Lite siffror om Nackas äldre befolkning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Hemtjänst.
Advertisements

Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
eTjänster inom socialtjänsten, tester i Hudiksvall
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Matlagning i hemmet.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Välfärdsteknologi.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Nacka kommuns tillgänglighetspolicy A-C Rudström, samordning och utveckling Jessica Röök, samordning och utveckling.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
KPR april 2018.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Presentationens avskrift:

Lite siffror om Nackas äldre befolkning Ca 95 000 invånare, växande befolkning Ca 14 000 invånare över 65 år, varav 3500 över 80 år 18% som har någon insats av äldreomsorgen – varav 4% bor på Säbo Kundvals kommun – 55 hemtjänst företag

Öppenhet och mångfald ”Förtroende och respekt för människors kunskap och egen förmåga – samt för deras vilja att ta ansvar”

Varför teknikstöd? Fler väljer att bo kvar i invand miljö trots dialog om äldreboende Efterfrågan är större än utbudet på undersköterskor Kunder ställer högre krav på integritet & ökad delaktighet Tekniken bidra till ett aktivare liv utefter kundens förutsättningar och förmåga

Innocare – ett EU projekt Finansiering: EU medel och Hjälpmedelsinstitutet Projekttid: november 2011 till april 2014 Samarbetspartner: Estland, Lettland

Tekniken ska vara ett komplement Tekniken får inte ta över det mänskliga mötet Ledstjärnor Tekniken ska vara ett komplement

Målsättning Att testa och använda innovativ teknik inom hemtjänst Skapa gränsöverskridande samarbete med berörda aktörer i Lettland & Estland

Upplägg Kartläggning av produkter Mäta teknikmognad Upplevd trygghet – HACT Kostnadsanalys 1 års test Kontinuerliga intervjuer, enkäter

Målgrupp & produkter Svårigheter att få testpersoner, urvalet "rätt målgrupp" 18 personer Produkter i test: 4 påminnelselarm, 9 mobila larm, 3 nattfrid, 2 fallarm. Flera kunder hade flera produkter Sköra kunder 5 av 54 utförare deltog

Teknik kartläggning Mälardalens högskola genomförde kartläggningen. 120 produkter – urval * Olika GPS-larm * Nattlig fjärrstyrd tillsyn – Nattfrid * Påminnelsesystem – Trygg Hemma * Fallarm

Resultat Nestor – FoU – genomförde utvärderingen Utvärderat genom intervjuer & enkäter med kunder, hemtjänstpersonal samt anhöriga

Förbättrad livskvalitet genom ökad trygghet & säkerhet? Före & efter testperioden svarade kunderna på frågor om hur trygga & självständiga de kände sig. Graderade skala 1-10 Resultat: Viss ökning av trygghet inomhus i hemmiljön & självständighet. Däremot inte utomhus. Bedömningen är att kunderna har blivit sämre under testperioden och gick ut i samma utsträckning

Kunder, anhöriga & personal Nedan produkter tyckte kunderna lättast och tryggast att använda: Mobil alarm (Geomeer, VEGA) Påminnelsesystemet Nattfrid: Både kund & anhörig tryggare Personalen positiv ex. "känslan av inte väcka" Kund fick "sova ut", var piggare på morgonen

Ekonomiska konsekvenser… Långsiktighet i framtida investering Hälsoekonomiska konsekvenser Ex. Nattfrid: Nattpatrullen: besök 2 gg/natt av två personer. Ca. 75.000 kr/år, Nattfrids kostnad 30.000 kr/år Trygg Hemma: "Traditionell insats" – daglig trygghetsringning. Totalt: 1 tim/v. Frigjord tid ca 14000 kr/år Livskvalitet går inte sätta ett pris på !

Vad händer i Nacka nu? E-hemtjänst kommun 2015 Succesivt införa teknikstöd from 2015 KF beslutar om avgift till kund Upphandling av produkter *Nattlig digital färrtillsyn * Mobila trygghetslarm *Påminnelsesystem i hemmet Rutiner till myndighetsutövningen Organisation kring tekniken

E-hemtjänst kommun Hemtjänstinsatser i form av elektroniska & tekniska produkter Välfärdsteknologi: Kunskapen och användandet av teknik som kan bidra till ökad trygghet och delaktighet i samhället Teknikstöd: Olika elektroniska tekniska produkter och tjänster tex. dator med internet, anpassad mobiltelefon, påminnelsestöd

Bryter ny mark - erfarenheter Välfärdsteknologi – ett nytt begrepp i Nacka Utbildning & information till kund, anhöriga, personal, politik, KPR är otroligt viktigt! Testa olika produkter Långsiktighet – uthållighet Intern organisation Påbörja diskussioner om riktlinjer i tid.

Följ oss gärna! anne-lie.soderlund@nacka.se Twitter:@alsoderlund2