Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

Välkomna!

Hur skapar vi tillgängliga och anpassade lärsituationer? Under denna workshop tittar vi på hur vi kan göra en lärandesituation (i klassrummet, utomhus eller på annan plats) tillgänglig och anpassad för så många som möjligt. Vi pratar om olika sätt att skapa trygghet, göra verksamheten förutsägbar och tydlig, vi delar med oss av våra erfarenheter och jobbar med hur just du och ditt kursteam kan fortsätta framåt. Alla utbildare = olika erfarenheter och bakgrunder Erfarenhetsutbyte = viktigt att vi delar med oss Passar: Alla utbildare. Lärandemål för passet: ● Inspiration och kunskap om hur lärsituationer kan göras tillgängliga och anpassade ● Erfarenhetsutbyte kring anpassade lärsituationer Föreläsning <---------------------------------x---------> Workshop

Upplägg Trivsel & Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Start 14:30 Slut 17:30 Upplägg Trivsel & Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning Fika 16.00 – 16.30

Trivsel Presentationsrunda Vi tar ansvar för vårt eget mående och lärande Namn Hemort Pronomen Ett ord som beskriver mig Trivsel stå, sitt, ta paus om du behöver, med hänsyn till övriga Personligt stannar i rummet Fråga under tiden Passa tider Parkera annat (ge 1 minut) Fler saker vi ska ta hänsyn till? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

Introduktion – varför anpassa Vi har alla olika behov och förutsättningar För deltagare och för utbildare – fokus på det vi brinner för Så många som möjligt ska känna sig välkomna och trygga Bikupa: exempel på behov och förutsättningar Sammantaget: skapa en inkluderande mötesplats där så många som möjligt kan fokusera på lärandet Skapa förutsättningar för en rolig, trygg och bra lärmiljö Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

Exempel på lösningar – vad kan jag göra? Före Under Efter Välkomnande Förutsätt inte Inkluderande frågor Identifikation Tydligt & förutsägbart -Var? Med vem? Hur länge? Exempel på det praktiska Tidshållning/scheman, fokuskompisar, regler i rummet, sociala förväntningar, olika behov, undvik överraskningar. Ge tydliga svar på frågor Före: välkomstbrev, bilder, språk Under: tilltal, jargong, ödmjukhet, plus det praktiska Efter: reflektion inom kursteamet, hur kan vi bli ännu bättre? Utvärdering, uppföljningsbrev, möjlighet för både deltagare och kursledare att reflektera Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

- Kort rast Hur lång tid behöver vi? När är vi tillbaka? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? med utgångspunkt i vad vi tidigare pratat om: vad kan du/ditt kursteam göra för att anpassa er kurs? Grupp eller enskilt Förbered att dela dina tankar och idéer för övriga Hjälpmedel för redovisning Rast med fika Tipsa om femstegsmodellen, kort förklaring Grupp: gärna blanda, den som känner sig kunnig med mindre kunnig i ämnet Enskilt går lika bra Tid för redovisning: beror på antalet deltagare Valfri redovisningsform Fika: 16-16:30 Eget ansvar under arbetet Hur lång tid? När ses vi igen? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra ? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning

Utcheckning Vad tar jag med mig? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning