Uppföljning utav Medhelp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Advertisements

Moderna beredskapsjobb i staten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LSS – Daglig verksamhet
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Moderna beredskapsjobb i staten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Led- och muskelmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rekrytering med lokala jobbspår
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Uppföljning utav Medhelp Uppdrag: Att följa upp ett relativt nytt sjukanmälningssystem, MedHelp, inom socialförvaltningen för att se hur det fungerar i praktiken Intervjuer med berörda chefer, sammanställning till rapport och presentation via PowerPoint

Presentation Ledarutveckling över gränserna – tio kommuner i samverkan Emina Smajlovic: samordnare för Nässjö kommuns fem Medborgarkontor, Kommunledningskontoret Lina Bennsäter: samordnare för Överförmyndarenheten i Tranås kommun, Kommunledningsförvaltningen

MedHelp -Sjuk och Frisk/Chefsstöd ”Förenkla kontakten med dina sjuka medarbetare. Tidiga insatser är viktigt både ur ett ekonomiskt och humanitärt perspektiv. Sjuk- och friskanmälan med möjlighet till sjukvårdsrådgivning så att dina medarbetare snabbare kan bli friska igen.” Vad skall jag göra? När skall jag göra det? Hur skall jag göra det?

Metod - Medarbetarenkät som 72 anställda besvarat Metod - Medarbetarenkät som 72 anställda besvarat. Totalt finns det 408 anställda inskrivna i MedHelp varav 234 personer någon gång registrerat sin sjuk/VAB-frånvaro i systemet. - Intervju med fyra verksamhetschefer inom socialförvaltningen, varav en av cheferna varit med innan införandet av MedHelp - Statistik framtagen i MedHelp Önskemål: Ett större antal besvarade enkäter Arbetsledarnas upplevelse Ett tydligare perspektiv på hur det sett ut innan införande av Medhelp, samt det faktiska syftet med införandet

Resultat från medarbetarenkäten 71% tycker att sjuk- och friskanmälan är sämre eller ingen skillnad än tidigare 87% fick hälsorådgivning vid sjukanmälan, varav övervägande del uppfattade den som bra 83% upplevde att de fick ett bra bemötande när de ringde till MedHelp 72% är nöjda med väntetiden 92% friskanmälde sig efter sin sjukanmälan/VAB. De som inte friskanmälde uppger att de inte visste om att de bör göra det

Sammanställning: medarbetare Fördelar MedHelp: - Att man får rådgivning av en sjuksköterska och därmed svar på frågor från en professionell person - Smidigt att friskanmäla sig via SMS - Det känns tryggt att någon ringer upp för en uppföljning under sjukfrånvaron - Det underlättar för administratören och man får ett personligt bemötande ”Fantastisk sjuksköterska i bemötande och råd, jag blev mycket nöjd.” ”Mycket bra på grund av det personliga bemötandet.” ”Plus: responsen med återkoppling när sjukdomen är flera dagar.”

”Tar tid, onödigt många samtal.” Nackdelar MedHelp: - Att man måste ringa till flera ställen när man är sjuk - Att det tar längre tid och det var enklare att ringa direkt till jobbet - Saknar att ringa till chef eller arbetsledare - Att man ändå måste ringa arbetsplatsen om det är innan kontorstid - Kötid när man ringer till Medhelp - Att man inte litar på att sjukanmälan kommer fram så då ringer man till jobbet också ”Ta bort skiten!” ”Tar tid, onödigt många samtal.” ”Upplever detta som en onödig utgift för kommunen.”

Sammanställning: chefer Hur uppstod behovet utav MedHelp? Förväntningar vid införandet utav MedHelp? ”Många sena sjukskrivningar, en hel del tvivelaktiga sjuskrivningar, och det var svårt att som chef kunna följa upp detta.” ”Jag var väldigt öppen och försökte se det från flera perspektiv, och försökte se flera nyttor med det men det jag hoppades på var att sjukskrivningarna skulle minska. Att det också skulle bli en tydlighet så att man inte missade något, även att det skulle vara enkelt för medarbetaren.”

Fördelar MedHelp: Gemensam rutin vid sjukanmälan/VAB och tillsättande av vikarie En bättre och mer övergripande och överskådlig koll på sjukfrånvaron Gott bemötande och bra rådgivning från MedHelp vid egen sjukanmälan Medhelp kan bidra till att minska sjuktalen men i dagsläget det är ett verktyg för sjukanmälan Positivt med hälsorådgivning Mejlutskicken är jättebra, informationen blir lättare att nå och överskåda än om chefen skulle få den muntligt

Nackdelar MedHelp: Att endast fast anställda finns med i systemet Adato: levererar statistiken, samband med MedHelp saknas Lättare för medarbetaren att sjukanmäla sig Överflödig hälsorådgivning Ett extra moment för medarbetaren ” Det känns lite sådär att det blir ett system till, känns som kaka på tårta.”

Sammanfattning Våra önskemål för en mer rättvis bild Från medarbetarperspektivet är det större delen som tycker att det inte är någon skillnad från innan eller att det har blivit sämre Delade meningar om hälsorådgivningen Chefsperspektivet: MedHelp och/eller Adato? Kostnadsfråga Avslutning Tack för oss!