Budgetdialog Socialnämnden 2019-2021.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Advertisements

Budgetdialog 24 april 2013 Socialnämnden. 1. Hur kommer anvisade medel att användas?
Resursfördelning
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Utmaningar vård och omsorg En åldrande befolkning Fler innevånare med demenssjukdom Ökade krav – kompetens o kvalitet Fördjupad samverkan mellan kommun/landsting.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Intern budget 2008 Social – och äldrenämnden Bilaga 1.
Socialförvaltningen Karin Hallberg.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Budgetdialog Kommunstyrelsen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
KPR april 2018.
Kvalitetsberättelse 2017.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IFO-FH Resultat tom februari 2018 inkl f-stöd
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Enheten för uppföljning och utvärdering
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Budgetdialog Socialnämnden 2019-2021

Ekonomiskt resultat ( tkr, prognos 2018) Beskriv Dåtid – beskrivning och analys av de tre senaste (2015, 2016, 2017) årens resultat med fokus på senaste året.   Nutid – översiktlig bedömning av innevarande år (2018), budget och bedömt utfall.

Verksamhetsmässigt resultat Hälsoresan Förebyggande arbete Attraktiv arbetsgivare Hög men minskad sjukfrånvaro Förebyggande kring fallskador och föräldrastöd Heltidsresan Hemtagningsprocessen Förbättringsarbete sommarvikarier Höga kostnader för boenden Beskriv och analysera hur nämnden har verkat de två senaste åren (2016,2017) utifrån strategisk plan 2015-2018 och nämndens styrkort med fokus på det senaste året Ska bl.a innehålla verksamhetsmässiga mått, målsättningar och resultat utifrån nämndens verksamhetsplan med styrkort. Här kan också lyftas resultat som finns i jämförelse med andra, tex. från KKIK Vård- och omsorgscollege Digitaliseringens möjligheter Boendeplan, aktivitetscenter och omstrukturering av boenden Arbetskläder Resurseffektivitet Hög brukarnöjdhet inom vård och omsorg Hemtjänstmodellen

Mål Halvera övertidskostnaderna inom socialtjänsten enligt nedan: Nuläge 2017-09-30: 11 291 tkr Mål 2018-09-30: 5 646 tkr (-50% mot nuläge) Mål 2019-09-30: 2 823 tkr (-75% mot nuläge)

Övertid Sänkta övertidskostnader 2018 Jan: - 24,81 % Feb: - 38,72 % Mar: - 42,34 % Övertid

Uppföljning av KF:s målsatta mått Res 2015 2016 2017 Mål 2018 Kvalitetsaspekter inom LSS grupp- och serviceboende 82 80 76 94 Brukarnas nöjdhet med särskilt boende 78 83 81 Brukarnas nöjdhet med hemtjänst 91 92 93 Andel hushåll med försörjningsstöd som uppburit bistånd i mer än 3 år 21 24 18 26 Sjukfrånvaron bland Uddevalla kommuns medarbetare ska minska 9,29 9,85 9,71 8,25 7,75 Här presenteras samtliga KF mått som nämnden ansvarar för vad gäller sifferredovisning. Presentationen ska innehålla innevarande mandatperiods mått, resultat och målsättningar

Omvärldens utveckling Ökad befolkning och ökad efterfrågan och behov insatser Äldre Komplexa målgrupper Barn och unga (IFO/LSS) Sänkning statsbidrag EKB och äldre (13,7 mkr) Ny lag om spelmissbruk och samverkan vid utskrivning Personal- och kompetensförsörjning Heltid som norm Beskriv Hur omvärldens utveckling påverkar verksamheten 2019-2021 (ha gärna omvärldsanalysen från er verksamhetsplan som utgångsläge)

Uppräkning demografi 2018

Prognos över folkmängd i Uddevalla fram till 2026 Källa: Befolkningsprognos – Uddevalla 2017

Boendeplatser utifrån befolkningsprognos och andel boendeplatser i Uddevalla och i riket

Bostad med särskild service (enligt lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS) Målgrupp: Personer under 65 år med insatser enligt LSS Gruppbostad och servicebostad Behov av 8-10 platser/år enligt boendeplan LSS Korttidsboende Förändrade bedömningar av Försäkringskassan påverkar beslut om personlig assistans Konsekvenser bland annat i att fler barn med omfattande behov får beviljat korttidsvistelse Idag finns 3 korttidsboenden (2 Myråsvägen, 1 Skidlöpargränd) Behov av ytterligare ett korttidsboende för barn

LSS-utjämningsbidrag 2016-2018 (kr)

Socialpsykiatrin (enligt socialtjänstlagen) Målgrupp: Personer med psykisk funktionsnedsättning som upplever väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter inom viktiga livsområden Bostad med särskild service Befintliga bostäder: Järvstigen, Loftvägen, Banjovägen Ökning av målgruppen och inom målgruppen mer komplexa behov Flera ansökningar om boende på ingång Behov av ett nytt boende

Demografi socialtjänsten barn, 2016-2022

Swotanalys Våra styrkor Lösningsfokuserade Verksamhetens bredd – många kompetenser Engagerade medarbetare Reflekterande och processorienterat arbetssätt Öppenhet för digitalisering och nya lösningar Möjligheter i omvärlden Välfärdsteknik och IT-utveckling (e-hälsa) Samverkan med andra huvudmän och aktörer Attraktiv gymnasieort – många sökande till vård- och omsorgsutbildning Mångkulturellt samhälle Våra svagheter Många medarbetare per chef, påverkar tillgänglighet och daglig styrning Hög sjukfrånvaro Hälsan hos medarbetarna en viktig faktor Brukarens fokus, inte alltid i fokus Komplexa yrkesroller Intern samverkan/teamarbete mellan verksamhetsområdena Hot i omvärlden Andelen äldre ökar, vilket ställer nya och andra krav på kommunen Ökade och mer komplexa behov av insatser Ökade krav på verksamheter (lagstiftning och förväntningar) och ökad tillsyn Personal- och kompetensförsörjning, stora pensionsavgångar Brukarens förväntningar stämmer inte med givna förutsättningar Ekonomin - demografisk förändring kräver resurseffektiv verksamhet För att fånga de väsentligaste aspekterna ska varje nämnd, eller verksamhet om det är lämpligare, redovisa fyra bedömningsgrunder som bygger på en SWOT – analys   Interna egenskaper goda faktorer för verksamheten (= styrkor) skadliga faktorer för verksamheten (= svagheter) Externa egenskaper goda faktorer för verksamheten (= möjligheter) skadliga faktorer för verksamheten (= hot)

Nämndens tre viktigaste utmaningar Demografisk utmaning kring äldre Kräver attraktiva boendemiljöer, tillgång på mellanboendeformer och satsning på digitaliseringens möjligheter för att bromsa kostnadsutvecklingen Volymutveckling inom LSS och IFO Kräver resurser och anskaffande/byggnation av lokaler Kompetensförsörjning Kräver attraktiv arbetsgivare; bl a genom tillhandahållande av arbetskläder och önskad sysselsättningsgrad men också ett ledarskap i framkant Beskriv Lyft fram nämndens tre viktigaste utmaningar/områden för planeringsperioden 2019-2021

Investeringar 2019 - 2028

Kommunbidrag 2019-2021 2019 2020 2021 Vård och omsorg 8 000 17 000 (enligt planeringsförutsättningarna) 8 000 17 000 26 000 Summa vård och omsorg Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Kommunbidrag 2019-2021 2019 2020 2021 Bostad med särskild service 10 pl./år (à pris 770 tkr) 7 770 15 400 Hyra kvarteret Sundberg (fördelas ÄO/LSS) 7 650 Korttidsboende barn 5 pl. (à pris 770 tkr) 3 850 Daglig verksamhet nivå1, 9 pl./år (à pris 325 tkr) 2 925 5 850 8 775 Daglig verksamhet nivå 2, 3 pl./år (à pris 525 tkr) 1 575 3 150 4 725 Personlig assistans 2 100 4 200 6 300 Summa stöd och service 18 100 32 400 46 700 Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Kommunbidrag 2019-2021 2019 2020 2021 Barnavården demografi barn 3 300 6 600 9 900 Familjehem 3 000 Bostad med särskilt service socialpsykiatri 8 pl. (à pris 770 tkr) 6 160 Summa individ- och familjeomsorg 12 460 15 760 19 060 Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Volymer socialtjänsten 2019-2021 2020 2021 Summa volymer socialtjänsten 38 560 65 160 91 760 Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Kommunbidrag 2019-2021 2019 2020 2021 Riktade statsbidrag ökad bemanning ÄO upphör 12 400 Riktade statsbidrag socialsekreterare barnavård upphör 1 300 Sociala investeringsfonden SN+BUN upphör 4 774 Digitalisering (satsning för framtiden) 2 000 4 000 6 000 Summa övriga poster 13 700 18 474 Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Totalt socialtjänsten 2019-2021 2020 2021 Summa total socialtjänsten 52 260 83 634 110 234 Här redovisas nämndens behov av kommunbidrag i relation till det preliminära kommunbidrag som finns i anvisningarna. Exempel kan vara verksamheter som inte omfattas av de demografiska ersättningarna, ökade kostnader pga nya investeringar, förändrad lagstiftning, kvalitet osv

Minskade nettokostnader /effektiviseringar Huvudorsaker till ekonomisk obalans: Hemtjänstens kostnader Familjehem LSS-placeringar Övertiden Beskriv förslag på Minskade kostnader/effektiviseringar Föreslagna minskade kostnader/effektiviseringar ska redovisas. Redovisningen ska vara i prioritetsordning, dvs. den första åtgärd som kan/ska genomföras redovisas som nummer 1 och därefter i fallande ordning. Effekter på verksamhetsförändringar ska i första hand beskrivas utifrån strategisk planen 2015-2018 inkl. kommunfullmäktiges styrkort samt eventuella effekter för flickor/pojkar och, eller kvinnor/män.

Minskade nettokostnader /effektiviseringar Interna kostnader Leasingbilar Kontaktcenter IT Kök Beskriv förslag på Minskade kostnader/effektiviseringar Föreslagna minskade kostnader/effektiviseringar ska redovisas. Redovisningen ska vara i prioritetsordning, dvs. den första åtgärd som kan/ska genomföras redovisas som nummer 1 och därefter i fallande ordning. Effekter på verksamhetsförändringar ska i första hand beskrivas utifrån strategisk planen 2015-2018 inkl. kommunfullmäktiges styrkort samt eventuella effekter för flickor/pojkar och, eller kvinnor/män.

Minskade nettokostnader /effektiviseringar ”Socialtjänstens egna” Procentuell effektivisering Personalneddragningar/personaltäthet Översyn av frivilliga och icke lagstadgad verksamhet Förebyggande verksamhet 14 550 tkr IOP 1 719 tkr Trygghetsvärdar 1 100 tkr Samverkanskoordinator 250 tkr Sociala investeringsfonden 4 774 tkr SUMMA 22 548 tkr Beskriv förslag på Minskade kostnader/effektiviseringar Föreslagna minskade kostnader/effektiviseringar ska redovisas. Redovisningen ska vara i prioritetsordning, dvs. den första åtgärd som kan/ska genomföras redovisas som nummer 1 och därefter i fallande ordning. Effekter på verksamhetsförändringar ska i första hand beskrivas utifrån strategisk planen 2015-2018 inkl. kommunfullmäktiges styrkort samt eventuella effekter för flickor/pojkar och, eller kvinnor/män.

Medborgardialog Boenden inom både vård- och omsorg samt stöd och service Brukar- och/eller medborgardialog