Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Funktioner och programorganisation
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Klassarv och inkapsling
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Inkapsling.
Metoder.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Alice in Action with Java
i olika programmeringsspråk
Objektorienterad programmering i Java
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Föreläsning 10 Minnesbilder. Minnesbilder steg 1 char ch; int[] vek; Bil bilen; Bil int[] char ch vek bilen.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
1. Ett problem/uppgift.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Föreläsning 6: Metoder och fält (arrays)
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.

Tenta Lördag 18 december kl Salar: F11-15, F22-25, F31-34,41-44, Placeringslistor kommer att finnas vid dörrarna. 5 uppgifter Minst en av a- och b-delen på varje uppgift ska vara rätt löst för att ge godkänt. Hjälpmedel: penna, sudd och en javabok.

Grundläggande kunskaper Kap 2.1: Ett kort javaprogram och dess struktur. Kap : –primitiva datatyper –tilldelning –utskrift & inläsning –aritmetiska operatorer –styrstrukturer

Uppgift 1 - Parametrar FRÅGA a&b) Kan en metod ändra på en parameters värde? Läs Kap 4.3, 4.4 Saker att tänka på: –Primitiva datatyper (t ex int, double): värdet kopieras (kan alltså inte ändras). –Till objekt (t ex Color) skickas en referens (värden inuti objektet kan ändras). –String-objekt är konstanta - ett nytt objekt skapas när man försöker ändra (kan inte ändras).

Uppgift 2 - Metodanrop FRÅGAa) Är metodanropen korrekta? b) Skriv metodanrop! Läs Kap Saker att tänka på: –Kolla att anropsparametrarnas antal, typer och inbördes ordning stämmer med deklarationen av metoden. –Om metoden returnerar ett värde - se till att det tas om hand (t ex sparas i en variabel eller skrivs ut).

...metodanrop –En metod som är deklarerad som void returnerar inget värde. Metodanropet blir då en egen sats. –Se till att medoden anropas via ett objekt av rätt klass (eller via klassnamnet om metoden är static –deklarerad). –Kolla att metoden (eller variabeln) är åtkomlig.

Uppgift 3 - Arrayer (matriser & vektorer) FRÅGA a & b) Skriv kod som använder arrayer! Läs Kap 6.1, 6.2 Saker att tänka på: –a[0] är första elementet i en vektor. –m[0][0] är första elementet i en matris. –for -slingor används när man vill gå igenom varje element i en array.

Uppgift 4 - Klasser FRÅGA a & b) Skriv den kod som saknas i konstruktorn/metoden! Läs Kap När du skriver en konstruktor: –Konstruktorn brukar initiera instansvariabler. –Vilka parametrar har konstruktorn? –I konstruktorn kan du behöva använda this.

...klasser När du skriver metoder –Se till att du använder rätt variabler (parametrar, instansvariabler och lokala variabler). –Om metoden ska returnera något så se till att metoden returnerar ett värde av rätt typ. –En metod som är deklarerad som void ska inte returnera något värde.

Uppgift 5 - Minnesbilder FRÅGA a & b) Rita hur det ser ut i minnet! Läs Kap Klasser och klassvariabler: –Skriv upp alla klasser som används. –Klassvariabler är static -deklarerade utanför metoderna.

...minnesbilder... Metodanrop och lokala variabler/parametrar –Skriv alltid upp main. –Glöm inte att String[] args är en parameter till main –Skriv upp den metod som just nu anropas (a/b). –De variabler som deklareras inuti metoden är lokala variabler. –Parametrarna står inom parentes efter metodnamnet. –Skriv upp värdet av variabler och parametrar av primitiv typ. –Värdet av en variabel av klasstyp ritas som en pil till objektet (eller null). –Glöm inte att skriva upp this (en referens till det anropande objektet).

...minnesbilder Objekt och instansvariabler –Instansvariabler står deklarerade ovanför metoderna (och oftast står det private/public framför). –Rita objekt som en ruta innehållande instansvariablerna. Skriv klassens namn ovanför rutan. –Om instansvariablerna är av klasstyp ritas deras värden som pilar till objekt.