Digitaliserade industriella produkter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Advertisements

~ Den första mobiltelefonen ~
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Framtidens lärande - IT & lärandemiljöer?
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Intranät – inte för alla?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
MOM - HUR DU FÅR FULL KONTROLL MED PROAKTIV ÖVERVAKNING Nicklas Axelsson Konsult Qbranch.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Björknässkolan Nacka kommun
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Folksams resa mot en centraliserad övervakning
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
Telecomfakta 026 –
custice . fakta . presentation
De nya affärsrelationerna
Richard Wenell Arkivering av väldigt stora och väldigt många dokument Richard Wenell, Systemarkitekt, BancTec AB.
Systemdesign som process
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
5. Mål och syfte.
Matcha transaktioner automatiskt Adra Match, automatiserad kontoavstämning Scalabruk April 2010 Niklas Ferm.
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Anders Granbom Dalarna Peter Liljekvist Värmland
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
Vendingfakta 026 –
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
ENERGIOPTIMERING Läckagesökning Konfiguration Styrning Efterbehandling
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
” Lokala Engagemang - Globala resultat ” A I R I C O L E ” Lokala Engagemang - Globala resultat ”
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Underhållsinriktad behovsinventering.. 2  Behovsinventering: Inledande fokus på “Verktyg för övervakning av ventiler”.  Verktyg finns på marknaden (ABB,
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Introduktion till The Rational IT Model
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Seminarium Affärsidé & Budget
Omställningen av hälso- och sjukvården
From Knowledge based innovation into sustainable new business
Kommundirektören och digitaliseringen
Presentationens avskrift:

Digitaliserade industriella produkter Katrin Jonsson Inst för Informatik

Intro Doktorand 2003-2010 Sammanläggningsavhandling

Digitaliserade produkter Computing anytime, anyplace & anywhere Ubiquitous computing Inbäddad och mobil teknik Fånga upp information som inte var möjlig tidigare

MacGregor Cranes Världsledande tillverkare av fartygskranar En av sex divisioner i MacGregor group Huvudkontor i Örnsköldsvik Servicekontor runt om i världen

MacGregor Cranes Viktig intäktskälla, men dålig processöverblick Servicekontor runt om i världen – men expertisen finns i Örnsköldsvik Support via e-post, telefon och fax Servicetekniker skickas till fartyg Inspektionsavtal

Forts MacGregor Cranes Hård priskonkurrens - lokala företag ofta billigare. Svårt att ta betalt för kompetens - kunderna ringer in och mailar för gratis support Få serviceavtal - för många ”brandkårsutryckningar”. Dyrt att skicka ut servicetekniker till fartygen.

forts

Hägglunds Drives Hydraulmotorer & aggregat 80% av motorerna exporteras Finns representerade i mer än 20 länder Servicekontrakt, systemdiagnostik, förebyggande underhåll & akuta reparationer

Fjärrdiagnostiklösning Förhoppningar vid start: Att inte behöva skicka ut personal varje gång ett fel inträffar Att kunna fjärrövervaka varningar och larm samt trender. Att inkludera funktionerna i ett serviceavtal. Möjliggöra försäljning av en funktion istället för en produkt. Produkt feedback. Vanligtvis får företaget bara veta när en produkt går dåligt, med fjärrövervakning kan man få information om faktisk användning. Den informationen är värdefull vid utprovning av nya produkter och vid produktutveckling.

Tekniklösning forts.. Målet var att kunna: Beräkna återstående livslängd Få tidiga varningar & larm Få realtidsvärden Se trender Varvtal 4 ) 1h =1 h från livslängd ) 1h = 50 h från livslängd ) 1h = 500 h från livslängd ) 1h = 5000 h från livslängd Temp 3 1 Tryck 2

MCC Monitoring control center Fokus på tjänster inom underhåll för process industrin

Organisering med fjärrdiagnostik

Digitala produkter i industriföretag Vad betyder tekniken för dessa företag? Förbättra befintliga processer (garantier, service, reservdelar) Nya tjänster Nya eftermarknadsaffärer (nya serviceavtal) Förflyttning i värdekedjan, hitta sätt att ta betalt för sin kompetens Hur sker utvecklingen? Tillverkaren (OEM) utvecklar själv Speciella mjukvaruföretag som saknar kunskap om den specifika branschen Företag som försöker placera sig mellan tillverkaren och kunden

Digitala produkter i industriföretag Utmaningar (Problem) Kostnader / Standardisering Informationsbehov Unik / Generell: kan man dra slutsats A givet B överallt. Ansvar Samarbetsbehov: ska varje OEM ha ett eget system? Hur sälja? Produkt / tjänst Många aktörer på marknaden

Artikel 1: Technologies for value creation: An exploration of remote diagnostics systems in the manufacturing industry Bygger på teori om värdeskapande system där processen och värdeerbjudandet är i fokus Teknik en bas för värdeskapande, involvera kunderna, nya affärer

Artikel 4: The embedded panopticon: Visibility issues of remote diagnostics surveillance Digitala produkter från ett övervakningsperspektiv Panopticon, synligt vakttorn som får fångar att bete sig som att de konstant är övervakade Digitaliserade produkter erbjuder nya osynliga former för övervakning Jmf mellan “synliga” former av övervakning och “osynliga” The embedded panopticon

Artikel 5: Turn to the material: Remote diagnostics systems and new forms of boundary-spanning Information över organisatoriska gränser (boundary-spanning) I vissa org finns boundary-spanners (tex omvärldsbevakare) Hur påverkar fjärrdiagnostik boundary-spanning? Jmf före och efter med fokus på vilka gränser fösvann, uppstod eller förstärktes?

Före fjärrdiagnostik Gränser mellan tekniker, mellan anläggningar, mellan tekniker och R&D

Med fjärrdiagnostik Use pattern boundary Kontinuerlig översyn av hur produkten används och fungerar Divisional boundaies Möjlighet att samla kunskap om fler anläggningar på ett ställe Contextual boundary Få info om produkter i dess kontext

Med fjärrdiagnostik Local-remote maintenance group boundary Lokalt misstroende mot fjärrövervakning Cognitive boundary Begränsad bild av produkterna

Effekter Tidigare var boundary-spanning manuell i denna kontext, nu spelar tekniken en avgörande roll Tekniken förändrar ”objects of work” för teknikerna. Från hands-on till att arbeta med information Boundary-spanning går från att vara icke-organiserad och beroende av enskilda individer till att bli organiserad med fokus på ”global knowledge”. Dock förändras inte mycket lokalt. Gränser definierades tidigare av social relationer, nu definieras de av data access Boundary-spanning övergår till en socio-teknisk aktivitet

The Architecture and Materiality of IT-enabled Services: An Investigation into Appropriation of Remote Diagnostics Technology