrav Beställare Fakultet Institution Förvaltning Utförare IT-support Gemensam IT-funktion
ITIL som en bas i kvalitetsstyrning
Serverhallar Primär hall Margaretavägen 310 m2 + 175 m2 Sekundär hall Sölvegatan 100 m2
Utmaningen Triple P People Process Product
Continual Service Improvements IT processer enligt ITIL v3 Service Strategy Service Design Service Transition Service Operation Continual Service Improvements Mars 2008, bild 32
Serverhall Sölvegatan Sekundär hall – 100 m2
Vad håller vi i luften Exempel på system/tjänster Sapphire BIBLIOTEKSSYSTEM Kemicentrum fakturering Visual Arkiv Hänvisningssystem Credito Kuben (Infotool) Windows file server IP telefoni Ladok applikation LDAP Wsus Kretskopplad telefoni Ladok systemadmin LDC-system: Besökssyst. Tidredovisn./Bokn., 4D Nätgruppsförbindelser Ladok teknik LUBAS, GUBAS Arbetsplatsdrift Mobil täckning Lupinöverföring Lucat-koppling mail Certifiering av HW Softphone Message Broker LUTED, LUPAK: LUPARK MSI ISP + SUNET Mimer Luvit Comaround UC (externlev.) Kommunikation i datorhallen (+HP) Oracle DB MIIS/ILM SD Radius Orfi applikation MySQL Certifikat Antivirus på server Orfi db Navision IRT Backup av databas Orfi programmering Netwise Penetrationstest Backup av server Orfi systemadmin Office Communication Server Säkerhetsrevision Backup av workstation Pagero OOiS Trafikövervakning Brandvägg Primula applikation Pcounter ZAP Brandvägg Linux Primula drift PostgreSQL Core distribution Brandvägg Windows Tur o retur Profdoc DHCP Brandvägg VMware Uniface Pyramid DNS Nagios AD REHAB, KLARA Epicenter NTP Antivirus (Symantec) Salto IX Serverinstallationsverktyg RDP Apache Samba LUDD SAN diskskåp BDD SaMSyn Multicast SAN infrastruktur CAS Sapphire Netlogon Citrix SCCM Transmission Serverdrift fysisk server CWAA SCOM VLAN Serverdrift Linux DFS Sharepoint VPN Serverdrift Novell Exchange SpamAssassin Fastighetsnät Serverdrift Tru64 Fil/print SPRUTBYTE Kopparnät Serverdrift Solaris Filemaker SQL server NAC 802.1.x Serverdrift Windows Haffo (Uportal) Streaming server Ringmaster Serverdrift virt. Server Hogia Studentportal Svartfiber Serverdrift VMS Hotsoft Sun ONE Switchar SIM IIS Terminal Server Trådlöst nät Virtualiseringsverktyg P2V, V2x IP TV Tomcat Förhyrt områdesnät Studentmail JBoss uPortal Hyrda anknytningsledningar Windows cluster
LU organisation
SPOC - Single Point Of Contact Servicedesk Användare SPOC - Single Point Of Contact Service Desk First line CFL 3-line Diverse andra 3-line Klient 3-line 36
Print- & betallösning
LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Kommunikation 27 000 aktiva switchuttag av ca 50 000 fullt utbyggt 580 trådlösa accesspunkter av ca 1400 fullt utbyggt 2600 ip telefoner, 3500 vanliga telefoner 580 switchar av ca 1000 fullt utbyggt 10 GB internetanslutning (SUNET) 1:a LDC-nätet byggdes av egen personal inkl lödning Mail 16/4 - 2009 Mail in 179511 Mail ut 339373 14000 mailboxar 1,6 TB data
LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror 290 servrar varav 170 virtuella 90 windows 125 unix varav 70% Redhat Linux Div SUN Solaris, Mac, Alpha 210 servrar är anslutna till SAN som rymmer totalt 155 TB data i två hallar Lokal disk - ca 3 TB totalt
LDC infrastruktur i siffror Exempelsiffror Backup 500 band = 300 TB data Ärende Ca 1800 incidenter/månad Ca 500 change/månad
Nya roller sedan 2009 Kundansvarig Ansvarar för relationen med alla LDCs kunder. Gunnar Knutsson, Lars-Olle Peters, Leopold Schmidt, Jan-Inge Månsson Tjänsteansvarig Ansvarar för en IT-tjänsts funktion, prestanda och utveckling. Marika Cochinescu, Gunnar Knutsson, Mali Kukulovic, Gun Nilsson IT-arkitektur Ansvarar för LUs systemkarta, systemintegration, identitetshantering och säkerhet. Eskil Swahn, Magnus Persson, Anders Odeskog Projektkontor Ansvarar för projektorganisation och att projekt genomförs enligt projektmodellen. Johan Ekman, Leopold Schmidt, Marika Cochinescu, Annika Brange
Genomförda förbättringar inom LDC Helt ny inställning till service och kunden Ny ledningsgrupp Många nya medarbetare Kvalitetssäkrade processer och arbetssätt Mesta tekniken förnyad Effektivisering och automatisering Beredskap Ständiga förbättringar Engagemang - Kvalitet - Ansvar
Kvalitetssäkring - baserat på ITIL, ISO20000 och ISO9001 Service Support Service Delivery (ServiceDesk) Incident Management Problem Management Change Management Release Management Configuration Management Capacity Management Availability Management Service Level Management Financial Management for IT Services IT Service Continuity Management Daglig verksamhet Långsiktig planering