Y 4.8 Problemlösning med ekvationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En övning i att formulera sig matematiskt
Advertisements

Proportion eller förhållande
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5
Text och bild från wikipedia
2013.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
En övning i att formulera sig matematiskt
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Anna Larson Skolorna i Älvängen.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Beräkna en ekvation (metod 1)
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Matematik A - Introduktion
Några ihopsamlade knep för att göra multiplikationen lättare.
En fråga per elev – bråk år 6
Kap 1 - Algebra och linjära modeller Lösta uppgifter
En övning i att formulera sig matematiskt
Digitala responsverktyg för ett språkutvecklande arbetssätt
Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
GENOMGÅNG 1.3 TAL I BRÅKFORM. Delbarhetsregler Alla jämna tal är delbara med 2. t.ex. 2, 14 och 78 Att vara delbar med betyder att det går jämnt ut då.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Tal, mönster och räkning
ARITMETIK – OM TAL.
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Aritmetik 6
Skolan som arena för psykisk hälsa
A C B D Vems påstående stämmer?
A C D B Vems påstående stämmer?
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Copyright © Nikolaus Koutakis
Förändringsfaktor på svart nivå
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Polynomfunktioner av första graden
X 2.5 Problemlösning med ekvation
X 4.6 Hur stor är delen? Andelen = Delen Det hela Delen =
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
X Matte-Doobidoo Kap 2 - Innehåller även begrepp från kap 1.
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Positionssystemet med decimaltal
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kapitel 2, mattespananrna
Multiplikation Problemlösningar.
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 2.4 Delen Andelen = Delen Det hela
Y 2.1 Andelen Tre av de tio ballongerna är blåa.
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Y 1.2 Addition och subtraktion av bråk
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Y Ekvationer En ekvation är en likhet som innehåller minst ett obekant tal. Värdet av det som står till vänster om likhetstecknet.
GRNMATB - KAP 1 DE FYRA RÄKNESÄTTEN.
Y 4.5 Uttryck med potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 x ∙ x ∙ x ∙ x = x4
Y 4.7 Ekvationer med parenteser
Algoritmer.
Algebra och icke-linjära modeller
Presentationens avskrift:

Y 4.8 Problemlösning med ekvationer Ett tal multipliceras med 6. Sedan subtraherar vi med 9 och får då 15. Vilket är talet? Antag att talet är x. 6x – 9 = 15 V.L. = 6 · 4 – 9 = = 24 – 9 = 15 6x – 9 + 9 = 15 + 9 6x = 24 H.L. = 15 6x 6 = 24 V.L. = H.L. x = 4 Talet är = x = 4 Svar: Talet är 4

Det är dubbelt så många tändstickor i ask B som i ask A. Sammanlagt med de lösa stickorna är det 63 tändstickor. Hur många är det i vardera asken? Antag i ask A finns det : x stickor Då finns det i ask B : 2x stickor X + 2x + 3 = 63 V.L. = 20 + 2 · 20 + 3 = 63 3x + 3 = 63 = 20 + 40 + 3 = 3x + 3 – 3 = 63 – 3 H.L. = 63 3x = 60 3x 3 = 60 V.L. = H.L. x = 20 Antal i ask A: x stickor = 20 stickor Antal i ask B: 2x stickor = 2 · 20 stickor = 40 stickor Svar: I ask A finns 20 stickor och i ask B 40 stickor.

Hur många elever gick sammanlagt i skolan? I en skola gick 156 elever i åk f – 3. Det var 30 % av hela skolans elever. Hur många elever gick sammanlagt i skolan? Antag att det gick x elever sammanlagt i skolan 30 % = 0,3 0,3x = 156 V.L. = 0,3 · 520 = 156 0,3x 0,3 = 156 H.L. = 156 V.L. = H.L. x = 520 Svar: Det gick sammanlagt 520 elever i skolan.

Ett tal är tre gånger så stort som ett annat tal Ett tal är tre gånger så stort som ett annat tal. Om man adderar det mindre talet med 40 får man samma svar som när man subtraherar det större talet med 10. Vilka är talen? Antag att det mindre talet är x. Då är det större talet 3 · x = 3x. x + 40 = 3x – 10 x – x + 40 = 3x – x – 10 V.L. = 25 + 40 = 65 40 = 2x – 10 H.L. = 3 · 25 – 10 = 40 + 10 = 2x – 10 + 10 = 75 – 10 = 65 50 = 2x 50 2 = 2x V.L. = H.L. 25 = x x = 25 Det mindre talet är = x = 25 Det större talet är = 3x = 3 · 25 = 75 Svar: Det mindre talet är 25 och det större talet är 75.