Place syntax tool and examples from planning practice Dear colleges, I’m very honoured to stand here in front of ypu. I am working at an architect office in stockholm, called spacescape. Spacescpae is an akmlost unique architect company in sweden, partly because its very closed conected to the reseach group SAD at the royal institute of technology and partly beceause we spend most of our tiime swearing at our gis software and not making fancy sketches on what we in sweden call servettter! Anyway, I’m here to talk about spatial accesibility and what it can do for for us, on a generic level. Recent research has shown that city form in it self does a work, and as as architects, researchers or politicians we have to understand this better. We can call it for performative knowledge. and i would tell you a lillte more about it in my introduction, then I will make a presentation of or studies of bröset. Since the the science of space syntax and place syntax move quiklly forward we have done studies with new measuers and will hopefulle contituie to do so in the field of understanding the relationsship between city form and city life, especialle when it comes to transport habits. This i woould say is quie a new field of knowledge, not only for Spacescape. Place syntax tool and examples from planning practice Working Group 2 Meeting, COST Action TU 1002 | Accessibility Instruments for Planning Practice in Europe | Edinburgh, 13-14th October 2011 | Tobias Nordström SPACESCAPE
1.THEORY 2. FINDINGS 3. PRACTICE 4. PUBLICITY That is, theory that carry knowledge on the relation between urban form and urban life so that we better can predict the effects of urban designs
THEORY That is, theory that carry knowledge on the relation between urban form and urban life so that we better can predict the effects of urban designs
the axial map as a representation of urban networks – makes it possible to measure “cognitive closeness” between spaces
An early proposal… ADRESS POINTS (FOR EXAMPLE ADRESS POINTS) GOAL POINTS (FOR EXAMPLE PLAYGROUNDS) AXIAL LINES AS THE NETWORK IN BETWEEN the place syntax tool can Measures attraction accessibility with both cognitive closeness and metric distance
VISUALISING THE PLACE SYNTAX ANALYSIS IN GIS An early proposal… VISUALISING THE PLACE SYNTAX ANALYSIS IN GIS
density within geographical units – DOESN’T REALLY CAPTURES POTENTIAL FOR URBAN LIFE
Förändring av stadens struktur, bebyggelse eller vägar innebär förändring av tillgänglighet till stadens platser och attraktioner. Dessa attraktioner kan vara butiker, service, nöjen, grönområden, men även andra människor. Tillgängligheten till andra, den tillgängliga tätheten, är ett av de viktigaste tillgänglighetsmåtten eftersom det kan fånga gångtrafikflöden, besökstryck, kundunderlag m.m., och belysa frågor om lokala ekonomiers bärighet, servicebehov, parkskötselbehov, offentlighet, trygghet och även social integration. I en planeringssituation är det vanligt att man bedömer attraktioner och markanvändning och deras lokalisering för sig och gatu- och gångtrafiknätet för sig. Place syntax-analyser gör det möjligt att koppla samman de två till ett system, så som de används och upplevs av människorna på den specifika platsen. Vid Arkitekturskolan på KTH har en GIS-applikation utvecklats, Place Syntax Tool (PST), som kan göra mycket precisa tillgänglighetsberäkningar. PST kan dels beräkna tillgänglighet ”topologiskt”, d.v.s. från alla adress- eller fastighetspunkter i ett område. Dels kan man räkna avstånd både i meter och i antal riktningsförändringar (axiallinjesteg). Det är det senare avståndsmåttet som mäter orienterbarhet, som är så unikt med PST. Place Syntax integrerar således Space syntax-forskningen väl beprövade mått för orienterbarhet med planeringens behov av platsknuten information. Det är detta som gör Place Syntax-metodiken och PST så unik. Att man med PST kan räkna dels närmaste avstånd till en specifik attraktion eller mängden attraktioner inom en viss radie gör en mängd strategiska stadsanalyser möjliga. Strategiska stadsanalyser Det finns således en stor mångfald av möjliga Place syntax-analyser. Här följer en kortfattad sammanställning med exempel på analysresultat. 1) Platsens besökstryck: Detta innebär att beräkna den tillgängliga tätheten. Tätheten kan beskrivas som invånare, boende, arbetande eller BTA. Denna analys kan fånga gångtrafikflöden, och belysa frågor om lokala ekonomiers bärighet, servicebehov, parkskötselbehov, offentlighet, och trygghet. 2) Attraktionens besökstryck: Detta betyder att beräkna antalet personer som bor och/eller arbetar inom en viss radie kring en attraktion. Analysen kan ge kunskap om kundunderlag för butiker eller potentiellt besökstryck på en park. Analysen kan också riktas med utgångspunkt för vissa målgrupper. 3) Mellan platser: Detta betyder att räkna antalet tillgängliga platser inom en viss radie. Det kan t.ex. vara antalet fastigheter som kan nås från alla entréer i ett område. Detta skulle kunna säga något om mångfalden verksamheter som kan utvecklas i en stadsdel. 4) Från alla plaster till en attraktion: Detta betyder att räkna antalet attraktioner eller summan av attraktionerna inom en viss radie från alla plaster i ett område. Denna analys kan t.e.x. beskriva tillgången på grönområden eller butiker från alla entréer i en stadsdel. Att kombinera flera analyser av urbana tillgångar skulle kunna bli mått på urban attraktivitet. 5) Mellan attraktioner: Detta betyder att räkna summan av attraktioner inom en viss radie från attraktionerna själva. Detta skulle kunna vara ett mått på hur verksamheter clustrar sig, d.v.s. konkurrensförhållanden och potentialer för samarbetsmöjligheter mellan företag. 6) Mellan olika plaster och olika attraktioner: Detta betyder att beräkna tillgängligheten mellan specifika platser och specifika attraktioner. Exempel på detta är boendes tillgänglighet till arbetsplatser eller butikers närhet till parkeringsplatser. Analysen kan också göras på olika befolkningsgruppers tillgänglighet till varandra och belysa rumsliga förutsättningar för social integration respektive segregation. ACCESIBLE density in place syntax– DECODING THE POTENTIAL FOR SUPPLY AND DIVERSITY OF SERVICE AND CITY LIFE
FINDINGS That is, theory that carry knowledge on the relation between urban form and urban life so that we better can predict the effects of urban designs
FINDING CITY FORM POTENTIAL FOR TRANSPORT AND ROUTE CHOICE HIGH ACCESS OF EVERY DAY DESTINATIONS CORRELATES WITH WALKING AND BICYCLINNG TRAVEL HABITS DIRECTNESS WITHIN 5 KM – CORRELATES WITH WELL USED BICYCLE ROUTES Utifrån sin närhet och tillgänglighet kan Rosenborg definieras som en del av Trondheims stadskärna. Programområdet har en mycket svag orienterbarhet till omgivningen. Ifall syftet är att öka orienterbarheten bör de lokala kopplingarna stärkas väsentligt mellan programområdet och omgivande stadsdelar. Bröset har idag en mycket dålig tillgång till vardagsmålpunkter, särskilt skolor och livsmedelsbutiker. FÖRKLARING Analysen klargör utbudet och potentiell variation av vardagsmålpunkter. Liknande analyser i Stockholm har visat att mängden målpunkter sammanfaller med variationen av målpunkter. SLUTSATSER – TRONDHEIM Tillgången till samtliga vardagsmålpunkter i analysen är starkt koncentrerad till den historiska stadskärnan och Rosenborg. FINDING CITY FORM POTENTIAL FOR TRANSPORT AND ROUTE CHOICE TRONDHEIM, SPACESCAPE IN COLLABORATION WITH NTNU SLUTSATSER – BRÖSET Bröset har en mycket svag tillgång till en vardagsmålpunkter, vilket innebär en låg variation av närservice. 10
90% FINDING RELATIONSHIPS BETWEEN CITY FORM AND URBAN ACTIVITIES 11 accesible density within 1 km the number of restaurants within 1 km FINDING RELATIONSHIPS BETWEEN CITY FORM AND URBAN ACTIVITIES (Evaluation of urban qualities: results from Stockholm region, Evidens, Spacescape 2011) 11
90% PRICE FINDING urban qualities THAT explains flat PRICES 12 closeness to c.b.d access of public transport by rail spatial integration 90% access to urban activities PRICE access to park closeness to water block typology SOCIO ECONOMICAL INDEX FINDING urban qualities THAT explains flat PRICES (Evaluation of urban qualities: results from Stockholm region, Evidens, Spacescape 2011) 12
IN PRACTICE That is, theory that carry knowledge on the relation between urban form and urban life so that we better can predict the effects of urban designs
1-200 200-300 300-400 400-500 500-600 600-700 700-800 800-900 900-1000 1000-3000 Good public access to playgrounds according to Stockholms park policy Nursery Schools POLICY SUPPORT “ACCESIBILITY TO PUBLIC PLAYGROUNDS IN STOCKHOLM” – RED SHOWS LACK OF ACCESIBLITY
Today it is a complex traffic junction in the inner city. DESIGN SUPPORT ”THE SLUSSEN PROJECT”– ONE OF SWEDENS MOST COMPLEX PLACES
DESIGN SUPPORT ”THE ÅRSTAFÄLTET PROJECT – ONE OF SWEDENS LARGEST PARK DEVELOPMENT PROJECTS
PUBLICITY That is, theory that carry knowledge on the relation between urban form and urban life so that we better can predict the effects of urban designs
URBANITY AS ACCESIBLE DIVERSITY A POWERFUL DEFINITION OF URBANITY THAT MATTERS IN EVERYDAY URBAN LIFE AND CAN BE MEASURED urbanity, both socially and spatially, is primarily constituted by high accessibility and high diversity. To put in a more simple way: we live in cities so that we can get close to many different things.
we live in cities so that we can get close to many different things To put in a more simple way: we live in cities so that we can get close to many different things