Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Moodle för CSK 5.4.2019 Tove Forslund, FUS/Lärandestöd tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/stodenhet/larandestod/ Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Dagens program ”Uppvärmning” genomgång av nyttiga block loggar för att följa med diverse aktivitet på kursen fullföljande av aktivitet/course completion – för att hjälpa studenterna att hålla koll på vad de gjort och tagit del av i kursen Vitsordsboken + feedback vitsordsboken för att dokumentera delprestationer ge feedback på inlämningsuppgifter (och svar på era frågor ang. inlämningsuppgift) Aktiviteter aktiviteten Ordlista (läraren eller studenterna själva skapar ordlista) aktiviteten Attendance (för att snabbt notera närvaro) Lektion/Lesson-aktiviteten (vilken leder studenterna genom övningen, via frågor och material anpassade enligt svaren) Övrig: hur kan du använda Opintionsmätning (+ länk till guide) Forts. om Test

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Stöd för Moodle Resursrummet i Moodle https://moodle.abo.fi/mod/forum/view.php?id=1957 Goda råd då du skapar en kurs i Moodle (hittas i alla kursbottnar) elarande@abo.fi (problem ex. inloggningsproblem, inställningar i resurser & aktiviteter strular) Forumet ”Fråga om Moodle” i Resursrummet (”Hur gör man då man vill...”, ”Hur fungerar...”) moodle.org Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

”Uppvärmning”

Några block till er ”verktygsback” https://docs. moodle Quickmail Kursmoment/Course contents innehållsförteckning med sektionens namn Text/Html Kan sätta in vilken text (med länkar o.dyl.) eller vilka bilder som helst (ex. presentation av läraren) Kan sätta in flera text-block Latest announcements/Senaste nytt Senaste inläggen i anslagstavlan Inloggade just nu/Online users Kommande händelser/Upcoming events Kombinera med kalendern Remote RSS feeds/Externa nyhetsflöden Prenumerera på inlägg i ex. bloggar Senaste aktivitet/Recent activity Studenten ser vad läraren lagt till eller att kommit nya inlägg i forum Completion progress hänger ihop med Uppföljning av prestationer-inställningarna i varje aktivitet Lärarvyn: Översikt över vilka studenter som har avlagt vad Studentvyn: Översikt över vad man själva avlagt

Uppföljning av prestationer/ Completion tracking Aktivera/avaktivera via Inställningar (kursnivå) Alternativ för uppföljning Studenten kryssar själv för Kryssas för då vissa kriterier uppfylls Kriterierna varierar lite beroende på aktivitet/resurs Bör användas om gör anonym enkät men vill se vilka alla som gjort den (se http://web.abo.fi/lc/moodle24/enkat.pdf ) Studentens egen vy – kan inte påverka bedömning

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Rapporter och loggar Följa med vem som gjort vad i kursen Ex. om besvarat anonym kursutvärdering Via Inställningar/Kursadministration > Rapporter ..hur kommer studenten åt sina egna loggar...? Se guide via Resursrummet: (under sektion 4: Administrera kursen): http://web.abo.fi/lc/moodle24/Loggaraktivitetsrapporter.pdf Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Dokumentera delprestationer Instruktion för examination och bedömning: Delprestationer bör sparas i 3 läsår (för att möjliggöra tillgodoräkning) > följder: Vitsordsboken bör användas för att dokumentera avlagda delprestationer Kurskopia i st. för nollställning av kurs Kurskopia via elarande@abo.fi Nollställning (numera via elarande@abo.fi) dvs. alla studentprestationer och lärarens inlägg på anslagstavlan stryks, om inget av detta behöver sparas Avregistrera studenterna från kursen (≠ nollställning) – studenterna syns inte på kursen men kan plockas in på nytt med eller utan sina avlagda delprestationer (att endast avregistrera deltagare skapar kaos om ex. anslagstavlan, enkäter och test* använts) * Student har gjort test, studenten avregistreras utan att hens testförsök har strukits > syns inga försök i lärarens testvy, men om läraren försöker uppdatera testet så går det inte eftersom det står att det gjorts ett test.

Aktiviteternas koppling till Vitsord-funktionen Kopplade till vitsordsboken Inlämningsuppgift Databas Test Ord- och begreppslista Workshop Organizer Attendance Forum Inte kopplade till vitsordsboken Enkät Wiki Opinionsundersökning Sätt in bedömningsobjekt (!)/Add grade item För aktiviteter utanför Moodle För de aktiviteter som inte är kopplade till vitsordsboken

Vitsord-funktionen Vitsordsfunktionens olika vyer och begrepp Ska vitsordsfunktionen synas för studenterna eller inte? > Redigera inställningar för kursen Innan kursen börjar vid behov skapa egna vitsordsskalor – se guiden kap. 2.1 vid behov skapa betygskategorier – se guiden kap. 2.2 se till att det för kursens övningsuppgifter och andra studentaktiviteter har valts vitsordsskala (och ev. vitsordskategori) kontrollera utseendet på vitsordsboken (ordningsföljd på uppgifterna, vilken info/vilka kolumner ska synas) Se guide ”Vitsord” via Resursrummet (under sektion 3: Utvärdering och feedback) http://web.abo.fi/lc/moodle24/Vitsords-feedbackguide.pdf

”Vitsordsboken” Betygsrapport (lärarvyn) Vad är det? Gör inställningar via Kategorier & komponenter > Preferenser: Betygsrapport Rapport för användare (studentvyn) Gör inställningar under Kategorier & komponenter > dels via Betygsbok, inställningar och dels via Inställningar för kursvitsord Ge vitsord via Betygsrapport

Två ”ingångsställen” till vitsord Inställningar-menyn > Vitsord (alla olika vyer och inställningar i Dropdown-menyn/Inställningar för vitsord-blocket) Via funktionen Inlämningsuppgift > ge vitsord för en specifik enskild uppgift Via funktionen Test > se resultaten för ett enskilt test

Vitsordsvyn – snabb återkoppling, för en inlämningsuppgift/assignment

”Betygsrapport” Alla deltagare, alla uppgifter Ge vitsord för manuellt insatta betygskomponenter Exportera till excel

Utseendet på studentvyn (”Rapport för användare”) - utseendet bestäms via Kategorier & komponenter > dels via Betygsbok, inställningar och dels via Inställningar för kursvitsord

Mejl studenten får då hen skickat in uppgift och fått feedback OBS noreply@abo.fi som epost Ikryssat ”Notify student” för inlämningsuppgiften där man ger vitsord:

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Vitsord – minimikrav För varje uppgift, bestäm om den ska bedömas och välj skala via Betygsbok, inställningar : stryk allt onödigt! (Egna inställningar: Visa snabb återkoppling) Rapport för användare: Kolla hur betygsboken ser ut för studenterna Se Betygsrapport – aktivera redigering Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Aktiviteter

Attendance – aktivitet för att kvittera närvaro Kopplad till vitsordsboken Görs i varje kurs Förberedelser: Skapa aktiviteten Gör inställningar för närvaro Efter varje träff Fyll i närvaro Se guide via Resursrummet: (under sektion 4: Administrera kursen): http://web.abo.fi/lc/moodle/attendance.pdf

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Ordlista Användningsområden Öva/lära ut begrepp FAQ Läraren och/eller studenterna skapar ordlistan Bifogade filer till bidrag Bidrag kan bedömas och kommenteras och vid behov publiceras först efter lärarens granskning Guide för Ordlista via Resursrummet (under sektion 2: Aktiviteter och uppgifter) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Lektion (Lesson) Vad ska läraren göra? https://docs.moodle.org/35/en/Lesson_activity Vad ska läraren göra? skriv manuskript gör grundinställningar för lektion sätt in materialet (texter, videor) skapa frågor till testen skapa relationerna mellan material och testen (s.k. ”jumps”, dvs. vart studentens val eller testresultat tar dem)

Manuskript för lektionsuppgift om korthåriga kattraser Lärandemål: ....kunna lista de x st vanligaste korthåriga kattraserna Introduktion Läs text om korthåriga kattraser Se på video om korthåriga kattraser Svara på frågor/gör test om korthåriga kattraser Om du klarar frågorna så är du klar med uppgiften. Om du inte klarar frågorna, läs ytterligare material om korthåriga kattraser och gör testet på nytt (detta upprepas tills du klarar frågorna).

Opinionsundersökning Användningsområden För att välja grupp, tentdatum, uppsatsrubrik etc Få synpunkt på visst tema Välja mellan olika alternativ (kan välja flera alternativ) Som intro till tema, låt studenterna ta ställning till påståenden > utgå från dem i följande föreläsning Anonymt/med namn Guide för Opinionsundersökning via Resursrummet (under sektion 2: Aktiviteter och uppgifter) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Importera kursmaterial från annan kurs Välj kurs Välj vilka resurser och/eller aktiviteter som ska importeras Klicka nästa Notera Importerade resurser kommer i den nya kursen att synas i samma sektion där de var i kursen varifrån de importeras lösning: innan du importera, flytta först alla resurser som ska importeras till en egen sektion (ex. långt ned i kursen) Vald sektions introduktionstext kommer med Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Stäng kurs / återanvänd kurs / kurskopia Kurskopia – beställ från elarande@abo.fi (ge direktlänk till kursen) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Att göra innan vi kör igång I er testkurs: 1) Skapa en inlämningsuppgift med följande inställningar: *deadline (någon gång i framtiden) *studenterna bifogar filer, skriver i textruta och kan skriva kommentarer *läraren kan skriva återkopplingskommentarer och ladda upp fil * Vitsord: ex. skala underkänd, 1-5   2) Om ni inte redan hade tilldelat er själva studentroll (under Inställningar > Användare > Registrerade användare), gör det nu. Byt sedan roll till student. 3) Gör sedan inlämningsuppgiften i egenskap av student 4) Återgå till normal roll som lärare > ge feedback (återkopplingskommentarer, vitsord, fil) (se Vitsordsguiden kap. 3.1 http://web.abo.fi/lc/moodle24/Vitsords-feedbackguide.pdf)