Cykel i Göteborg Jonas Åker
Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
cykelresor per dag : %
•Arbetspendlare •Korta resor Fokus
Undersökning om cyklisten •Hur nöjd är cyklisten? •Vem är den potentielle cyklisten? •Hur kan varumärket cykling bli mer attraktivt?
Nyckeltal Cykelvänlig stad Cyklande stadsdel Gbg arbetar för att öka cyklandet Trafiksäkert att cykla
Nyckeltal cyklister Cykelbanor generellt Underhåll av cykelbanor Cykelparkeringar generellt
Cykel & Trafiksäkerhet •Smidighetslogiken •Det adaptiva undermedvetna •Det irrationella rationella Optimera flöde
Rebell?
Kommunikationsvanor •Främst åriga kvinnor som är cyklister •43% av de som cyklar, cyklar året runt •58% har cyklat någon gång under det senaste halvåret •73% har tillgång till en cykel •Huvudsakligt färdmedel: cykel – koll
Transport – Motion - Rekreation 68%17%15%
Främsta anledningen att cykla
Tillfällen då man cyklar
Eftergymnasial utbildning • Cyklar i större utsträckning generellt • Samt till arbetet även om det är mer än 5 km • Har i större omfattning tillgång till cykel
Målgrupper • De som cyklade när de var år •Föräldrar? •Studenter
Kampanjer
Perspektiv Individen Staden Cykeln
•Budapest, Gothenburg, Eindhoven, Kensington & Chelsea, Parma, Riga •Målgruppsorienterat kommunikations- projekt •Förbättrat samarbete med utvalda målgrupper •Integration mellan kommunikation och infrastrukturinitiativ •Nya metoder för kostnadseffektiv marknadsföring EU-projekt
• Resecentrum • Centrumplan • Cykelservice • Lånecykelsystem Pågående projekt
En attraktiv cykelstad för alla •Attraktiv – kundens fokus •Cykelstad – cykeln ska vara ett konkurrenskraftigt transportalternativ för resor till och från arbete/skola samt för korta resor i närområdet •För alla – bygga separerade cykelbanor och hastighetssäkrade gator för att ge alla förutsättningar för att kunna cykla tryggt och trafiksäkert