Allmän IT-kunskap Modul 1 i kursen DAA 1201 Klicka här om du vill lägga till anteckningar © 2007 Mats Hutter
Vad är en dator? Datorer finns överallt, hemma, bilen, banken, tvättmaskiner, mobiltelefon. Avancerad elektronisk räknemaskin. Krävs instruktioner(program) för att köra datorn. Hårdvara – maskinvara. Mjukvara - program. Hur presentationen är till nytta för åhörarna: Vuxna åhörare och elever blir mer intresserade av ett ämne om de kan se hur eller varför det är viktigt för dem. Presentatörens expertnivå inom ämnet: Tala kortfattat om vad du har för kunskaper inom området eller förklara varför det är av intresse för åhörarna att lyssna på dig. © 2007 Mats Hutter
Olika typer av datorer Superdator Stordator Minidator Flera processorer. Avancerade beräkningar Stordator Administrativa system inom banker, industri Minidator Handdator, Pocket - PC PC (Personal Computer) Bärbar och stationär. Uppbyggd av mikroprocessor, minne, databus Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter
Användningsområden Administrativ databehandling Tekniska tillämpningar Banker, kundregister, bokföring, order, lön, faktura Tekniska tillämpningar Styrsystem för bilar, styr - och kontrollsystem för energiproduktion, programutveckling. Produktion NC-maskiner, industriautomation. Datakommunikation Internet, intranet, mobil kommunikation. Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter
Datasystem – tillämpningar 1 Ordbehandling Dokument, brev, rapporter, verktyg Word. Kalkylering. Beräkningar, budget, register, verktyg Excel. Administration. Bokföring, order, lager, lön, fakturering. Datakommunikation. Internet, intranet, mobil kommunikation. Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 5
Datasystem – tillämpningar 2 Databaser Sökbar informationssamling, verktyg Access, SQL-server, MySql. Desktop Publishing Layoutprogram för trycksaker, verktyg Publisher. CAD Ritningar, design, verktyg Visio, AutoCad. Nätverk - kommunikation - Intranet Klient-server, internt nätverk inom företag, org. Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 6
Datasystem – tillämpningar 3 Industriautomation Styr - och kontrollsystem för energiproduktion, tillverkning av papper, massa, stål, tunnplåt. NC-maskiner för tillverkning av produkter. Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 7
Datasystem – tillämpningar 4 Nätverk - kommunikation - Internet E-post: Outlook, FirstClass, MSN, Yahoo Webbläsning: Explorer, Firefox Ip-telefoni: Skype, MSN Ftp - filöverföring Säkerhetssystem. Brandvägg AnvändarID, lösenord Kryptering Antivirus Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 8
Datasystem – tillämpningar 5 Samhället Bibliotek, bokkatalog, streckkod, webb (OPAC) Sjukvård, journaler, medicin(FASS) Varuhus, streckkod, lagerdatabas Polis, databaser, register Webbaserade tjänster: Kommuner, Landsting, Skatteverket, Länsstyrelsen, Bostadsföretag Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 9
Arbetsmiljö 1 Stolen Bordet Lagom höjd, fötterna på golvet Knä - höft 100 grader Bra stöd i svanken Variera sittställning Bordet Bordsytan strax under armbågshöjd Ljus och matt bordsyta (ej vit) Stå och jobba om möjligt (höj - sänkbart bord) Fäst upp kablar Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 10
Arbetsmiljö 2 Bildskärmen Tangentbordet Minst 50 cm mellan bordskanten och skärmen Överkanten på skärmen strax under ögonhöjd Undvik reflexer från fönster Bra belysning Tangentbordet Tangentbordet placeras 10-15 cm från bordskanten rakt framför bildskärmen Raka handleder när man skriver Kort tangentbord Rätt fingersättning Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 11
Arbetsmiljö 3 Datormusen Rör på dig! Placering nära tangentbordet Undvik rörelser med vinklad handled Stöd till underarmen Skifta vänster - höger mus Rör på dig! Res dig upp ofta Sträck armar och rygg Vrid på huvudet Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 12
Hårdvara – maskinvara 1 Systemenheten Processor Minne Datorns hjärna, dirigerar data, gör beräkningar ex. Intel 2,8 GHz eller 2800 MHz Hastighet GigaHerz(miljard) eller MegaHerz(miljon) Minne Primärminne Internminne Arbetsminne RAM – minne (Random Access Memory) ex. 512 Mb (Megabyte), 1 byte = 8 bit Tappar innehåll vid strömavbrott Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 13
Hårdvara – maskinvara 2 Systemenheten Moderkort Plats för processor, RAM – minne, grafikkort Anslutningar PCI, Express, AGP Hårddisk, DVD/CD-ROM brännare, diskettstation, ljudkort, nätverkskort, nätaggregat ansluts till moderkortet. Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 14
Hårdvara – maskinvara 3 Sekundärminnen Hårddisk DVD/CD-ROM brännare Magnetiskt skivminne Program - och datafiler lagras Behåller informationen vid strömavbrott Vanlig storlek 40 Gb, 80 Gb DVD/CD-ROM brännare Läsa – och skriva(bränna, spara) från/till DVD - eller CD skiva R/W Read/Write, Läsa/Skriva CD – ROM = Compact Disk Read Only Memory, storlek 700 Mb DVD = Digital Video Disc, storlek 4,7 Gb enkel, 17 Gb dubbel Finns även raderbara DVD – CD-ROM skivor Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 15
Hårdvara – maskinvara 4 Sekundärminnen USB – minne Portabelt Läs/Skriv – minne som ansluts till USB – port Storleken kan vara 1 Gb ”Säker borttagning av maskinvara” bör användas Raderbart Diskett och ZIP - enhet Magnetiskt skivminne Läs/Skriv – minne Storlek diskett 1,44 Mb, ZIP – skiva 250 Mb Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 16
In – ut – enheter 1 In - enheter Tangentbord Datormus Funktionstangenter F1-F12. F1 brukar vara ”Hjälp” Specialtangenter PrtScr, Scroll Lock, Pause/Break Skrivmaskinstangenter med specialtecken, ex. #, @, &, |, $ Piltangenter Numeriskt tangentbord Statuslampor, ex. stor bokstav om man trycker Caps Lock Datormus Scroll - hjul Vänster knapp = ”Enter” Höger knapp = hjälpmeny Kan skifta knappar för höger - vänsterhänta Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 17
In – ut – enheter 2 In - enheter Skanner Bildläsare Vanlig kombination med skanner, kopiator och skrivare Bör ha hög upplösning, min. 1500 * 900 DPI = 1,3 Mpixels Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 18
In – ut – enheter 3 Ut - enheter Bildskärm Skrivare Grafiskt gränssnitt SVGA = Super Vector Graphics Array LCD, TFT, flytande kristaller i platta skärmar Upplösning mäts i bildpunkter/tum, DPI = Dots Per Inch Ex. 1024 * 768 DPI, 1280 * 768 DPI Skrivare Laserskrivare, sv-vit/färg, utskrift av större mängder Bläckstråleskrivare, sv-vit/färg, för hemmabruk Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 19
Programvara 1 Operativsystem Windows XP Linux/Unix MacOS Plattform, grundprogram Krävs för att datorn ska fungera Sköter Tillämpningsprogram, hjälpprogram Processortid, minne Kommunikation med andra enheter Windows XP Microsoft, grafiskt presentation Linux/Unix Open Source, öppen källkod, gratis Ursprungligen textbaserad, finns även grafisk version MacOS För Macintosh datorer Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 20
Programvara 2 Tillämpningsprogram (applikationsprogram) Körs ovanpå operativsystemet Standardprogram Ordbehandling Kalkylering Presentationsprogram Databasprogram Desktop publishing Skräddarsydda program Tillämpningsprogram, hjälpprogram Processortid, minne Kommunikation med andra enheter Lektionsbeskrivningarna bör vara kortfattade. © 2007 Mats Hutter 21