Avancerad flygning, bestämmelser ALLMÄNNA KRAV Ej utgöra fara för någon annan. Ej över tätbebyggt område eller större folksamling. BEHÖRIGHET – PILOTEN Godkänd utbildning. Godkända prov. Utcheckad på typen. Bra flygtrim. KRAV – FLYGPLANET Tillåtet för aktuella manövrar. Utrustning enligt flyghandboken. G - mätare monterad.
Avancerad flygning bestämmelser, definitioner MINIMIFLYGHÖJD 450 meter. Personlig lägre höjd kan nyttjas för uppvisning, träning och tävling. VÄDERMINIMA 8 km sikt. 1,5 km horisontellt och 300 m vertikalt avstånd till moln. PASSAGERARE Passagerare som inte har eller har haft flygutbildning får ej medföras! Tillstånd kan sökas. UPPVISNINGAR Uppvisningsledare, godkänd av Luftfartsinspektionen krävs.
Bestämmelser LFS 2007_73 SHB 633-2005, SHB 637-2012 SHB 450
Konstruktionsbestämmelser Vad tål flygplanet? Hur får det flygas? Lyftkraften Lastfaktor n = ------------------- Tyngdkraften Brottlast = nmax x säkerhetsfaktor. Strukturskador över nmax!
Konstruktionsbestämmelser (2) Normal Utility Aerobatic Säkerhetsfaktor Anm. BVS +4 -2 G 2,0 T. ex. Bergfalke LFS(M) +5,3 - 2,65 G +6,5 - 4 G 1,5 Vid VA (ASK 21) LFS(M) +4 - 1,5 G + 5,3 - 3 G 1,5 Vid VD (VNE) JAR 22 + 7 - 5 G 1,5 DG 500, 300, 1000 Utility innebär spinn, looping, hjulning, lazy eight och chandelle - om tillverkaren har provat ut och godkänt planet för detta. Manöverenvelop: Upp till VA - Fulla roderutslag, ETT roder i taget. Över VA upp till VNE - max 1/3 roderutslag, ETT roder i taget. Över VA - Håll båda händerna på spaken! VNE = Never Exceed. Överskrid aldrig VNE. Stor fladderrisk!
Manöverenveloopen Pos G Överbelastning ! 7 LFS VA VNE Positiv Stall ! 5 3 Fladder- Risk ! Hast. -3 Negativ Stall ! LFS -5 Överbelastning ! Neg G
Lyftkraftens uppkomst Strömmande gaser Tröghetskrafter Reaktionskrafter Venturieffekt Bernoulli ? X
Vingar, egenskaper Profilform Relativ tjocklek Laminarprofil Laminär strömning, turbulent strömning, avlösningsblåsor, omslagspunkt Tålighet mot smuts, egenskaper i olika farter Reynolds tal
Vingar, vingformer Spännvidd, korda, sidoförhållande Trapets, flertrapets Ellips
Aerodynamik och flyglära & x V2 Lyftkraft = CL x ------------------ x S 2 & = Luftens täthet (konstant på given höjd) S = Vingarea (konstant) CL= Profilform (konstant) och anfallsvinkel V = Flygplanets fart i kvadrat Lyftkraften varierar alltså med farten och anfallsvinkeln.
Lyftkraftens storlek L= CL x q x s Profilform Anfallsvinkel Fart Luftens täthet Vingarea Lyftkraftskoefficienten, CL Dynamiskt tryck, q L= CL x q x s
Parametrar som påverkar lyftkraften L = CL x q x S/2 L = CL x r x V2 x S/2
Exempel lyftkraft CL = 1,25 (dimensionslöst tal) q = 19,7 m/s (71 km/h) x r = 1,25 (luftens täthet 1,25 kg/m3) S = 10 / 2 (vingytan delat med 2) 3031 N (tyngden av 1 kg motsvarar 10 N) Bär ett flygplan av vikten strax över 300 kg
Lyftkraften Vingen tvingar luften nedåt! Luften tvingar vingen uppåt!
Anfallsvinkel Vinkeln mellan vingkordan och mötande luft
Aerodynamik och flyglära Stall = för stor anfallsvinkel Möjligt att stalla flygplanet upp till VA utan överbelastning av flygplanet. Möjligt att flyga i t.ex. 40 km/h ostallad - med låg belastning. Vid hjulning är farten nästan noll, men flygplanet ej stallat. Ett skevroder utslag nedåt på en delvis stallad vinge ökar anfallsvinkeln i vingspetsen vilket förstärker stallen och ger en kraftigare vikning
Stall
Lyftkraftskoefficienten Anfallsvinkel
Flygplan i glidflykt Lyftkraft ”Dragkraft” Motstånd Tyngdkraft
Glidtal, prestanda Höjdförlust / flugen distans h/d Sjunkhastighet / fart Vs / V Motstånd / lyftkraft L / D Glidvinkel, 90o - cot för d / h 1:45 = 1,27o
Polarkurva Motsåndet ökar med farten, sjunkhastigheten ökar kavdratiskt. Fart för bästa glidtal
Luftmotstånd Nollmotstånd Inducerat motstånd
Nollmotstånd Tryckmotstånd Friktion Interferensmotstånd
Friktionsmotstånd Gränsskikt 0,1 – 5 mm Laminär strömning Turbulent strömning Avlösning
Inducerat motstånd Uppstår i proportion till den lyftkraft som tas ut och beror av: Sidoförhållande Spännvidd Winglets Flygstil
Aerodynamik och flyglära SPINN Spinn är en kombinerad gir och rollrörelse orsakad av att en vinge är stallad, och den andra ostallad. Den stallade vingen tappar lyftkraft vilket ger rollrörelsen. Den stallade vingen har också ett högt motstånd. Detta ger girrörelsen. URGÅNG UR SPINN Motsatt sidroder mot rotationen. När rotationen avtar, spaken något framåt. Neutralt skevroder kan behövas på vissa typer.
Spinn
Aerodynamik och flyglära FLYGNING I HÖG FART P.g.a. vingens skränkning kan lyftkraften i vingspetsarna bli negativ vid hög fart då anfallsvinkeln är liten. Ger ett knäckande moment på vingen. Planets inbyggda nossänkande moment ökar med ökande fart. Detta måste motverkas med höjdrodret. Vid överbelastning i höga farter kan stabilisatorn knäckas. Luftbromsar stör bort lyftkraft som måste ersättas med högre anfallsvinkel. Detta ger större belastning på vingspetsarna. I hög fart kan detta innebära överbelastning av vingbalken.
Stabilisator Det stabiliserande momentet skall vara tillräckligt för att motverka vingens instabiliserande moment (tryckcentrums förflyttning) Hur stora krafter ? Vilket håll? Statisk och dynamisk stabilitet
Aerodynamik och flyglära (5) Lyftkraftsfördelning över vingen Normal flygning
Aerodynamik och flyglära Lyftkraftsfördelning över vingen Hög fart Balkmoment, brottställen
Aerodynamik och flyglära Lyftkraftsfördelning över vingen Utfällda luftbromsar Normal Med broms
Aerodynamik och flyglära Skevroderutslag ger ökad lyftkraft i vingspetsen, vilket också ökar risken för överbelastning på vingbalken. Fladderrisker vid farter nära VNE. Håll i spaken med båda händerna ! Över 2.000 m visar fartmätaren för låg fart. Indikerat VNE måste sänkas. Se flyghandboken.
Trycklandningar Endast vid… Avslutning av program vid utbildning Flyguppvisning Sträckflygutbildning och träning Efter avslutad sträckflygning Skall nå upp till 150 meter i ett normalt landningsvarv Min 50 meter utanför flygfältsyta Min 10 meter över flygfältet Segelflygledare skall vara informerad
”Trycklandning” -”Defilering” SHB 450
Normalt landningsvarv
Energihantering Lägesenergi Rörelseenergi Fart, G-krafter
Risker Strukturskador på flygplanet Överfart, roderkombinationer Marknära höga +G-belastningar DG 500 i ryggläge Regn, även lätt duggregn
G-krafter 45 graders lutning ~ +1,4G (normal termiksväng)
G-krafter Upptagning efter dykning, vid avancerad flygning +G
G-krafternas påverkan på människan Människan tål maximalt 9 G kontinuerligt
G-krafter Vana, träning Tröttar mer, energi och vätskeförlust, koncentrationsförmåga Blodpelare (avstånd mellan hjärta och huvud) Sittställning har stor betydelse Spänna buk och benmuskler innan belastningen G-dräkt Tryckreceptorer i blodkärl Minutvolym och frekvens Vana, träning
G-krafter Gray-out: färgseende försvinner – synfältet minskar Black-out: synförmågan försvinner men man är fortfarande vid medvetande, tungt att lyfta armarna och hålla huvudet uppe Medvetslöshet - maxgräns vid 9g GILOC (g-induced loss of consciousness )
Inverterad flygning ger negativ G-belastning
G-krafter Negativa G-krafter vid inverterad flygning kan ge: Bristningar i blodkärl Redout
G-krafter vid segelflygning Termikflygning under tävling upp till + 1,5 G - tröttar betydligt mer än ”söndagsflygning” Avancerad flygning: Flygplanet kan tåla +7 till -5 G Normalt AVA-pass +5 till -2 G Tröttar betydligt mer än termikflygning
Manöverlära
Hur lägger vi upp utbildningen? Börjar med grunderna Bygger på med ökad svårighet Ökar precisionen Övar
Aresti-symboler För att beskriva och klassificera manövrar vid tävlingar Olika manövrar har olika svårighetsgrad Exempel: Looping: Roll: Inverterat: Hjulning:
Arestisymboler http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=aresti%20symbols&source=web&cd=8&cad=rja&sqi=2&ved=0CEUQFjAH&url=http%3A%2F%2Fhome.online.no%2F~jaeioluf%2Frc%2Facro%2Faresti%2Faresti.htm&ei=c520UYqMJaTj4QS-2YH4DA&usg=AFQjCNE7_rtChiZJp35MIcGonzT73ZJCzA
Arestisymboler http://www.fpam.pt/ecf3a04/Imagens/aresti.jpeg
Arestisymboler https://www.youtube.com/watch?v=1EVrfk0TVvQ
Manövrer Wingover och Chandelle https://www.youtube.com/watch?v=_qbWkzP_Aso
Lärarinstruktioner AVA 1 och AVA 2
Namn Adress Tel Klubb Kommentar Godkänd 1 DK Repetition av GK Adress Tel Klubb Kommentarer Tim/pass 1 DK Normal Flygning 2 DK Gungor 3 DK Brant avanc Sväng 4 DK looping EK Rep 2,3 och 4 Alt DK Rep 6 DK Hjulning 7 DK Hjulning EK Hjulning Alt DK rep 9 DK Spin 10 DK Allm Rep 11 DK Rep 12 EK Rep Namn Adress Tel Klubb Kommentar Godkänd 1 DK Repetition av GK 2 DK Rygg, rakt, vingt 3 DK Rygg, håll, ing sv 4 DK Rygg, vändning 5 DK Rep 2-4 6 DK Rak roll 7 DK Topproll 8 DK Halvroll 9 DK Rep ö 7-8 10 EK Sammansatta m 11 DK Allm Rep 12 EK Almm Rep 13 Uppflygning