Möten med Regionala RTAF-råd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fossilbränslefritt Kronoberg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nystart för nollvisionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så arbetar Nacka med fysisk tillgänglighet Jessica Röök, Anki Rudström Utvecklings- och samordningsenheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vilken planeringsprocess?
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Jan Persson och Elin Ring
Cykel information Agneta Nordström
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hållbar utveckling måste vara
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Möten med Regionala RTAF-råd Lisa Salmi Samhällsbehov

Vad styr Trafikverkets arbete inom funktionshindersområdet ? FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Transportpolitiska funktionsmålet Tillgänglighets målprecisering Regeringens ”En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken 2011-2016” med inriktningsmål för transportområdet Arbete utifrån Förordning 2001:526 TSD PRM, EG 2008/164 Interna styrdokument Lagstiftning

Inriktningsmål/målprecisering ”Transportsystemet utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning”

Prioriterade politikområden Arbetsmarknad Socialpolitik Utbildning Transportpolitik IT-politik Fysisk tillgänglighet Rättsväsendet Folkhälsa Kultur, medier och idrott Konsumentpolitik

Uppdrag till Trafikverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket Delmål 1 - Bytespunkterna inom det nationellt prioriterade nätet av kollektivtrafik ska i ökad omfattning kunna användas av personer med funktionsnedsättning Delmål 2 - Samverkan mellan berörda aktörer inom transportsektorn ska öka och effektiviseras för att uppnå inriktningsmålet Delmål 3 - Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka

Delmål 1 - prioriterat nät etapp 1 I Kollframåt -regeringsuppdrag åtgärdades: 38 stationer ( av ca 150) 554 busshållplatser (av ca 1500)

Delmål 1 - prioriterat nät – etapp 2 Etapp 2 avslutas 2015 Takten för genomförande av åtgärder har saktats av 2012-2013 2011 – 12 stationer och 22 busshållplatser 2012 - 6 stationer och 20 busshållplatser Åtgärder har även utförts inom det prioriterade nätet i form av: Kapacitetshöjande åtgärder – plattformsförlängningar 6 helt nya pendeltågsstationer, några kombinerade med nya bussterminaler Mål 2015 – ca 75 stationer (50%) + ca 800 bhpl (40%) åtgärdade (Nat plan)

Prioriterat nät – etapp 3 Etapp 3 tom 2021 äskas medel i den nya nationella planen 400 milj sek till åtgärder på stationer 500 milj sek till åtgärder av busshållplatser Under etapp 2 och 3 utökas nätet till att omfatta även kommunalt vägnät, Regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för att peka ut bytespunkterna

Prioriterat nät – etapp 3 Etapp 3 tom 2021 äskas medel i den nya nationella planen 400 milj sek till åtgärder på stationer 500 milj sek till åtgärder av busshållplatser Under etapp 2 och 3 utökas nätet till att omfatta även kommunalt vägnät, Regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för att peka ut bytespunkterna

Delmål 2 - Samverkan mellan berörda aktörer inom transportsektorn ska öka och effektiviseras för att uppnå inriktningsmålet – vilande till omstöpning Förankring av arbetet internt på resp. myndighet Kunskapsunderlag framtaget Etablering av arbetsgrupp, de viktigaste aktörerna Etablering av analysgrupp för årlig analys Referensgrupp är Trafikverkets nationella RTAF-råd Mål, mått och indikatorer tas fram - enighet Varje aktör tar ansvar för sina egna delmål/aktiviteter mot de gemensamma målen Årlig uppföljning sker genom resultatkonferens

Delmål 3 – Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka Samarbete mellan Trafikverket, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Trafikanalys – uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet - fånga förändringar över tid - upprepas med lämpliga mellanrum - Stockholm, Göteborg, Malmö, Växjö, Skellefteå - buss, tåg, tunnelbana, spårvagn, båt/färja o flyg - 9 grupper av olika funktionsnedsättningar - observationer, samtal till kundtjänst, expertobservationer - hela resan (planering, biljetter, påstigande, byte av fordon, …)

Delmål 3 – Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka Analyser av RES/RVU Handisam – Undersökningspanel tillsammans med HI och PTS

Diagram resvaneundersökning Andel som rest under mätdagen. RVU 2011 i jämförelse med RES 2005/06.

Övriga insatser…. TSD PRM revidering Ledsagning tåg Plattformsliftar Passage, internationell ledsagning, dialog EDF Standardisering (SIS/TK 344, 453, och 526) Webbutbildning

Totalt antal ledsagningar 2010-2013

Klagomål på ledsagning Utebliven ledsagning Fel utförd ledsagning Bemötande Övrigt

Övriga insatser…. forts Drift och underhåll, leveranskvalitéer Praktikantprogram FOI Publikationer Skyltfonden, ideella organisationer NVF, Nordiskt vägforum, universell utformning

Punktlighet Kapacitet Robusthet Användbarhet Säkerhet Miljö och hälsa Leveranskvaliteterna och dess definitioner har tagits fram i samråd med Näringsdepartementet: Punktlighet Kapacitet Robusthet Transportsystemets förmåga att uppfylla eller leverera, planerade res- och transporttider samt förmågan att snabbt tillhandahålla rätt information vid störningar Transportsystemets förmåga att stå emot och hantera störningar Transportsystemets förmåga att hantera efterfrågad volym av resor och transporter Användbarhet Säkerhet Miljö och hälsa Transportsystemets förmåga att hantera kundgruppernas behov av transportmöjligheter Transportsystemets förmåga att minimera antalet omkomna och allvarligt skadade Transportsystemets förmåga att minimera negativ på-verkan på klimat, landskap och hälsa samt förmågan att främja den positiva utvecklingen av dessa

Samverkan RTAF-råd, nationellt och 6 regionala 4 möten/år tillsammans med övriga aktörer inom transportsektorn samt funktionshindersrörelsen Dialog och kunskapsutbyte av erfarenheter mellan berörda aktörer och brukare Informationsutbyte Studiebesök Kunskapspåfyllnad Nationell samordningsgrupp persontransporter

lisa.salmi@trafikverket.se 010-123 5918 070-523 5628 Frågor? lisa.salmi@trafikverket.se 010-123 5918 070-523 5628