Krister Sandberg Transportforum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Advertisements

Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Kartläggning av studieavgifter – ett regeringsuppdrag Marie Kahlroth, projektledare NUAK-konferens 20 september 2016.
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Fossilbränslefritt Kronoberg
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Grön uppföljning Agenda
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Analysseminarium – ÖK februari
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Fler nyanlända i arbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Ekosystemräkenskaper via markanvändning av mark med höga naturvärden
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Presentationens avskrift:

Krister Sandberg 2018-01-11 Transportforum Metoder och källor för ökad kunskap om godstransporter i urbana miljöer - ett regeringsuppdrag Krister Sandberg 2018-01-11 Transportforum

Uppdraget i korthet ”Utreda förutsättningarna för att kontinuerligt ta fram fördjupade kunskapsunderlag om distributionsfordons och llb:s transporter, med fokus på urbana miljöer. Transporter för såväl distribution som tjänsteresor ska inkluderas.” Inventera källor (TrV) Kan modeller användas för att ta fram underlag (TrV) Vilka behov har modeller av statistik (TrV) Förslag till utformning och produktion av statistik. Kostnader, konsekvenser, författningsändringar Internationell jämförelse av statistik- och modellutveckling för distributionsfordons och lätta lastbilars transporter och övriga godstransporter i urbana områden. 1 dec 2017 1 feb 2018

Transportarbete på väg

Antal lätta & tunga lastbilar, samt andel körsträckor

Statistik om lätta/tunga lastbilars transporter i urbana/rurala områden Urbant område Ruralt område Totalt Lätta – gods A E I Lätta – service B F J Tunga – gods C G K Tunga – service D H L

Genomförd inventering - Rapport 2017:21 Inventering av källor och modellverktyg Enkät till kommuner om flödesmätningar på kommunala vägnätet Workshop i Stockholm 28 september Vilka kunskapsbehov finns det om urbana godstransporter? Vilka datakällor skulle kunna användas? Trafikverkets behov – modeller

Slutsatser från kartläggningen Kunskapsmassan är varierad och bristfällig Gäller både internationellt och i Sverige Logistikprojekt är dock vanligt förekommande Modellverktyg Relativt få, och sällan använda Det finns både mindre och mer avancerade Datakrävande Datakällor Register, enkäter, flödesmätningar, företagens system etc. Statistik om lätta lastbilar – har ej använt ny teknik i andra länder.

Potential hos datakällor Behovsstyrt och med vissa avgränsningar Register Fler indelningar Urvalsundersökning Omfattning och utformning Norge, Nederländerna Passage- och flödesmätningar Kameror, radar, slang etc. Enskilt, eller tillsammans med register Administrativa system Innehåll, åtkomst och bearbetning Juridiska och affärsuppgörelser om data Statistikens omfattning/ detaljeringsgrad   Hög Medel Låg Uppgiftslämnarbörda/ utvecklingsbehov Källa: Holguín-Veras & Jaller (2014)

Fordon efter ägare och trafik de utför - register FORDONSTYP Ägare och fordon i yrkestrafik eller ej Distribution Tjänsteresor Antal fordon i trafik 2016, samt andel (%) av fordonstypen De tre största ägarbranscherna LÄTTA LASTBILAR    Fysiska personer Ovanligt Ex. Ombyggda personbilar, hantverkare utan eget företag, lantbrukare 94 751 (18%) Okänt Juridiska personer - Yrkestrafik Ex. Paket-distributörer 15 601 (3%) Transport (81%) Fastighetsservice (7%) Handel (3%) Juridiska personer - Firmabilstrafik Ex. matmer.se som kör ut egna varor till hem, kommunal distribution Ex. Snickare, målare, jordbrukare, vaktmästeri-/servicebilar etc. 424 396 (79%) Byggverksamhet (38%) Jordbruk (12%) Handel (12%) TUNGA LASTBILAR 3 787 (5%) Juridiska personer – Yrkestrafik Ex. Paket-distributörer, speditörer, byggtransporter, slam-bilar 47 819 (58%) Transport (74%) Byggverksamhet (8%) Vattenförsörjning (6%) Ex. Byggfirmor och matvarukedjor kör varor från lager till egna butiker eller kund 29 824 (37%) Byggverksamhet (19%) Handel (17%) Transport (13%)

Branscher, juridiska ägda fordon (inkl. enskilda firmor) - register Detta kan även användas för stratifieringen

Flödesmätningar – kommunalt vägnät De svarande kommunerna är både storstadskommuner och mindre kommuner Svar från 154 av 290 kommuner dvs. 53 procent, och samtliga län är representerade med svaren (i de svarande kommunerna bor 58 procent av Sveriges befolkning). Över hälften (55 procent) av de svarande kommunerna genomför regelbundna återkommande mätningar. 41 procent av de svarande kommunerna anger att det finns möjligheter att separera informationen om fordonstyp såsom personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. Lika stor andel svarar att det är möjligt att särskilja lätta och tunga fordon dvs. då sammanräknas personbilar och lätta lastbilar.

Landsbygd, nära större stad Landsbygd, avlägsna Kommuntyper i Sverige – schematisk karta Storstad Täta, nära större stad Landsbygd, nära större stad Landsbygd, avlägsna Landsbygd, mycket avlägsna Täta, avlägsna

- En stor andel (29-54%) lastas & lossas inom kommunen Godstransporter med svenskregistrerad lastbil mellan sex kommungrupper. Totala godsflöden (piltjocklek prop) samt Andel av transporterad godsmängd (%) från avsändande kommungrupp, inom kommunen resp. till andra kommuner inom samma grupp. Storstad Täta, nära större stad Landsbygd, nära större stad Landsbygd, avlägsna Landsbygd, mycket avlägsna Täta, avlägsna 8 27 13 9 21 2 54 44 29 47 40 33 30 4 2 10 12 3 0,2 40 0,4 7 5 23 19 1 8 6 9 45 - En stor andel (29-54%) lastas & lossas inom kommunen - Från storstads- & täta närliggande kommuner går en fjärdedel till kommuner av samma typ Merparten av LB-transporterna är associerade med storstads- & täta närliggande kommuner

Produktion av statistik (och kunskapsunderlag) – en grov utvecklingsplan Nyttja mer av registeruppgifter Urvalsundersökning (2019) om lätta lastbilar Ett antal utvalda veckor undersöks istället för hela året, stratifiering Totalt/körningar/sändningar - för beräkning av tonkm. Ambition: en mycket enkel och snabb enkät Trängseskattepassager (ev. tillsammans med register) Statistik från övriga flödesmätningar Kräver större utredningsarbete och samarbeten Administrativa register Omfattande utvecklingsarbete behövs på flera områden Fallstudier, modeller etc. Utvecklingsplan kunskapsunderlag

Lätta lastbilar - Indelning av statistik (idag) Körtyp Trafiktyp Start Slut Varuslag Ägar-egenskaper Antal fordon J Antal transporter Körda km Ton Tonkm Volym Värde … Körtyp: med last (enkel, multipel, insamling, distribution) eller tomtransport Trafiktyp: Yrkesmässig, Firmabil, Privat Ägaregenskap: Juridisk, Fysisk, Bransch, Kommun, karosseri, bränsle, ålder, etc.

Synpunkter? Krister.sandberg@trafa.se http://www.trafa.se/vagtrafik/regeringsuppdrag-att-forbattra-statistiken-om-latta-lastbilar-och-distributionsfordon-6525/