Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
2 år med etableringslots
Varför är det viktigt att mäta?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Välkommen till MTC Års seminarium 2007 Det Marknadsorienterade Näringslivet – framtida utmaningar.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
WyWallet Betala mobilt.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Vikten av att nätverka
En upplevelse *
Yrkesförbundet för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring.
Miljarder möjligheter på en plats!
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Västra Färgelanda.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
"Statoils verksamhet bygger på bensin, butik, biltvätt och biluthyrning. Fast food i form av korv, hamburgare, sallad och smörgåsar har snabbt slagit igenom.
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Konsumentkreditlagen
Block 4: Att driva företag
Välkommen till Stångåstaden!
Betalalternativ - Glöm inte kassan!.
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
marknadsförarens verktygslåda
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
Teresia Söderberg Carlqvist
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
ICA Seminarium 3 – dissekera ett erbjudande Grupp D4.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Grupp B1: Ellinor Törnqvist, Åsa Ekman, Hanna Karlsson och Sara Sällström.
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Butikens marknadsföring
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Säkerhet - Vad ni kan göra
Produkt, pris, plats och påverkan
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Valt företag: Synsam Nordens ledande optikerkedja Totalt 400 butiker (Sverige, Norge och Finland) 3.000 anställda Omsättning cirka 3 miljarder kronor Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Tjänstekoncept Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Tjänstekoncept Tjänstekoncept Erbjuda möjlighet till bättre syn Kärntjänsten Tjänstekoncept Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Erbjuda möjlighet till bättre syn Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv 4

Kärntjänsten Kärntjänsten Bättre syn Tjänstekoncept Kärntjänsten Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Bättre syn Skydda ögonen (solglasögon med 100 % UV-skydd) Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Möjliggörande tjänster (och varor) Möjliggörande tjänster (och varor) Tjänstekoncept Kärntjänsten Möjliggörande tjänster (och varor) Tjänstens tillgänglighet Möjliggörande tjänster (och varor) Interaktion Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Utrustning (Exempelvis EyeTech, högteknologiska och exakta mätinstrument) Professionell personal (optiker) Synundersökning Linser och glasögon Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Värdehöjande tjänster (och varor) Tjänstekoncept Värdehöjande tjänster (och varor) Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Värdehöjande tjänster (och varor) Möjliggörande tjänster (och varor) Möjlighet att byta bågar vid missnöje Möjlighet att låna hem och prova bågar Tillbehör (glasögonfodral, rengöringsmedel, linsvätskor) 10 % studentrabatt (högskola/universitet) Möjlighet till delbetalning, 24 månader (lika billigt som kontant / kreditprövning med lägre krav för studenter) Stylistkonsultation / Image för kunden (rätt bågar / webbtjänst / EyeTech) Brett sortiment (exklusiva kollektioner enbart hos Synsam, exempelvis Cheap Monday) Kundens medverkan Startpaket linser (linsundersökning, utprovning, introduktion/träning, uppföljning, vätskor och ett par månadslinser eller endagslinser för 30 dagar + garanti) Påminnelse om återbesök Centralt belägna butiker 1 års garanti / Försäkring som tilläggstjänst Utskrivet recept – handla på nätet Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Interaktion Interaktion Tjänstekoncept Kärntjänsten Interaktion Tjänstens tillgänglighet Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Interaktion Kundens medverkan På följande sätt interagerar organisationen med sina kunder… … via personal / nätverk … via andra kunder … via bokningssystem, testa bågar virtuellt, köp linser på hemsida med mera … via olika betalningsmöjligheter … via extern marknadsföring Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Tjänstens tillgänglighet (avgränsning Linköping) Tjänstens Tjänstekoncept Tjänstens tillgänglighet (avgränsning Linköping) Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Positivt Enkelt och snabbt att få tid för synundersökning - Kund kan själv boka tid via hemsida (flexibilitet) - Telefon, e-mail, direkt i butik Centralt placerade butiker Generösa öppettider (i likhet med övriga butiker på stan) Attraktiv och funktionerlig interiör Standardiserad exteriör (igenkänningseffekt) Flera betalningsmöjligheter (kontanter, kort, avbetalning, faktura) Bra tillgång till parkeringsplatser Negativt Det tar lång tid att få glasögonen tillverkade Kundens medverkan Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Kundens medverkan Kundens medverkan Tjänstekoncept Kärntjänsten Tjänstens tillgänglighet Interaktion Kundens medverkan Möjliggörande tjänster (och varor) Värdehöjande tjänster (och varor) Kundens medverkan Kunden är aktiv i urvalsprocessen (Kund i samverkan med optiker / stylist) EyeTech, pedagogiskt verktyg (Möjlighet för kund att vara aktiv och förstå sambandet mellan glas och båge) Garantier och försäkringar Bokning via internet ”Synsam har en speciell syn på dig som kund. En syn som kan sammanfattas i Valfrihet, Trygghet och Mode” www.synsam.se/om Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv

Konsekvenser för marknadsföringens roll: Intern marknadsföring (egna tankar): Erbjudande: Presentera – Acceptera – Motivera Ledning: Resursfördelning Varför? Skapa service mindedness bland anställda bland annat genom utbildning Kanaler: Nyhetsbrev och personaltidning Extern marknadsföring: Utgångspunkt: Väletablerat företag, inarbetat varumärke Satsar på image: ”Rätt glas, rätt bågar”, trendigt, hög kunskapsnivå, professionellt utförande Kanaler: Traditionella kanaler såsom tv och tidningsannonser. Utöver det webbannonser samt indirekt annonsering via samarbetspartners Grupp C1 Carolina Edgren, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Hanna Byström och Sebastian Asklöv