IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring.
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Varför är det viktigt att mäta?
EduID Agenda  eduID bakgrund  eduID inkl ID-proofing rutiner  Demo av pilotuppsättningen.
Katarina Jonsson Vendor Manager, Software.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Livet fungerar – med bredband från Telia
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Det lönar sig!.
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Informationsmöte Kungsbacka Bredbandsnät
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
EN PRESENTATION.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
”PORTEN TILL ALLT MÖJLIGT”
Västra Färgelanda.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Jag beställer fiber! 299kr/mån i 12 månader Därefter ordinarie pris.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Affärsintegration och Asset Management
Gunilla Nordin.
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
E-tjänster Upplands Väsby
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
Summary Slide Smått & Stort AB Historiska ögonblick Smått & Storts ”kom ihåg” Organisationsschema Årsomsättning (i miljoner kronor)
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mobil Uppföljningsapplikation
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Livet fungerar – med bredband från Telia
Befolkningsstruktur i Västa Götaland år 1968 och 2004 Källa: SCB
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Intressententmodellen.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Viktigt när du upphandlar molntjänster
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Insplanet Företagspresentation 2015.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Produkt, pris, plats och påverkan
Presentationens avskrift:

IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar

Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m.

Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda. Ca 850.000 ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan. 700.000 ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca 180 000 ärenden per år Lagring av post Ca 120 000 ärenden per år

Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige Ca 800.000 hushåll 1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor                  

Direktbekräftelse. - studenter Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar 020-97 98 99 Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev

Webbanmälningar slår alla rekord!

One Stop Shopping!

Enkelt & Snabbt!

Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkarta Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)

Strategi marknadsföring Styra beställningen mot: Telefon 1994-1999 Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch

Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999 Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler

Lösningen! Strukturerad information Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik

Teknik i framtiden Kund  Kund Webb Generell signering/ direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar  Postoperatörer mfl 020-97 98 99 Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund

Lärdomar Viktigt med en fungerande grundstruktur Behåll de gamla kanalerna Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång Låt webben ta hand om enkla ärenden Skapa win-win-situationer Använd såväl ”push” som ”pull” för att driva trafik