PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KURSENS BAKGRUND Framtagen av Palliativt Utvecklingscentrum Ursprungligen för cancerläkare – nu för alla som har patienter med livshotande sjukdom Startade 2012 – ca 1000 läkare har gått Förändra beteende genom ökad kunskap, medvetenhet och färdighetsträning

KURSENS INNEHÅLL PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM KURSMOMENT En bra start Ge svåra besked Brytpunktssamtal Samtal om döden Emotionellt bemötande VERKTYG Agenda Spiges Vidga perspektivet Ordet Nurse

LÄRANDEMÅL • Bli tryggare i rollen som samtalare PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM • Bli tryggare i rollen som samtalare • Lära sig konkreta kommunikationsverktyg Samtalsmallar – struktur och fraser Emotionellt bemötande – se reaktioner och möta dem • Få förutsättningar för fortsatt personligt lärande

BÖRJA MED DIG SJÄLV Svåra eller nödvändiga samtal? PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Svåra eller nödvändiga samtal? Vad behöver du för kunskap? Vad behöver du träna på? Eget mål – utmana dig själv Vi lär oss i en trygg miljö! Experimentera Det som sägs här stannar här

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM EN SVART HUND

KOMMUNIKATION FILTRET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

SAMTALETS TVÅ DIMENSIONER PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KOGNITIVT OCH EMOTIONELLT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM INNEHÅLL | VAD DIAGNOS BEHANDLING REMISS JOURNAL MEDICIN ORD UTREDNINGAR RELATION | HUR SAMSPEL KÄNSLOR NÄRVARO STÄMNING TILLIT KROPPSSPRÅK RESPEKT

NURSE Bemöta reaktioner PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM NAMNGE KÄNSLAN "Jag ser att du gråter.” ”Jag märker att du är tyst.” EFTERFORSKA Kan du berätta mer? Vad menar du med…? UTRYMME Ge plats för reaktion. Var tyst. Flytta närmare? Kroppskontakt? RESPEKT Bemöt reaktionen med respekt. Bekräfta & normalisera: ”Det är ett tufft besked att få. Det är helt naturligt att du reagerar som du gör.” STÖTTA ”Vi kommer att följa dig genom behandlingen.” Vad finns att hoppas på - trots allt?

KAMP– FLYKT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

KOMMUNIKATIONENS GRUNDER PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Förhållningssätt Kommunikation är ömsesidigt Vänlig nyfikenhet Lyssna – fråga - svara an Kunskap Struktur i ett samtal Emotionellt bemötande Färdigheter Träna beteenden: struktur – fraser – kroppsspråk - tempo

ATT FÅ EN BRA START På samma spår PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

AGENDA Skapa kontakt 2 Berätta vad du vill ta upp PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Skapa kontakt Hälsa välkommen, ta i hand, ögonkontakt, visa till rätta, inledande fras, be om ursäkt om du är sen 2 Berätta vad du vill ta upp Var tydlig 3 Fråga vad patienten tycker är viktigast vid mötet Fråga om det är något mer, och något mer? Och något mer ..? Föreslå en dagordning för mötet Bådas perspektiv med Fråga patienten om agendan är ok Visa respekt för patienten och att ni ska samarbeta

NÄR DET ÄR SVÅRT ATT SÄTTA AGENDA PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Patienten för orolig eller deprimerad Du får göra ett förslag Närstående finns med i rummet och har en annan agenda Du får stämma av med patienten om det ska vägas in Patienten tycker du är expert och får bestämma Fråga hur patienten vill bli involverad Uttryck att det är viktigt att ni samarbetar och samverkar

ATT GE SVÅRA BESKED SPIGES PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM 1 S | STARTA 3 GE | GE BESKED EMOTIONELLT BEMÖTANDE 2 PI | PEJLA IN PATIENTEN 4 S | SAMLA IHOP

ATT GE SVÅRA BESKED SPIGES PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM 1 S | STARTA Förberedelser Agenda 3 GE | GE BESKED Ge info–börja med varningssignal Säg det enkelt – och var tyst Ge plats för reaktion – bemöt med lyhördhet 2 PI | PEJLA IN PATIENTEN Vad tänker och känner patienten? Är du redo för info? Hur mycket info? 4 S | SAMLA IHOP Nästa steg - behandling Planering Stäm av - vad har patienten tagit till sig? Källa: SPIKES–A Six-Step Protocol for Delivering Bad News: Application to the Patient with Cancer. Baile et al. 2000

SVÅRT BESKED Starta Pejla in patienten Ge besked Samla ihop PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Starta Förberedelser Agendan Pejla in patienten Vad vet patienten? (Emotionell status?) Är du redo för info? (Hur mycket info?) Ge besked Ge info – börja med varningssignal ”Läs av” emotioner – bemöt med lyhördhet Samla ihop Nästa steg Planering– stäm av vad patienten tagit till sig Källa: SPIKES–A Six-Step Protocol for Delivering Bad News: Application to the Patient with Cancer. Baile et al. 2000

KAMP– FLYKT PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

NURSE Spegla och bemöt patientens känsloreaktion PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Källa: G Fischer, J Tulsky, R, Arnold, Communicating a poor prognosis, in Topics in palliative care, 2000. VAR TYST FLYTTA NÄRMARE Gör plats för känslor STÖTTA Vi kommer att följa dig genom behandlingen (ge hopp) SÄTT ORD PÅ KÄNSLAN Jag ser att du gråter Jag märker att du är tyst BEKRÄFTA KÄNSLAN Jag kan förstå att detta är svårt att höra UTFORSKA KÄNSLAN Kan du berätta mer? Vad menar du med ..? NORMALISERA KÄNSLAN Det är en naturlig reaktion

SKIFTA PERSPEKTIV Från behandling till livskvalitet PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

ATT VIDGA PERSPEKTIVET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM - Förberedelse + agenda - Klargör den medicinska situationen – spiges Är patienten redo för nästa steg? Har du funderat på att det skulle kunna bli så här? Vidga perspektivet: - När det nu blivit så här, vad är viktigt för dig? - Vad hoppas du på? Vad är du rädd för? - Sammanfatta och föreslå åtgärder – behandlingsmöjligheter och risker - Gör en plan som möter patientens mål och värderingar – ev behandlingsbegränsningar.

FRÅGOR SOM VIDGAR PERSPEKTIVET PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Vad är viktigast för dig nu? Vad har du för förväntningar och förhoppningar? Vad är du mest bekymrad för just nu? Vad är svårast för dig? För din familj? Hur har du det med släkt, vänner, socialt liv? Hur vill du leva den sista tiden? Vad behöver du hjälp med? Tankar kring medicinska behandlingar?

ORDET Att benämna döden PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM

ORDET Att benämna döden PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Bekräfta livets slut Göra plats för samtal Kort tid kvar Närstående ska hinna fram Ta farväl av närstående, personal Anhöriga klarar förlusten bättre om de är förberedda Behandlingsbegränsningar Akut / förväntat

FORTSATT LÄRANDE Testa en sak i taget För loggbok PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM Testa en sak i taget För loggbok Lärpartner – feedback & stöd Handledning

EMOTIONELLT BEMÖTANDE PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM