Enkät i gymnasieskolan 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stockholm stad Förskoleundersökning 2014 Staden totalt.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
Fakta om undersökningen
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjuviksgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Assaredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bärbyskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Sisjöskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björkåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björsaredsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Centrina - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Amhultsgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lindåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bjurslättsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Skogomeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Tångenskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Enkätresultat för Grundskolan
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Enkätresultat för Förskolan Föräldrar 2016 Näshulta Fristående Förskola.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Enkät i gymnasieskolan 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Enkät i gymnasieskolan
Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Rapporten innehåller totalresultatet.
Enkät i gymnasieskolan
Enkät i gymnasieskolan
Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Enkät i gymnasieskolan 2015 Rapporten innehåller totalresultatet för åk 2 i Stockholms stad

Fakta om undersökningen En undersökning inom skolans område har genomförts våren 2015. Undersökningen är en totalundersökning i årskurs 2 i gymnasiet. Enkäten består av ett tjugotal påståenden på en femgradig instämmandeskala. Frågorna har reviderats under hösten 2011 i en projektgrupp där personer från utbildningsförvaltningen och stadsledningskontoret deltagit. Undersökningen är genomförd som webbenkät för elever i årskurs 2. Tillvägagångssättet var följande; Ansvarig klasslärare/mentor fick ett klasslösenord av utsedd kontaktperson på varje skola. Klassläraren/mentorn bestämde tid för ifyllande. Enkäten kunde nås från stadens hemsida www.stockholm.se/gymnasieenkat Klassläraren gick in på stadens hemsida enligt ovanstående adress och kom sedan in på länken genom sitt unika klasslog-in som tillhandahållits av skolans kontaktperson. Alternativ 1 för ifyllande; Hade klassläraren tillgång till en dator i klassrummet gick klassläraren in på ovanstående adress och öppnar upp länken. Därefter kunde eleverna en efter en svara på enkäten. Alternativ 2: Fanns tillgång till datasal i skolan kunde flera elever samtidigt gå in och svara på enkäten enligt förfarandet ovan. Svarsfrekvens enkät i gymnasieskolan i Stockholms stad 2015 2014 2013 2012 Fristående 65% 71% 72% 55% Kommunala 73% 75% 78% 77% Totalt 70% 73 % 69%

Sammanfattning På det hela taget är eleverna i årskurs 2 ungefär lika nöjda 2015 jämfört med år 2014. Den positiva utveckling som sågs år 2013 har avstannat och andelen nöjda är tillbaka ungefär på 2011 års värden. Andelen nöjda elever i Stockholm är på samma nivå som för länet totalt och inga större skillnader ses. Stockholmarna ger ett något högre helhetsomdöme än länet i snitt samt är något mer nöjda med påståendena kring utbildningsval 72 % (72% 2014, 73 % 2013) av eleverna är nöjda med påståendena inom området trygghet och trivsel där bland annat påståendet jag känner mig trygg på min skola och det är en positiv stämning ingår. 60 % (60 % 2014, 64 % 2013) av eleverna är nöjda med påståendena inom området lärande där bland annat påståendena om utvecklingssamtalen, lärarnas bemötande och kunskap ingår. 43 % (42 % 2014, 48 % 2013) av eleverna är nöjda med påståendena inom området inflytande där påstående om innehållet i undervisningen och hur de kan påverka lektionerna ingår. 45 % (43 % 2014, 50 % 2013) av eleverna är nöjda med påståendena inom området framtida arbetsliv där påståendena om information om och kontakter med arbetslivet ingår. 75 % (72 % 2014, 76 % 2013) av eleverna är nöjda med påståendena inom området helhetsomdöme där påstående om skolan som helhet och om man kan rekommendera skolan och programmet till andra elever ingår. Inga större skillnader i resultatet mellan kommunala och fristående skolor Pojkarnas är överlag mer positiva än flickornas.

Tips vid analys av resultaten Titta på diagrammen och se var ni har era styrkor respektive utvecklingsområden. Analysera era styrkor och diskutera hur ni ska göra för att fortsätta behålla dessa resultat. Ta därefter fram 1 max 2 prioriterade utvecklingsområden som ni vill arbeta vidare med. Diskutera dessa områden med alla medarbetare och kom till konsensus om att det är detta område som är Ert utvecklingsområde. Sätt ett åtagande med ett målvärde på hur bra ni vill bli, ett strävansmål på sikt samt ett kortsiktigt, ettårigt mål. Ta gemensamt fram nya åtgärder som ska sträva mot målet 2 – 3 stycken. Tänk på att inte jobba med för mycket samtidigt. Diskutera i grupp så att ni är överens om att det är just de åtgärder ni tagit fram som ger bäst effekt på resultatet. En åtgärd kan vara något som ni sagt att ni ska arbeta med tidigare men där inte alla har gjort det. Det är därför viktigt att nå konsensus om vad ni ska arbeta med under året för att förbättra Era resultat. Utse ansvarig och sätt en tidplan för när det ska vara klart. Tänk på att resultaten alltid ska tolkas i sitt sammanhang. Har nyligen stora förändringar skett inom skolan, t ex lärarbyten, omorganisation kan det påverka resultatet och samtidigt är det bra att dra lärdomar av detta framåt. Har skolan mycket bra resultat kanske diskussionen ska fokusera på hur de goda resultaten ska kunna bibehållas och vilka hot som kan äventyra de goda resultaten och vad man kan förebygga.

TRYGGHET OCH TRIVSEL Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 90 % 91 % 75 % 76 % 80 % 74 % 68 % 70 % 64 % 69 % 51 % 49 % 54 % 52 % TRYGGHET OCH TRIVSEL

LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 47 % 52 % 56 % 51 % 2011 2012 50 % 55 % 57 % 50 % 55 % 60 % 54 % 59 % 53 %

LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 64 % 66 % 70 % 63 % 65 % 82 % 82 % 85 % 79 % 81 % 77 % 80 % 82 % 68 % LÄRANDET

LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 52 % 54 % 51 % 50 %

INFLYTANDE Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 38 % 40 % 44 % 39 % 42 % 47 % 50 % 53 % 46 %

UTBILDNINGSVAL- FRAMTIDA ARBETSLIV Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 43 % 45 % 51 % 44 % 46 % 47 % 48 % 41 %

HELHETSOMDÖME Andel positiva svar 2011 2012 2013 2014 2015 77 % 78 % 80 % 75 % 79 % 69 % 70 % 73 % 72 %

Jämförelsevärden – Andel positiva svar TRYGGHET OCH TRIVSEL Fråga 2015 2014 2013 2012 1. Jag känner mig trygg på min skola. 90 % 91 % 2. Det är en positiv stämning på min skola. 74 % 75 % 80 % 76 % 3. Jag är nöjd med skolans arbete mot mobbning. 69 % 70 % 64 % 4. Det är arbetsro på mina lektioner. 54 % 52 % 49 % Totalt 72 % 73 % 71 % LÄRANDET 5. Utvecklingssamtalen med min mentor/ handledare känns meningsfulla. 51 % 56 % 6. Undervisningen motiverar mig till att vilja lära mig mera. 50 % 57 % 55 % 7. Mina lärare samarbetar kring mitt lärande. 60 % 8. Det är variation på arbetssätten under mina lektioner. 53 % 59 % 9. Jag får extra hjälp om jag behöver. 65 % 63 % 66 % 10. Mina lärare är kunniga i sina ämnen. 81 % 79 % 85 % 82 % 11. Lärarna bemöter mig på ett positivt sätt. 77 % 12. Mina lärare har informerat mig om vad som krävs för att uppnå de olika betygen. 68 % 13. Mina lärare informerar mig under kursens gång om hur jag ligger till. 14. Mina lärare hjälper mig att förstå vad jag ska göra för att förbättra mina studieresultat. 61 % INFLYTANDE 15. Jag får vara med och påverka innehållet i undervisningen. 38 % 39 % 44 % 40 % 16. Jag får vara med och påverka hur vi arbetar under lektionerna. 47 % 42 % 17. Mina synpunkter tas tillvara på ett bra sätt på min skola. 46 % 43 % 48 %

UTBILDNINGSVAL Fråga 2015 2014 2013 2012 18. Jag får information och vägledning inför studier och arbete efter gymnasiet. 46 % 44 % 51 % 45 % 19. I min utbildning får jag kontakt med arbetslivet i form av t.ex. föreläsare, studiebesök eller praktik. 41 % 48 % 47 % Totalt 43 % 50 % HELHETSOMDÖME 20. Jag kan rekommendera mitt gymnasieprogram till andra elever. 79 % 75 % 80 % 78 % 21. Jag kan rekommendera min skola till andra elever. 72 % 69 % 73 % 70 % 76 % 74 %