Tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/ Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo 2001-2006 Tove Forslund tove.forslund@abo.fi,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Advertisements

IK-utbildning för lärare Sommarskolan Christina Flemming Kim Vesterbacka.
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Utveckla din Praktiska IT
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2008 Tove Forslund
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Praktisk nätpedagogik del 1: Kursuppläggning och examination på nätet
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010,
Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter Augusti 2014 Tove Forslund, Lärcentret
Välkommen till Åbo Akademi
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Hur blir man klok på universitetet?
Nya föreskrifter och allmänna råd
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Lärcentret i Åbo Planering av nätundervisning
Välkommen! Måndag Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
1 Egenlärarträff på MNF Dagens material kommer in på
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Lärcentret i Åbo Studieplanering i MinPlan, egenlärarens uppgifter och annan rådgivning för nya studerande Introduktion i egenläraruppgiften
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
Åbo Akademi/Lärcentret i Åbo - Fänriksgatan Åbo1 Lärcentret i Åbo EduTechs och Lärcentrets samarbetsdag Tove Forslund, Lärcentret.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Årsrapportering över lärcenterverksamheten, personalutbildning, studierådgivning & kurser i allmänkompetenser och Alcuin Tove Forslund, Lärcentret,
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/ Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo 2001-2006 Tove Forslund tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/

Arrangerade nätkurser vid Åbo Akademi

Lista över existerande nätkurser (inkl Lista över existerande nätkurser (inkl. teknik, antal deltagare och typ av deltagare, samt totalt producerade sp) vid ÅA per 2006: http://www.abo.fi/virtuellauniversitetet/rapporter/natkurser2006_abo.pdf

Utveckling av undervisningen: Producerade nätkurser

Stöd för kursproduktion och utveckling av undervisningen

Tillgänglig teknik och programvara för undervisning vid ÅA/Åbo, bl.a. telefon för audiokonferens distribution chat i Moodle 3 videokonferensutrustningar (Polycom + VconVidera) videokonferensbrygga kommunikation Mozilla Composer & på kommande CMS för webbsidor Adobe Conntect Pro- desktopvideokonferens diskussionsforum i Blackboard & Moodle Hot Potatoes för interaktiva övningar video- & stillbildskamera, mikrofon, minidiskspelare Blackboard Moodle streaming videofilm & ljudfiler MS Producer för nätföreläsningar PowerPoint Adobe Flash åskådliggörande

Existerande centralt stöd för kursproduktion Handledning (kortkurser, lösningar på tekniska problem, guider) i inlärningsplattformarna Blackboard och Moodle Produktionshjälp för nätföreläsningar Handbok i produktion av digitalt undervisningsmaterial Multimediaverkstad under planering Pedagogiskt och administrativ stöd för nätkursproduktion Handbok i nätkursutveckling

Skriftligt stöd producerat åren 2001-2006 http://www. abo Avändarguider för Blackboard, Moodle, olika tekniska apparater och tillämpningar (minidiskspelare, MS Producer, HotPotatoes, streaming, videofilmning, videokonferensing mm.) Handbok för utveckling av nätkurser (dvs. processbeskrivning för produktion av nätkurser), se bild nedan. Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial (dvs. processbeskrivning för produktion av digitalt undervisningsmaterial) Guide i att skriva för webben Hjälpmedel för informationssökning, referens- och citatteknik Pedagogiska kompendier: E-handbok, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Utvärderingsformulär för nätkurser Underlag för kursplanering, allmänna anvisningar, övningsuppgifter och examinationsformer mm Översättning Informationskompetensstandarder IQ-Team och IQ-Learn-materialet diverse material på Finlands virtuella universitets webbsidor Stöd inom vuxenutbildningen: Planerarkompass på intranet som hjälpmedel för planering av ÖPU-kurser samt specifikation av planerarens, lärarens och kursassistentens roll på nätkurser

Handbok för nätkursutveckling Planering Produktion Start Genomförande Avslutning Förberedelse av yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material-produktion Anmälan och antagning av studerande till kurs Introduktion av studerande i inlärningsmiljön Kursavslutning och kursutvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Införande av deltagare på kursen Ev. närstudier Medieval Planering av handledning och feedback  Test av utrymmen, utrustning och programvara Handledning Dokumentation, uppdatering och vidareutveckling Information om kursen Inlärningsmiljö och layout Användarnamn åt deltagarna Examination      Utvärdering och testning av kursen Kursstart http://www.abo.fi/lc/handbok/

Utveckling av personalens kunnande

Personalutbildningen på temat IT och IT i undervisningen: ”Ope Personalutbildningen på temat IT och IT i undervisningen: ”Ope.fi-utbildning” Undervisningspersonalens färdigheter i informationsteknik och användningen av IT i undervisningen definieras enligt tre ope.fi-nivåer i den nationella Kunskapsstrategin för utbildning och forskning 2000-2004: Ope.fi I – grundläggande IT-färdigheter Ope.fi II – färdigheter i att använda IT i den egna undervisningen Ope.fi III – specialfärdigheter samt färdigheter i att fungera som stödperson för och utbildare i användningen av IT i undervisningen.

Genomförandet av Ope.fi-utbildning vid ÅA i Åbo 2001-2006 I huvudsak som samarbete mellan personalärenden, FC och LC All utbildning gratis för personalen Former Korta kurser och infotillfällen (vanligast) även gärna infon, demon, korta kurser som svar på beställning till enheter! Smågruppshandledning Minikonferenser Ope.fi-portfolio 2-10 sp fr.o.m. hösten 2006 Längre utbildningsprogram: Platser på nationella TieVie-utbildningar 2-15 sp 2001-2007 Köpta platser på Tritonias utbildning LIN 8 sp fr.o.m. 2007 Universitetspedagogik 6 sv/12 sp (IT-modul fr.o.m. ca 2003?) ÖPU-kurs Utbildningsteknologi 8 sp fr.o.m. 2006

Akademins deltagare på TieVie-utbildningarna 2001-2007 Tabell: Deltagare från Åbo Akademi på de nationella TieVie-utbildningarna åren 2001-2006 Deltagare från fakulteterna i Åbo fakulteterna i Vasa TieVie 5 sv 2001-2002 8 3 2002-2003 4 2003-2004 2 2004-2005 9 0* TieVie 10 sv 1 TieVie 15 sp 2005-2006 6 TieVie 2 sp (specialkurs) 2006 5 2006-2007 * Personalen från Vasa deltog i LIN-utbildningarna Av Akademins deltagare från Åbo har 31 personer avlagt en eller flera utbildningar. Av alla som deltagit (från ÅA i Åbo) är det endast två som inte längre jobbar vid Akademin

Ope.fi-portfolio 2-10 sp http://www.abo.fi/lc/pu/portfolio/ Syftet verktyg för att visa på det egna kunnandet i användningen av IT i undervisningen dokumentation av deltagande i ope.fi-kurser visa på att Åbo Akademis (undervisande) personal uppfyller kraven som UVM ställer på universitetspersonalens ope.fi-kunnande kartlägga best practices av IT-produktioner för demo vid ÅA vid behov utgöra ett underlag för utvecklings- och lönesamtal

Ope.fi-portfolions struktur och innehåll Samling Urval Egen utvärdering Innehåll och struktur på ope.fi-portfolion deltagande i kurser på ope.fi I- och ope.fi II-nivåerna (2001- ) exempel på produktioner kartläggning av och självutvärdering av de egna färdigheterna och av användningen av IT i undervisningen.

Deltagande i ope.fi-kurser Exempel på produktioner Utvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet kurs gjord i Blackboard eller Moodle digitalt undervisningsmaterial artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial dokumentation av handledning på nätkurs Kartläggning av färdigheterna (undersökningen tillgänglig på http://www.abo.fi/lc/pu/ kartlaggning/) Rapport som innehåller: datum för genomförd kartläggning av färdigheterna reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i pedagogisk grundsyn beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord).

Stöd för utveckling av studerandes allmänna färdigheter

Stöd för utvecklandet av akademiska studiefärdigheter och rådgivning av studerande, särskilt satsats på fr.o.m. 2005 Kurser i informationssökning och IT mer systematiskt integrerat i undervisningen vid fakulteterna (fr.o.m. nya studiesystemet) Föreläsningar i studieteknik vid alla åbofakulteter (fr.o.m. nya studiesystemet) Webbmaterial om studieteknik Nätkurs i informationssökning Nätkurs i allmänna studiefärdigheter vid HF och TF fr.o.m. hösten 2005 Nätkursen Akademiska studiefärdigheter 1-3 sp - valfri eller ersättande kurs vid de flesta fakulteter; förverkligas första gången P4/2007 som ett samarbete mellan Lärcentret och ÅAB.

Virtuella stödtjänster för studerande Serviceguide för ÅA-studerande ”vem gör vad” Ville Rådig (virtuell handledning i olika frågor som berör studerande) Virtuell studievägledning för internationella studerande Nätstödd graduhandledning i Blackboard (Graduresan), modifiering för tre fakulteter. Graduhandledning på webben (Graduvägen) Nätstödd informationssökningskurs Webbsidor för studierådgivning Webbstöd för tutorerna Virtuell rådgivning av engelskspråkiga Mastersstuderande Stöd för nätstudier: användarguider för inlärningsplattformerna Lotus Learning Space, Blackboard och Moodle, samt nätföreläsning om att studera på nätet.

Gradustöd Graduresan – Graduvägen – Graduklubben http://www.abo.fi/lc/gradu/

Stöd för rådgivning av studerande

Rådgivning av studerande Serviceguiden för ÅA-studerande – specificering av ”vem gör vad” inom studierådgivningen Egenlärarens roll och uppgifter har specificerats i och med ibruktagandet av MinPlan Fakultetsvisa läsårsscheman/årsklockor för egenlärarnas rådgivning av studerande och egen fortbildning Årligen återkommande seminarier för personalen med studierådgivaruppgifter

Exempel på del av läsårsschema (för augusti-februari) för egenlärarna

Administrativa aktiviteter

Administrativt Lärcentret grundades 1.9.2003. Lärcenterchefstjänst från 1.1.2004 Studierådgivartjänst från 1.1.2006 Akademins första virtualiseringsstrategi (23.1.2001) Alla åbofakulteter egna virtualiseringsstrategier (2003), vilka utgjorde underlag för Akademins andra strategi för virtualisering av undervisningen vid Åbo Akademi (12.2.2004). Rutiner för följande har utvecklats och dokumenterats: rekommendationer för ersättning för handledning på nätkurser rekommendationer för ersättning för produktion av nätkurser avtalsmodeller på svenska för upphovsrättsavtal för nätkurser (rektorsbeslut 14.2.2002) Upphovsrättsavtal har gjorts för de flesta av de nätkurser som producerats med någon form av specialfinansiering. Information om virtualiserings- och lärcenterverksamheten via Lärcentrets nyhetsbrev (sedan oktober 2003) infotillfällen för framför allt interna målgrupper

Utvärderingar och kartläggningar Verksamheten har årligen rapporterats till Rektor; dokumentationen inkl. utvärdering är tillgängliga här: http://www.abo.fi/virtuellauniversitetet/allmant/rapporter/rapporter.htm Utvärdering av inlärningsplattformarna Blackboard utvärderades år 2002 (av instruktörer och administratörer) och år 2004 (av instruktörerna). 2006 utvärderades både Moodle och Blackboard av instruktörerna. Kartläggning av personalens IT- och ope.fi-färdigheter och av behovet av personalutbildning (hösten 2006) Kursutvärdering: Se enskilda nätkurser Sammanställning av utvärderingarna inom öppna universitetet

Organisationsplan för virtualiserings-verksamheten vid ÅA 2007-2008 Ledningsgrupp för virtualiseringsverksamheten vid ÅA 2007-2008 Ledningsgrupp för Lärcentret i Åbo 2007-2008 Utvärderingsgrupp för den virtuella inlärningsmiljön vid ÅA Referensgrupper för fakulteterna

Om du har frågor om virtualiseringsverksamheten eller önskar utnyttja Lärcentrets tjänster - ta kontakt! Tove Forslund, Lärcentret i Åbo (fornamn.efternamn@abo.fi, tfn 02-2154685)