Avancerad flygning, bestämmelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kontrollplaner enligt PBL. Kontrollplan införs! Ansvarig arbetsledare Granskning av handlingar Besiktningar 1995 Kvalitetsansvariga Bygganmälan Byggsamråd.
Advertisements

Uppgifter FCD P03:2 (Med plats för förändringar).
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Säsongen ”Om du svettas nu så får motståndarna svettas mer under säsongen” Fredrik Nygren 2011 Här är ditt egna fysprogram som du ska träna på.
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
Mål, värderingar, syfte och förhållningssätt för Askim IK F97 Detta dokument beskriver hur vi, Askims IK flickor 97, ser på vårt fotbollsspelande.
Olycksfall och skador. Undvika skador Det är viktigt att värma upp före isträning för att undvika skador. Det är även viktigt att jogga ned sig och stretcha.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Fysio 333 AB  Kontakt   Tele  
Grundkurs i Energi För att förklara teorin inom olika ämnen använder vi oss av olika begrepp. Energi är ett ord som används mycket i olika sammanhang,
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Skidteknik SLAO Utb 1.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
LSS 1§ Omfattar personer med
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Förebyggande av skador inom idrott
Att dras in mot föremålets mitt
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Människokännedom.
Väder.
Mekanik del 2.
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Test av mineralgödsel-spridare
Problematisering av diplomet
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
smslån utan kreditprövning
Danska drönarregler Sedan 1 Juli 2017.
Steg för livet
Vad är syfte med arbetsteknik i omvårdnadsarbetet?
Budgivning för nybörjare
Nätverk för lärare på fritidshem
Kartkontroll och godkänd karta
Balanserad hand öppning i NT
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Industriella revolutionen
Ellära och magnetism.
FRIIDROTT ÅR KAST.
Kurs mindfulness Studenthälsan
GTU nivå 2. Träningslära, teori
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Skogsbrukstjänster utförs av
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Timplan för grundskolorna i Angered
MaKlauS – Hålslagningsutrustning modell MPU-03
Nya hastighetsgränser
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
SAY CHEESE!.
Spelarutbildningsplan
Seniorprofessor, Uppsala universitet
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Test av mineralgödsel-spridare
Kurs mindfulness Studenthälsan
Kronhjort Storlek: Handjur kg, vuxen hind väger kg, handjur, mankhöjd 120 – 150 cm Funnits: år i Sverige. Äter: Ris av blåbär,
Målformulering att sätta upp mål
Industriella revolutionen
Djuren möter ungdomskulturen
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
ATT DÖMA IMAC FREESTYLE
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Presentationens avskrift:

Avancerad flygning, bestämmelser ALLMÄNNA KRAV Ej utgöra fara för någon annan. Ej över tätbebyggt område eller större folksamling. BEHÖRIGHET – PILOTEN Godkänd utbildning. Godkända prov. Utcheckad på typen. Bra flygtrim. KRAV – FLYGPLANET Tillåtet för aktuella manövrar. Utrustning enligt flyghandboken. G - mätare monterad.

Avancerad flygning bestämmelser, definitioner MINIMIFLYGHÖJD 450 meter. Personlig lägre höjd kan nyttjas för uppvisning, träning och tävling. VÄDERMINIMA 8 km sikt. 1,5 km horisontellt och 300 m vertikalt avstånd till moln. PASSAGERARE Passagerare som inte har eller har haft flygutbildning får ej medföras! Tillstånd kan sökas. UPPVISNINGAR Uppvisningsledare, godkänd av Luftfartsinspektionen krävs.

Bestämmelser LFS 2007_73 SHB 633-2005, SHB 637-2012 SHB 450

Konstruktionsbestämmelser Vad tål flygplanet? Hur får det flygas? Lyftkraften Lastfaktor n = ------------------- Tyngdkraften Brottlast = nmax x säkerhetsfaktor. Strukturskador över nmax!

Konstruktionsbestämmelser (2) Normal Utility Aerobatic Säkerhetsfaktor Anm. BVS +4 -2 G 2,0 T. ex. Bergfalke LFS(M) +5,3 - 2,65 G +6,5 - 4 G 1,5 Vid VA (ASK 21) LFS(M) +4 - 1,5 G + 5,3 - 3 G 1,5 Vid VD (VNE) JAR 22 + 7 - 5 G 1,5 DG 500, 300, 1000 Utility innebär spinn, looping, hjulning, lazy eight och chandelle - om tillverkaren har provat ut och godkänt planet för detta. Manöverenvelop: Upp till VA - Fulla roderutslag, ETT roder i taget. Över VA upp till VNE - max 1/3 roderutslag, ETT roder i taget. Över VA - Håll båda händerna på spaken! VNE = Never Exceed. Överskrid aldrig VNE. Stor fladderrisk!

Manöverenveloopen Pos G Överbelastning ! 7 LFS VA VNE Positiv Stall ! 5 3 Fladder- Risk ! Hast. -3 Negativ Stall ! LFS -5 Överbelastning ! Neg G

Lyftkraftens uppkomst Strömmande gaser Tröghetskrafter Reaktionskrafter Venturieffekt Bernoulli ? X

Vingar, egenskaper Profilform Relativ tjocklek Laminarprofil Laminär strömning, turbulent strömning, avlösningsblåsor, omslagspunkt Tålighet mot smuts, egenskaper i olika farter Reynolds tal

Vingar, vingformer Spännvidd, korda, sidoförhållande Trapets, flertrapets Ellips

Aerodynamik och flyglära & x V2 Lyftkraft = CL x ------------------ x S 2 & = Luftens täthet (konstant på given höjd) S = Vingarea (konstant) CL= Profilform (konstant) och anfallsvinkel V = Flygplanets fart i kvadrat Lyftkraften varierar alltså med farten och anfallsvinkeln.

Lyftkraftens storlek L= CL x q x s Profilform Anfallsvinkel Fart Luftens täthet Vingarea Lyftkraftskoefficienten, CL Dynamiskt tryck, q L= CL x q x s

Parametrar som påverkar lyftkraften L = CL x q x S/2 L = CL x r x V2 x S/2

Exempel lyftkraft CL = 1,25 (dimensionslöst tal) q = 19,7 m/s (71 km/h) x r = 1,25 (luftens täthet 1,25 kg/m3) S = 10 / 2 (vingytan delat med 2) 3031 N (tyngden av 1 kg motsvarar 10 N) Bär ett flygplan av vikten strax över 300 kg

Lyftkraften Vingen tvingar luften nedåt! Luften tvingar vingen uppåt!

Anfallsvinkel Vinkeln mellan vingkordan och mötande luft

Aerodynamik och flyglära Stall = för stor anfallsvinkel Möjligt att stalla flygplanet upp till VA utan överbelastning av flygplanet. Möjligt att flyga i t.ex. 40 km/h ostallad - med låg belastning. Vid hjulning är farten nästan noll, men flygplanet ej stallat. Ett skevroder utslag nedåt på en delvis stallad vinge ökar anfallsvinkeln i vingspetsen vilket förstärker stallen och ger en kraftigare vikning

Stall

Lyftkraftskoefficienten Anfallsvinkel

Flygplan i glidflykt Lyftkraft ”Dragkraft” Motstånd Tyngdkraft

Glidtal, prestanda Höjdförlust / flugen distans h/d Sjunkhastighet / fart Vs / V Motstånd / lyftkraft L / D Glidvinkel, 90o - cot för d / h 1:45 = 1,27o

Polarkurva Motsåndet ökar med farten, sjunkhastigheten ökar kavdratiskt. Fart för bästa glidtal

Luftmotstånd Nollmotstånd Inducerat motstånd

Nollmotstånd Tryckmotstånd Friktion Interferensmotstånd

Friktionsmotstånd Gränsskikt 0,1 – 5 mm Laminär strömning Turbulent strömning Avlösning

Inducerat motstånd Uppstår i proportion till den lyftkraft som tas ut och beror av: Sidoförhållande Spännvidd Winglets Flygstil

Aerodynamik och flyglära SPINN Spinn är en kombinerad gir och rollrörelse orsakad av att en vinge är stallad, och den andra ostallad. Den stallade vingen tappar lyftkraft vilket ger rollrörelsen. Den stallade vingen har också ett högt motstånd. Detta ger girrörelsen. URGÅNG UR SPINN Motsatt sidroder mot rotationen. När rotationen avtar, spaken något framåt. Neutralt skevroder kan behövas på vissa typer.

Spinn

Aerodynamik och flyglära FLYGNING I HÖG FART P.g.a. vingens skränkning kan lyftkraften i vingspetsarna bli negativ vid hög fart då anfallsvinkeln är liten. Ger ett knäckande moment på vingen. Planets inbyggda nossänkande moment ökar med ökande fart. Detta måste motverkas med höjdrodret. Vid överbelastning i höga farter kan stabilisatorn knäckas. Luftbromsar stör bort lyftkraft som måste ersättas med högre anfallsvinkel. Detta ger större belastning på vingspetsarna. I hög fart kan detta innebära överbelastning av vingbalken.

Stabilisator Det stabiliserande momentet skall vara tillräckligt för att motverka vingens instabiliserande moment (tryckcentrums förflyttning) Hur stora krafter ? Vilket håll? Statisk och dynamisk stabilitet

Aerodynamik och flyglära (5) Lyftkraftsfördelning över vingen Normal flygning

Aerodynamik och flyglära Lyftkraftsfördelning över vingen Hög fart Balkmoment, brottställen

Aerodynamik och flyglära Lyftkraftsfördelning över vingen Utfällda luftbromsar Normal Med broms

Aerodynamik och flyglära Skevroderutslag ger ökad lyftkraft i vingspetsen, vilket också ökar risken för överbelastning på vingbalken. Fladderrisker vid farter nära VNE. Håll i spaken med båda händerna ! Över 2.000 m visar fartmätaren för låg fart. Indikerat VNE måste sänkas. Se flyghandboken.

Trycklandningar Endast vid… Avslutning av program vid utbildning Flyguppvisning Sträckflygutbildning och träning Efter avslutad sträckflygning Skall nå upp till 150 meter i ett normalt landningsvarv Min 50 meter utanför flygfältsyta Min 10 meter över flygfältet Segelflygledare skall vara informerad

”Trycklandning” -”Defilering” SHB 450

Normalt landningsvarv

Energihantering Lägesenergi Rörelseenergi Fart, G-krafter

Risker Strukturskador på flygplanet Överfart, roderkombinationer Marknära höga +G-belastningar DG 500 i ryggläge Regn, även lätt duggregn

G-krafter 45 graders lutning ~ +1,4G (normal termiksväng)

G-krafter Upptagning efter dykning, vid avancerad flygning +G

G-krafternas påverkan på människan Människan tål maximalt 9 G kontinuerligt

G-krafter Vana, träning Tröttar mer, energi och vätskeförlust, koncentrationsförmåga Blodpelare (avstånd mellan hjärta och huvud) Sittställning har stor betydelse Spänna buk och benmuskler innan belastningen G-dräkt Tryckreceptorer i blodkärl Minutvolym och frekvens Vana, träning

G-krafter Gray-out: färgseende försvinner – synfältet minskar Black-out: synförmågan försvinner men man är fortfarande vid medvetande, tungt att lyfta armarna och hålla huvudet uppe Medvetslöshet - maxgräns vid 9g GILOC (g-induced loss of consciousness )

Inverterad flygning ger negativ G-belastning

G-krafter Negativa G-krafter vid inverterad flygning kan ge: Bristningar i blodkärl Redout

G-krafter vid segelflygning Termikflygning under tävling upp till + 1,5 G - tröttar betydligt mer än ”söndagsflygning” Avancerad flygning: Flygplanet kan tåla +7 till -5 G Normalt AVA-pass +5 till -2 G Tröttar betydligt mer än termikflygning

Manöverlära

Hur lägger vi upp utbildningen? Börjar med grunderna Bygger på med ökad svårighet Ökar precisionen Övar

Aresti-symboler För att beskriva och klassificera manövrar vid tävlingar Olika manövrar har olika svårighetsgrad Exempel: Looping: Roll: Inverterat: Hjulning:

Arestisymboler http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=aresti%20symbols&source=web&cd=8&cad=rja&sqi=2&ved=0CEUQFjAH&url=http%3A%2F%2Fhome.online.no%2F~jaeioluf%2Frc%2Facro%2Faresti%2Faresti.htm&ei=c520UYqMJaTj4QS-2YH4DA&usg=AFQjCNE7_rtChiZJp35MIcGonzT73ZJCzA

Arestisymboler http://www.fpam.pt/ecf3a04/Imagens/aresti.jpeg

Arestisymboler https://www.youtube.com/watch?v=1EVrfk0TVvQ

Manövrer Wingover och Chandelle https://www.youtube.com/watch?v=_qbWkzP_Aso

Lärarinstruktioner AVA 1 och AVA 2

Namn Adress Tel Klubb Kommentar Godkänd 1 DK Repetition av GK   Adress Tel Klubb Kommentarer Tim/pass 1 DK Normal Flygning 2 DK Gungor 3 DK Brant avanc Sväng 4 DK looping EK Rep 2,3 och 4 Alt DK Rep 6 DK Hjulning 7 DK Hjulning EK Hjulning Alt DK rep 9 DK Spin 10 DK Allm Rep 11 DK Rep 12 EK Rep Namn   Adress Tel Klubb Kommentar Godkänd 1 DK Repetition av GK 2 DK Rygg, rakt, vingt 3 DK Rygg, håll, ing sv 4 DK Rygg, vändning 5 DK Rep 2-4 6 DK Rak roll 7 DK Topproll 8 DK Halvroll 9 DK Rep ö 7-8 10 EK Sammansatta m 11 DK Allm Rep 12 EK Almm Rep 13 Uppflygning