Kunderna om PRV:s Patentavdelning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Flen kommuns service under 2010.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Juni 2011 Insikt 2011 EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNENS MYNDIGHETSUTÖVANDE Rapporterad av CMA Research AB.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING.
Nöjdhetsmätningar invånare se Region Kronoberg
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Medborgarundersökning 2010 Nacka kommun Jämförelser med andra Stockholmskommuner Bilaga till tjänsteskrivelse.
Medarbetarundersökning
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Insikt 2015 Tjörns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Medarbetarundersökning 2015 Genomförd av CMA Research AB November 2015 Höganäs kommun.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Tyresö kommun Dalskolan - Elever Åk 8
Friluftsförskolor Sundsborg - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Solna stad Brukarundersökning 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Kunderna om PRV:s Patentavdelning NKI-mätning våren 2017

Vad tycker PRV:s kunder om Patentavdelningens tjänster och service? Enkäten har tagits fram av Statistiska centralbyrån (SCB) i samarbete med PRV:s Patentavdelning, med utgångspunkt från den enkät som användes 2014.

Resultatredovisning

NKI och antal som svarade 217 enkäter inkom till SCB. Av dessa svarade 40 personer att de inte hade haft någon kontakt med PRV under de 36 senaste månaderna. De räknas därmed som övertäckning och inte med bland de svarande. Andel svarande blev 35 procent. Kundernas helhetsbetyg på PRV:s patentavdelning, d.v.s. Nöjd-Kund- Index (NKI), blev 71 vilket motsvarar betyget 7,4 på den 10-gradiga svarsskalan. Vid 2014 års undersökning blev NKI 69. Skillnaden är dock inte statistisk säkerställd.

Vad bör prioriteras enligt kunderna? Modell 1 visar vad som bör prioriteras ordnat efter olika moment inom Patentavdelningens verksamhet (ordnat efter enkätens upplägg). Modell 2 visar vad som bör prioriteras ordnat efter tjänsternas olika egenskaper (ordnat efter frågornas egenskaper).

Prioriteringsmatris I en prioriteringsmatris placeras faktorerna in efter betygsindex och effekt.

NKI (helhet) samt Förtroende 2018-12-24 NKI (helhet) samt Förtroende

Prioriteringsmatris, modell 1 I prioriteringsmatrisen placeras varje faktor in efter sitt betygsindex och sitt effektmått. Ju högre upp i diagrammet en faktor placerar sig desto nöjdare är kunderna med det området. Ju längre åt höger i diagrammet en faktor ligger, desto större förväntad påverkan antas faktorn ha på den totala nöjdheten, NKI. De vertikala och horisontella strecken som bildar ”korset” är medeleffekten och medelindex av de åtta faktorerna som ingår i denna undersökning.

2018-12-24 Kunderna ger… ... PRV:s Patentavdelning högre betyg eller lika med medelindex för: Kundsupport E-tjänster Tillgänglighet Behandling vid mottagning av PCT-ärenden (Receiving Office) Avgifter ... PRVs patentavdelning lägre betyg än medelindex för: Handläggning av nationell patentansökan Nyhetsundersökning (PCT fas 1, skriftligt utlåtande (WOISA) ) Förberedande patentbarhetsprövning (PCT fas 2, slutlig rapport)

Frågeområdenas betygsindex efter år, modell 1   1998 2004 2005 2008 2010 2012 2014 2017 NKI 60 65 63 69* 62* 69 71 Förtroende 68 67 73* 65* 74 75 Tillgänglighet 64** 72* 68* ** 72 76 Information om enskilda ärenden och frågor 55** 66 68* - Kundsupport 74** 71** 72 ** 77 80 E-Tjänster 79* Avgifter 52** 59 64 71* 75 * Handläggning av nationell patentansökan 54** 61** 59** 63* 66* Behandling vid mottag av PCT-ärenden (Receiving office) 63** 68 ** Nyhetsundersök. (PCT, fas I, skriftligt utlåtande (WOISA)) 62** 64* 58* ** Förberedande patentbarhetsprövning (PCT fas II, Written opinion) 60** 61 Förb. patentbarhetsprövning (PCT fas II, slutlig rapport) 64 ** 70 Medelindex * Statistiskt säkerställd skillnad jämfört med föregående undersökning ** Faktorerna innehåller inte samma frågor jämfört med de undersökningar innan 2014 och är därmed inte direkt jämförbara.

Prioriteringsmatris, modell 2

Frågeområdenas betygsindex efter år, modell 2 Faktor 2008 2010 2012 2014 2017 NKI 69 62* 69* 71 Förtroende 73 65* 73* 74 75 Tillgänglighet 72** 77 Information 69** 67 70 -   Snabbhet Service 65** 63 72 Tillförlitlighet 64** 58* 68 Tydlighet 61 68* Avgifter 75 * * Statistiskt säkerställd skillnad jämfört med föregående undersökning ** Faktorerna innehåller inte samma frågor jämfört med de undersökningar innan 2014 och är därmed inte direkt jämförbara.

Betygsindex för faktorerna efter typ av företag, år 2017

Betygsindex för NKI, Förtroende och övriga faktorer Betygsindex för NKI, Förtroende och övriga faktorer. PRV:s patentavdelnings kundundersökning år 2008 - 2017.

Öppna svar/Övriga frågor ?

Sammanfattning för mätning år ! 2 1 7 NKI 71% (jämför 69% år 2014) Andel svarande: 35% (39% 2014) Uppmärksamma faktorerna: Handläggning av nationell patentansökan (se Modell 1) Nyhetsundersökning (PCT, fas I, skriftligt utlåtande (WOISA)) (se Modell 1) Tillförlitlighet (se Modell 2)