Lund City en stadskärna i världsklass – Workshop 3 19/6 2019 Professor Johan Anselmsson och Professor ulf Johansson Om ni känner att vi missat någon punkt vänligen maila johan.anselmsson@fek.lu.se Ulf.Johansson@fek.lu.se Vi kommer också att skicka ut en enkät till er som varit med UJ
Vår process ? Workshop 2 Workshop 3 Workshop 3-4, men Johan & Ulf identifierar Workshop 4 Konkreta åtgärder och ansvarsfördelning Mål Erbjudande/ position Verktyg Funktion Emotion ? Moti-vations-faktorer Kärn-värden Mission Vision Personlig-het Hygien-faktorer UJ
Dagens agenda 08.00-08.20 Kommentarer på vision & mission Points-of-Parity (Hygienfaktorer) 08.20-09.10 Johan och Ulf definierar Points-of-parity / tre frågor inför diskussion Gruppdiskussion med anteckningar Allmän diskussion. Ulf moderator. Johan antecknar på block. Points-of-Difference (Motivationsfaktorer) 09.10- 09.55 Johan & Ulf definierar Points-of-Difference inför diskussion Gruppdiskussion med anteckningar Allmän diskussion. Ulf moderator. Johan antecknar på block. 9.55-10.00 Uppsummering. vad händer nästa gång 10.00-10.30 Johan och Ulf stannar och fångar upp enskilda deltagare som stannar UJ
Syftet med projektet Vad vill och kan vi som ansvarar för Lunds stadskärna göra för att den ska vara attraktiv Vi använder varumärkesbyggande principer för att bli attraktiva. Identifiera möjligheter Dra åt samma håll Sedan är det upp till var och en att använda plattformen som de själva vill Alla intressenter är med – fantastiskt! UJ
Några insikter från enkäten En låsning Det finns en grupp som vill satsa på hållbarhet och få bort alla bilar och bussar. Mot ord som varor och utbyten Det finns en annan grupp som vill tvärt om Går det att hitta kompromisserr? Vem klarar sig klarar sig inte utan bilar, bussar och varor i stadskärnan? Kan vi välja bort en grupp? Ansvarsfördelning Fastighetsägarna ska sänka hyror=> direkta ekonomiska konsekvenser Butiksägare ska hålla öppet längre=> direkta ekonomiska konsekvenser Kommunen måste engagera sig i stadskärnan => direkta ekonomiska konsekvenser (projektansvarig, mer parkeringsmöjligheter) Skattebetalare finansierar det sista, men vem finansierar fastighetsägare och butiksägare? JA
Beteendedata 6
Slutsatser från 4/6 - Mission Vem: Utbyten och möten mellan alla människor, organisationer, historia och framtid Vad: Möten och utbytena av varor, tjänster, kultur, tankar och idéer. Hur: I en historisk, underhållande, välkomnande och inspirerande miljö. JA
Några vanliga kriterier för en väl formulerad mission Fokusera på ett begränsat antal mål Betona viktiga policyer och värderingar Definiera stora konkurrensområden Tänkt långsiktigt Kort, minnesvärd, meningsfull JA
Slutsatser från 4/6 - Vision: Vad är våra förhoppningar och drömmar Vilket problem löser vi för det den stora saken Vem och vad ska vi inspirera att förändra Förslag: Lunds givna plats för alla utbyten och möten mellan människor och organisationer JA
Några vanliga kriterier för en väl formulerad vision Kort: kan lätt komma ihåg och upprepas Tydligt: definierar ett huvudmål Tidshorisont: definierar en tidshorisont Framtidsorienterad: beskriver var företaget går snarare än det nuvarande tillståndet Stabilt: erbjuder ett långsiktigt perspektiv och det är osannolikt att det påverkas av marknads- eller teknikändringar Utmanande: inte något som lätt kan uppnås Abstrakt: generellt nog för att omfatta all organisationens intressen och strategiska inriktning Inspirerande: motiverar anställda och är något som medlemmarna anser vara önskvärda Generellt: Gälla för alla JA
Frågor/ kommentarer? ?? UJ
Points-of Parity vs Points-of-Difference P-o-P: Vad måste (nödvändiga måsten) vi ha för att komma i fråga när man ska mötas och göra utbyten? P-o-D: Varför ska de just välja Lunds stadskärna och inte någon annan? JA
Modell - handelsplats Kärnerbjudande Stödjande produkter/ tjänster Ofta = Hygienfaktorer Stödjande produkter/ tjänster Ofta = Motivationsfaktorer Stödjande produkter/ tjänster JA
Handelsplatsernas profil sorterade efter inverkan på försäljning JA
Points-of-Parity Points-of-parity (POPs) Attributes or benefits that are not necessarily unique to the brand but may be shared with other brands Hygienfaktorer Delas av alla som tillhör kategorin Är man för dålig kommer man inte i fråga Det räcker att vara tillräckligt bra JA
Några frågor att svara på Hygienfaktorer för en stadskärna – Vad behöver vi vara bra på för att ens komma i fråga? Varför väljs vi bort Vad gör målgruppen besvikna? Finns det något som gör att konkurrenterna tar besökare, möten och utbyten från oss? Finns det felaktiga bilder som gör det svårt för oss att hänga med? JA
Points-of-Difference Points-of-difference (PODs) Attributes or benefits consumers strongly associate with a brand, positively evaluate, and believe they could not find to the same extent with a competitive brand. Less is more Possible dimensions: People, Products, Service, Delivery, Image UJ
Points-of-difference; Yellowtail På marknaden fanns dyra och billiga viner Skapar - Vin som är lätt att dricka (men inte dyrt) Skapar - Vin som är lätt att välja (’vitt eller rött, hur svårt kan det vara’? (fodrar inte mkt kunskap) Skapar - attraktiva butiksmiljöer Lockar in nya kunder på marknaden - öldrickare… UJ
Points-of-difference; Cirque du Soleil Cirkus är död! Hur har djuren det egentligen & vem går på Cirkus för att se stjärnor? Tema - fn 22 olika Mera ‘raffinerad’ underhållning Flera olika produktioner = återköp snabbt UJ
Några frågor att svara på Mervärden (points-of-difference) för en stadskärna – Hur vi sticker ut Hur kan vi särskilja oss från våra konkurrenter så att de väljer oss när de ska göra utbyten och möten? Vilka av dessa egenskaper är attraktiva, skapar värde och gör att målgruppen väljer oss? Finns det resurser och engagemang för att vi ska klara att leverera? UJ
Points-of-Parity Hygienfaktorerr Extern tillgänglighet (Slippa gå allt för långa sträckor) Intern tillgänglighet (enkelt att hitta till mål för utbyten, aktiviteter och centrala mötesplatser) Koppla ihop utbyten och möten i tid och rum (Koppla aktiviteter och butikersöppettider, parkera turistbussar så att de tar sig genom stadskärnan) Kännas naturligt att vara i centrum – en vana Var kan man hänga i Lund, central mötesplats (i Malmö finns GA torg dagtid och lilla torg kvällstid) Den som bor inne i staskärnan ska klara sig utan att behöva åka iväg för möten och utbyten Varierat prisutbud på varor och tjänster (alla prisklasser)
Points-of-Parity Hygienfaktorerr Extern tillgänglighet (Slippa gå allt för långa sträckor) Intern tillgänglighet (enkelt att hitta till mål för utbyten, aktiviteter och centrala mötesplatser) Koppla ihop utbyten och möten i tid och rum (Koppla aktiviteter och butikersöppettider, parkera turistbussar så att de tar sig genom stadskärnan) Kännas naturligt att vara i centrum – en vana Var kan man hänga i Lund, central mötesplats (i Malmö finns GA torg dagtid och lilla torg kvällstid) Den som bor inne i staskärnan ska klara sig utan att behöva åka iväg för möten och utbyten Varierat prisutbud på varor och tjänster (alla prisklasser)
Hur bra? (1-5) 3 = tillräckligt Hur viktigt med åtgärd? (1-5) PoP Hur bra? (1-5) 3 = tillräckligt Hur viktigt med åtgärd? (1-5) Finns resurser? (1-5) Extern tillgänglighet (Slippa gå allt för långa sträckor) Intern tillgänglighet (enkelt att hitta till mål för utbyten, aktiviteter och centrala mötesplatser) Koppla ihop utbyten och Koppla ihop utbyten och möten i tid och rum (Koppla aktiviteter och butikersöppettider, parkera turistbussar så att de tar sig genom stadskärnan) Kännas naturligt att vara i centrum – en vana Var kan man hänga i Lund, central mötesplats (i Malmö finns Var kan man hänga i Lund, central mötesplats (i Malmö finns GA torg dagtid och lilla torg kvällstid) Den som bor inne i staskärnan ska klara sig utan att behöva åka iväg för möten och utbyten Varierat prisutbud på varor och tjänster (alla prisklasser)
Points-of-Difference Motivationsfaktorer Restaurangcentrum Lyft fram domkyrkan Ett ekosystem (Självförsörjande/ hållbart)?? Nöjescentrum Mångfald, variation, organiskt Stadskärnan som vågar och snabbt kan testa och prova nytt Den välkoordinerade och samverkande stadskärnan Långlördestaden Studenternas stadskärna Den kulturella centret med studenter, universitet, unika butiker Stadskärnan där man bara kan vara och sitta
PoD Unikt (1-5) Lockar besökare (1-5) Finns resurser (1-5) Restaurangcentrum Lyft fram domkyrkan Ett ekosystem (Självförsörjande och hållbart) Nöjescentrum Mångfald, variation, organiskt Stadskärnan som vågar och snabbt kan testa och prova nytt Den välkoordinerade och samverkande stadskärnan Långlördestaden Studenternas stadskärna Den kulturella centret med studenter, universitet, unika butiker Stadskärnan där man bara kan vara och sitta
Nästa gång - Problem och åtgärder och ansvar 1. Hur ska vi attrahera nya målgrupper till centrum Barn och barnfamiljer, De som bor och arbetar utanför centrum, Andra Skånebor, Studenter och studenters anhöriga? 2. Hur ska vi lösa hygienfaktorer Extern tillgänglighet, intern tillgänglighet, varierat prisutbud, heltäckande mix, centrala mötesplatser/häng, koppla ihop möten och utbyten i tid och rum Hur ska vi göra stadskärnan unik Restaurangcentrum, nöjescentrum, studentcentrum, kulturcentrum, etc
Saker att tänka på för projektledarna 6-8 personer per grupp. Personer sitter i intressegrupper T.ex. handlare för sig, Politiker/tjänstemän för sig, Universitet, kyrka och media för sig Varje grupp har en sekreterare som besvarar frågor och lämnar in Frågorna syns hela tiden på ppt Varje grupp får utskrift på bakgrundsdata Nytt är att varje grupp får ett jätte blad att anteckna på Endast en åtgärd per grupp presenteras resten sammanställs på papper. Vi betar av fråga för fråga Varje grupp koncentrerar sig primärt på vad de kan göra.
”Varumärkes-”/samarbetsplattformen och våra kommande möten Workshop 1 – Uppstart och probleminsikt WorkShop 2 - Vision (Vart vill vi nå), Mission (Vad ska vi göra) WorkShop 3 – PoP (Vad måste vi bli bättre på för att alltid komma ifråga), PoD (Vad som attraherar ska vi säga relativt andra) WorkShop 4 – Konkreta åtgärder för att etablera vision, Mission, och position enligt ovan? Workshop 5 – Helheten (Kärnvärden (Vad är vårt mantra som vi inte får tumma på), Personlighet (tonalitet), Sammanfattning problem, vision, mission, åtgärder samt nästa steg dvs uppföljningsmöte kring vad som ska göras, av vem och när (Kanske är vissa saker redan gjorda?).