Synliggörandeprojektet i Laholm Profil: Folklig, enkel & välkomnande Kravlös mötesplats Målgrupp: Barnfamiljer
Programverksamhet Lördagskul för barn Start hösten 2010 4-5 tillfällen per termin Dockteater, Muminkalas, sång & musik, brandmän läser sagor m.m. Succé, genast fullbokat
Rummet Fortsättning på projektet Biblioteket som mötesplats, då vi satsade stort på ny inredning. I detta projekt inredning främst till: Skönlitteraturavdelningen Hcg/uHc-avdelningen
Gallring Akut behov Storsatsning våren 2011 Hb + filialer Madeleine Enström, Umeå depåbibliotek Stor skillnad i exponeringsmöjligheter
Skyltning En bibliotekarie fick skyltningsansvar (temaskyltningar etc.) Mycket mer temaskyltningar och skyltning som anknyter till aktualiteter – stort lyft och positiv respons
Personalens boktips En bokhylla Hb + filialer Tipsstickor med personalens namn i böckerna Rullande schema, en bibliotekarie och en assistent ansvariga varje månad (hb) Populärt
Fler boktips Bokbussen har tv-skärm med bok tips Planeras även för hb Boktips för barn & ungdomar på webben Ska göra bokstickor/flyers
Facebook Två bibliotekarier ansvariga Övriga kommer med förslag Stående punkt på hb-möten och arbetsplatsträffar Det som händer i biblioteket ska finnas på Facebook och på webbplatsen www.facebook.com/laholmsbibliotek
Bemötande Profil: välkomnande Bemötandepolicy januari 2010 Arbetar aktivt med den Några punkter: namnbricka, diskarna under uppsikt, erbjud hjälp, etablera ögonkontakt & hälsa, ta extra väl hand om nya besökare, erbjud gratisfika när vi gjort misstag!
Enkätundersökning om bemötande 2009 och 2010 Vad tycker du är viktigast när du besöker biblioteket? Att personalen är vänlig och trevlig Att det hela tiden finns personal på plats i låne- och informationsdiskarna Att personalen ger mig boktips Att jag får snabb service Att personalen frågar om jag behöver hjälp Att personalen hälsar på mig
Enkätundersökning om bemötande – forts. Finns det några områden där du tycker att vi på biblioteken kan förbättra oss? 1. Att personalen ger mig boktips 2. Att jag får snabb service 3. Att personalen frågar om jag behöver hjälp 4. Att det hela tiden finns personal på plats i låne- och informationsdiskarna 5. Att personalen är vänlig och trevlig
Inte bara barnfamiljer… ”Biblioteket bjuder på boktips med kaffe och kaka” En eftermiddag, målgrupp daglediga, främst pensionärer kommer Bibliotekarier presenterar böcker, musiklärare spelar, vi bjuder på fika, levande ljus, boklistor, press Över förväntan – vi förväntade oss ett 20-tal besökare, fler än 60 kom
Kampanj 2012 Arbetsgrupp arbetat fram marknadsföringskampanj för hela 2012 Månadsteman – Vet du att…? Synliggöra utbud och tjänster T.ex. Facebook Tidskrifter Fjärrlån Ljud- och talböcker Datorer och databaser Personalens boktips på webben och i biblioteket
Kampanj 2012, forts. Skyltar i biblioteket Flygblad/bokstickor Webben (+ ev. puff på kommunens förstasida) Facebook Intranätet Lånekvittot Muntlig info från personalen i diskarna Affischer på butikers anslagstavlor, Folkhälsocentrum, anslagstavlor i stadshuset m.fl. ställen