Medievanor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Källkritik.
TT-GRUPPEN Grafik Färdiga sidor TT Kompetens Nyheter Bild/ video Grafik Text Feature ”Nyhetskunder””Uppdragskunder” bild •Redaktionellt innehåll •Skalfördelar.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Att bygga nätverk genom sociala medier
”Den tredje statsmakten”
Att använda sig av massmedier
Hur definieras en nyhet? Det kan vara en form av intuitiv kunskap.
Media.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Patric Elmén
Hur kan vi påverka dem som styr?
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Lokalt kollektivavtal om samverkan
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Att bevaka vetenskap i en universitetsstad - så går det till.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Sex frågor om Södra staden Resultat av medborgardialog 1 december till 15 februari.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Retorikens ”tre musketörer”
Massmedia.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Massmedia.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
Terrordåden i Paris Vad hände? Sex samordnade attacker på fredagkvällen.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Terrordåden i Paris Vad hände? Sex samordnade attacker på fredagkvällen.
Medier, påverkan och makt ^. Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till.
Konsten att övertyga.
Landsbygdspartiet Landsbygdens folk behöver ett parti som lyssnar till dess väljare, därför har vi bildat Landsbygdspartiet.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Roger Mideklev, Vibyskolan, Sollentuna –
Kommunikation.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Kommunikation.
MIK Media- och informationskunnighet
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Besöksboom på julafton
Kommunikation och information
Kan Internet förstärka demokratin?
Familjeliv, små barn och medier
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Kroppsspråk, röst och artikulation
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Teknik och andra vice distriktsguvernören
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Medievanor.
Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Medievanor

Media och demokrati Information och nyhetsförmedling Granskning av makthavare Forum för debatt

Media och källkritik

Information vs. propaganda

Nyhetsrapportering

Vad gör en händelse till en nyhet? Nyheten berör (påverkar) människor Nyheten väcker känslor (identifikation) – innehåller personer Nyheten är överraskande (ovanlig) Nyheten är omfattande och/eller dramatisk Nyheten innehåller en konflikt mellan olika parter En nyhet ska vara nära både geografiskt och kulturellt

Sociala medier

Media och påverkan