Programmering och problemlösning i matematik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En introduktion till programmeringsspråket Python
Advertisements

Matematik med föräldrar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Funktioner och programorganisation
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Algoritmer och datastrukturer
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Javaprogrammering 5p examinator: Ragnar Nohre, labass: Lasse Öberg
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Programmering B PHP Lektion 2
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmeringsbegrepp
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Programmering B PHP Lektion 3
Föreläsning 3 Programmeringsteknik och Matlab DD1312
Grundläggande programmering
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Demoprojekt väg 610 Funktionskrav i entreprenader
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Namnrum, räckvidd och rekursion Linda Mannila
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska operatorer och logiska uttryck -Referenstyper.
Karlstads Universitet
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Programmeringsteknik Föreläsning 8 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Planering av ett större program - Funktioner, moduler, if och Boolean Linda Mannila
FRAMTIDSGYMNASIET Introduktion/lektion 1 Matematik 1a.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Satslogik, forts. DAA701/716 Leif Grönqvist 5:e mars, 2003.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
1 Matlab, föreläsning 1 Oktober MATLAB Perspektiv på materialdesign Lina Kjellqvist Rum: K324 Telefon:
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Fysik 2 100p Obligatorisk på inriktning Naturvetenskap Valbar på teknikprogrammet.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Lektion 4.
Python.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Computational thinking progression F-9
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Föreläsning 3 Programmeringsteknik
Va med och påverka Örebro!
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Nationella it-strategier – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner
Närvaro
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Mikael Johansson Alingsås Schacksällskap
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Programmera dina klasskamrater
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Krav på programmering i skolan
INFÖR NATIONELLA PROVET
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Presentationens avskrift:

Programmering och problemlösning i matematik Daniel Dufåker och Roger Fermsjö Södra Latins gymnasium

Ämnesplanen i matematik "Strategier för matematisk problemlösning inklusive modellering av realistiska situationer, såväl med som utan digitala verktyg och programmering."

FoU-projekt Syfte Att programmering blir en naturlig del av matematikundervisningen Funderingar Vad är en lämplig programmeringsmiljö för gymnasieelever? Hur skapas problemlösningsaktiviteter där programmering är en naturlig del?

Programmeringsspråk och programmeringsmiljö Python, Java-Script, Octave, …? Miljö Idle repl.it PyCharm

FoU-projektet Introduktion Ma1c Ma2c Ma3bc Ma4 Ma5 repl.it Talföljder Potenser och logaritmer Ändringskvot Serier och konvergens Eulers stegmetod Skolval Avstånds-formeln Numeriska integraler Komplexa tal och Mandelbrot-mängden Primtal Redovisnings-uppgifter, 6 st

OBS! litet L Dags att programmera Muntliga instruktioner Skapa ett konto på repl.it Gå sedan till: https://repl.it/classroom/invite/ZlS2voV OBS! litet L

2. Använda villkorssatser 1. Tilldela variabler a = 10 print(a) 2. Använda villkorssatser b = 12 if a < b: print('a är mindre än b') else: print('a är större än b') 3. Slumptal och absolutbelopp from random import * a = random() b = random() avstånd = abs(a - b) print('Avståndet mellan a och b är', avstånd) 4. Loopar for n in range(1,10): print(n) 5. Räknare i loop from random import* antal = 0 for n in range(1,11): a = random() if a > 0.5: antal = antal + 1 print(antal)

Kommentarer från utvärdering Varför tror du regeringen har beslutat att inkludera programmering i matematikkurserna? Användbart vid problemlösning Träna logiskt tänkande Allt viktigare i MA-kurser p.g.a. ökad digitalisering Allmänbildning / ökad digital kompetens Möjlighet att påverka i ett digitalt samhälle Väcka intresse för programmering Brist på programmerare / företagsbehov Konkurrera med andra länder (Kina, Indien…) Vinna röster i valet Kunna hacka sig in i CIA:s / Rysslands / Nordkoreas nätverk Göra skolgången ännu jobbigare

”Grow them hackers baby!” Guldkorn ”och så vill de väl vara lite snälla för en gångs skull och låta oss njuta lite av skolan också, för programmering är FETT kul ” ”Grow them hackers baby!”