IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar
Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m.
Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda. Ca 850.000 ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan. 700.000 ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca 180 000 ärenden per år Lagring av post Ca 120 000 ärenden per år
Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige Ca 800.000 hushåll 1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor
Direktbekräftelse. - studenter Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar 020-97 98 99 Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev
Webbanmälningar slår alla rekord!
One Stop Shopping!
Enkelt & Snabbt!
Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkarta Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)
Strategi marknadsföring Styra beställningen mot: Telefon 1994-1999 Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch
Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999 Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler
Lösningen! Strukturerad information Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik
Teknik i framtiden Kund Kund Webb Generell signering/ direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar Postoperatörer mfl 020-97 98 99 Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund
Lärdomar Viktigt med en fungerande grundstruktur Behåll de gamla kanalerna Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång Låt webben ta hand om enkla ärenden Skapa win-win-situationer Använd såväl ”push” som ”pull” för att driva trafik