Jag jobbar hos Västtrafik som för nästan alla i vårt samhälle är det smartaste valet.
Trafik Intäkter Kostnader Sysselsättning Service Parkering Arbetsmarknad Hälsoeffekter Energibesparing Kultur Framkomlighet Utbildning Trafiksäkerhet Boendemiljö Jämställdhet Belastning på vägar Restid Fritidsaktiviteter Miljöeffekter Man kan likna Västtrafik vid ett isberg. Det man ser och pratar om är själva trafiken, våra kostnader och intäkter, men det man inte ser är all den nytta som Västtrafik gör för hela vårt samhälle. Social trygghet Personalförsörjning
150 MILJONER Västtrafik ökar rörelsefriheten Samhället sparar Alla ska kunna resa med oss. Även de som har någon form av funktionshinder. Genom att anpassa kollektivtrafiken till de funktionshindrades behov kan vi få minst hälften av de som idag reser med färdtjänst att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Ytterst är det en rättvisefråga, att alla ska delta i samhället på samma villkor, men det handlar också om att minska kostnaderna för samhället. Grovt räknat kostar färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar 900 miljoner kronor per år i hela Västra Götaland. Kan vi öka samordningen med kollektivtrafiken är en försiktig gissning att man kan spara 150 miljoner kronor per år. För att lyckas krävs en omfattande anpassning. Västtrafik har tagit fram en plan för vad man skulle kunna göra för att all kollektivtrafik ska vara anpassad för funktionshindrade fram till år 2010. Vi har de senaste åren satsat på låggolvsfordon, rullstolsplatser, anpassat hållplatser, utvecklat våra informationssystem och utbildat våra förare. Idag är tre av fyra fordon anpassade till människor med någon form av funktionshinder.
Västtrafik gör arbetsmarknaden större BO HÄR JOBBA DÄR En bra kollektivtrafik gör också fler jobb tillgängliga för fler människor. På det viset bidrar Västtrafik också till en lägre arbetslöshet och till regional tillväxt. Det innebär att människor kan bo kvar där man har sin familj och sina vänner, i sin egen kommun, och betala skatt där istället för att flytta eller bli arbetslösa. På samma sätt kan man välja att studera på ett ställe men ändå bo kvar i sin hemkommun.
Information på hållplatser, Internet eller direkt i din mobil Resenärerna vill ha snabb och pålitlig information om kollektivtrafiken och särskilt vid eventuella störningar. Redan nu får resenärerna realtidsinformation via skyltar på hållplatserna i Göteborg, på vår hemsida och direkt i mobiltelefonen.
HÄR ÄR VÅR MARKNAD! • Västra Götalands län • 1,5 miljoner invånare Bengtsfors Gullspång Strömstad Dals Ed Åmål Mellerud Tanum Töreboda Färgelanda Mariestad Munkedal Karlsborg HÄR ÄR VÅR MARKNAD! • Västra Götalands län • 1,5 miljoner invånare • 49 kommuner VÄNERSBORG Götene Sotenäs Lidköping Tibro Uddevalla Grästorp Skara SKÖVDE Lysekil Trollhättan Hjo Vara Essunga Falköping Orust Lilla Edet Tidaholm Stenungsund Vårgårda Tjörn Herrljunga Ale Kungälv Alingsås Ulricehamn Öckerö Lerum Partille BORÅS Härryda Mölndal Tranemo Vi ansvarar för kollektivtrafiken i hela Västra Götaland och i Kungsbacka. Vi har vårt huvudkontor i Skövde och övriga kontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. GÖTEBORG Kungsbacka Mark Svenljunga
VI UPPHANDLAR ALL TRAFIK I KONKURRENS (LOU) • 27 entreprenörer för den vanliga kollektivtrafiken och ett 70-tal företag för den anropsstyrda trafiken • Sysselsätter 6.500 personer varav drygt 200 är Västtrafiks egen personal Vi upphandlar all trafik enligt lagen om offentlig upphandling och har idag avtal med 27 företag som utför den vanliga kollektivtrafiken åt oss. Vi har dessutom skrivit avtal med ett 70-tal företag för den anropsstyrda trafiken. Avtalsperioden varierar men är som regel minst fem år.
KOSTNADERNA FÖR ÄGARNA SÅ HÄR BERÄKNAS KOSTNADERNA FÖR ÄGARNA • Kommunerna betalar för de egna kommuninvånarnas resor inom den egna kommunen • Regionen betalar för resor över kommungränserna och ”besökande”. I det avtal vi har med våra ägare ska kommunen betala för de egna kommuninvånarnas resor inom den egna kommunen och regionen betalar för resor över kommungränserna och för ”besökare”. För att veta hur resandet ser ut görs regelbundna mätningar.
Nytt skolkorts-sortiment Förändringar läsår 2008/2009 Nya regler för kreditering Fakturering Nytt skolkorts-sortiment Information till nya handläggare Skolstartkort
Skolstartkort Elever som saknar skolkort, i första hand för ettorna på gymnasiet Giltighet = föregående läsårs förlängning på skolkort Regionen Runt må-fre 04 - 19.30 50 kr = Västtrafiks kostnader för material och hantering Går inte att kreditera
Skolstartkort Skolstartkort 2008-08-11 – 2008-09-15 Mån-fre 04.00 – 19.30
Priser läsåret 2008-2009 för skolkort, variant bas Göteborgsregionen Övriga kommuner Göteborgs kommun 3189 Tätort 1876 Kommun 3189 ToV tätort 2057 Kranskommun ? Borås tätort 2057 Göteborg + 4329 Kommun 2923 Göteborg ++ 6072 Flerkommun 4402 Göteborg +++ ? Flerkommun + 5593 Regionen Runt 7325 Regionen Runt 7325 7-dagars 155 7-dagars 155 Anm: Prishöjning kan ske fr.o.m. vårterminen 2009
Göteborg + ++ +++
Kranskommun
Flerkommunladdning
Intyg och kort västtrafik 7-dagars 00.00-24.00 2402 2643 729254 8 ”7-dagars skolkortsintyg” får inte förväxlas med ”7-dagarskort” som beställs på webben och kostar 155 kr
Kreditering på webben Mycket enklare rutin – Knappval + kortnummer Automatisk spärrning av kortet. Man behöver inte ha återfått kortet, när man krediterar det Excelregister på webben Krediteringar och debiteringar på samma faktura 100 % återbetalas på alla kort som krediteras t.o.m. 15 september Krediteringar som görs fr.o.m. 16 september får lägre återbetalning för varje prisperiod, se prislistan Krediteringsprislistan har fr.o.m. 16 september en niondels lägre pris än inköpsprislistan
Nya skolkortshandläggare Ny rutin: Västtrafik sänder välkomstbrev med information om skolkortshanteringen Västtrafik behöver information från kommunen eller skolan om - Nystartade skolor - Personalbyte