Välkomna!
Hur skapar vi tillgängliga och anpassade lärsituationer? Under denna workshop tittar vi på hur vi kan göra en lärandesituation (i klassrummet, utomhus eller på annan plats) tillgänglig och anpassad för så många som möjligt. Vi pratar om olika sätt att skapa trygghet, göra verksamheten förutsägbar och tydlig, vi delar med oss av våra erfarenheter och jobbar med hur just du och ditt kursteam kan fortsätta framåt. Alla utbildare = olika erfarenheter och bakgrunder Erfarenhetsutbyte = viktigt att vi delar med oss Passar: Alla utbildare. Lärandemål för passet: ● Inspiration och kunskap om hur lärsituationer kan göras tillgängliga och anpassade ● Erfarenhetsutbyte kring anpassade lärsituationer Föreläsning <---------------------------------x---------> Workshop
Upplägg Trivsel & Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Start 14:30 Slut 17:30 Upplägg Trivsel & Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning Fika 16.00 – 16.30
Trivsel Presentationsrunda Vi tar ansvar för vårt eget mående och lärande Namn Hemort Pronomen Ett ord som beskriver mig Trivsel stå, sitt, ta paus om du behöver, med hänsyn till övriga Personligt stannar i rummet Fråga under tiden Passa tider Parkera annat (ge 1 minut) Fler saker vi ska ta hänsyn till? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
Introduktion – varför anpassa Vi har alla olika behov och förutsättningar För deltagare och för utbildare – fokus på det vi brinner för Så många som möjligt ska känna sig välkomna och trygga Bikupa: exempel på behov och förutsättningar Sammantaget: skapa en inkluderande mötesplats där så många som möjligt kan fokusera på lärandet Skapa förutsättningar för en rolig, trygg och bra lärmiljö Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
Exempel på lösningar – vad kan jag göra? Före Under Efter Välkomnande Förutsätt inte Inkluderande frågor Identifikation Tydligt & förutsägbart -Var? Med vem? Hur länge? Exempel på det praktiska Tidshållning/scheman, fokuskompisar, regler i rummet, sociala förväntningar, olika behov, undvik överraskningar. Ge tydliga svar på frågor Före: välkomstbrev, bilder, språk Under: tilltal, jargong, ödmjukhet, plus det praktiska Efter: reflektion inom kursteamet, hur kan vi bli ännu bättre? Utvärdering, uppföljningsbrev, möjlighet för både deltagare och kursledare att reflektera Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
- Kort rast Hur lång tid behöver vi? När är vi tillbaka? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? med utgångspunkt i vad vi tidigare pratat om: vad kan du/ditt kursteam göra för att anpassa er kurs? Grupp eller enskilt Förbered att dela dina tankar och idéer för övriga Hjälpmedel för redovisning Rast med fika Tipsa om femstegsmodellen, kort förklaring Grupp: gärna blanda, den som känner sig kunnig med mindre kunnig i ämnet Enskilt går lika bra Tid för redovisning: beror på antalet deltagare Valfri redovisningsform Fika: 16-16:30 Eget ansvar under arbetet Hur lång tid? När ses vi igen? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra ? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning
Utcheckning Vad tar jag med mig? Presentationsrunda Introduktion – varför anpassa? Exempel på lösningar – vad kan jag göra? - Kort rast - Eget arbete – vad kan jag göra i min verksamhet? - Rast med fika Genomgång av arbete – vi delar tankar och idéer med varandra Utcheckning