Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Bara Norden kräver sitt INKASSO NOK SMS 5 operatörer EURO Sampo Osuuspankki Nordea SP (Pop Pay) SMS 3 operatörer DKK SEK SMS 3 operatörer SMS 4 operatörer
Kortbetalningar på Internet Räckvidd och användarpenetratrion gör det intressant för alla Stödjer flera flera debiteringsformer (abonnemang) och kanaler (t.ex. Telefon) Historiskt har handlaren tagit finansiell risk vid bedrägerier 3-D Secure framtaget för att eliminera bedrägerier med kort vid distanshandel och samtidigt minimera handlarens finansiella risk En avvägning mellan användarvänlighet och säkerhet har skapats för kortbetalningar på nätet Användarens identitet kontrolleras av kortutgivare genom lösenord
Internetbank – (Direktbetalning) 1999 var det 9% av befolkningen som betalade sina räkningar via Internetbank. 2004 var det fler som betalade via Internetbank än via postala betalningsuppdrag. 2007 uppgav 59% av befolkningen att de betalar räkningar via Internetbank. Folk är vana att betala via Internetbank, vilket underlättar för e-handel och direktbetalning. Källa: PTS, Undersökning av befolkningens post- och kassavanor 2007
Småbetalningar – SMS & e-plånbok Nästa stora våg? Elektroniska tjänster där transaktionsbeloppen är under 100 SEK och köp sker med hög frekvens ökar Kostnadseffektiva betalalternativ är få Premium SMS – styrt av teleoperatörer – DYRT! Plånbokslösningar (PayEx-konto, Payson, Paynova, PayPal m.fl.) – kräver registrering. Flera alternativ och prisdifferentiering utifrån betalsättens kostnad är det mest effektiva idag
PayEx Kontantkort - Kontanter på nätet... Säljs via: Narvesen (Norge) 7-Eleven (Norge, Sverige) Pressbyrån (Sverige) Easy 24 (Norge) ”Växla” fysiska pengar till digitala, för köp av innehåll, varor och tjänster på Internet och via mobila kanaler Ungdom under 18 år Personer som är skeptiska till att lämna känsliga uppgifter från sig
Mobilhandel Alla i detta rum har en mobiltelefon Vi bär den med oss överallt Endast 14% uppger att de stänger av sin mobil i sängkammaren 9% av 18-24 åringar beskriver sig själva som ”beroende” av sin mobiltelefon. Telefonerna blir mindre, snabbare och smartare Intresset för att använda mobilen som försäljningskanal för mer än ringsignaler och spel växer och börjar bli verklighet Telefon används framförallt som en kommunikationskanal och identifierare när belopp stiger. Inte alltid som betalmedel.
Payex Escrow – säker betalning mellan privatpersoner
Kredit och delbetalning på nätet I takt med att handeln på Internet mognar ökar önskemålet hos konsumenterna att handla på kredit. Tjänster som exempelvis BankID gör att dessa tjänster nu kan erbjudas på ett enklare sätt med acceptabel säkerhet. Sjunkande marginaler skapar jakt efter nya sätt att tjäna pengar
Summering Distanshandelns gränser är färre och barriärerna lägre vilket skapar nya möjligheter samtidigt som komplexiteten ökar Fler kommer att outsourca sina betalingsprosesser Global marknad med krav på fler och lokala betalningsalternativ Flera valutor, betalningsalternativ m.m. skapar administration Ökade krav på säkerhet och bedrägeribekämpning Sökandet efter nya intäkter skapar nya betalningsbehov Rätt betalningsalternativ till rätt produkt/tjänst Kort, direktbetalningar och faktura rätt för högre belopp Telefon, e-plånbok och kort för småbetalningar Digital konsumtion kräver nya debiteringsmodeller BankID öppnar för nya möjligheter