Diagram, kombinatorik & sannolikhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematik med föräldrar
Advertisements

xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Att analysera samhällsfrågor
Statistik.
Vi undersöker kraft och rörelse
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Statistik Tabeller och diagram.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att vara "klubbkonsult'" 0. Konsult: 1 2 Sessionens syften.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Naturvetenskaplig undersökning
Rörelse och konstruktion
En fråga per elev – bråk år 6
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Enkätresultat för Förskolan Föräldrar 2016 Näshulta Fristående Förskola.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Matematik Volym. 1. Matte Eldorado Du ska ha sett filmen Enhetsomvandlingar – volymmått, enheter och enhetsomvandlingar. Enhetsomvandlingar Räkna sidan.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
Tal, mönster och räkning
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
A C B D Vems påstående stämmer?
A C D B Vems påstående stämmer?
X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Att skriva en resonerande text
Lektion om samband.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Introduktion källkritik
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Regiongemensam elevenkät 2016
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Måndag den 22 januari 2018.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
STATISTIK OCH SANNOLIKHETER
Skriv in namnen på de tävlande i resultattabellen.
Multiplikation och division Kapitel 2
”Klubbkonsult” Beskriva zonordförandens roll som "klubbkonsult"
A C B D Vems påstående stämmer?
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Presentationens avskrift:

Diagram, kombinatorik & sannolikhet Mattespanarna 6A kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek

Formativt arbete med prov Enheter Lektion 1 v. 47 Problemlösning Formativt arbete med prov Enheter Använd dina problemlösningsstrategier för att lösa provuppgiften tillsammans. E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 48: Klubben

Kombinatorik Börja med: Lektion 2 v. 47 s. 122- 123 Börja med: Här är tre ringar. Färglägg en röd, en grön och en blå. På hur många sätt kan du göra det? (Rita gärna) Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 4, s 122 Räkna s 122-123

Kombinatorik Lektion 2 v. 47 6A-boken s. 122- 123 beskriver hur många olika kombinationer eller variationer det finns, t.ex. hur du kan kombinera olika tillbehör på en hamburgare. Lektionsarbete: Gör uppgift 2 och 3 på s 122 i par. 2. Lös uppgift 4 på löspapper. - Tänk på att redovisa tydligt - Skriv namn och nummer och lämna in din redovisning. 3. Räkna s 123 Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 4, s 122 Räkna s 122-123

Sannolikhet Börja med: Lektion 4 v. 47 6A-boken s. 124- 125 Börja med: Hur stor är sannolikheten att slå en 4.a på en tärning? Hur stor är sannolikheten att du får en 5.a eller 6.a? Hur ska du skriva det här på mattespråk? Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 15, s 124 Räkna s 124-125

Sannolikhet Lektion 4 v. 47 6A-boken s. 124- 125 beskriver hur stor chans eller risk det är för en händelse. Lektionsarbete: Gör uppgift 10- 14 på s 124 i par. 2. Lös uppgift 15 på löspapper. - Tänk på att redovisa tydligt - Skriv namn och nummer och lämna in din redovisning. 3. Räkna s 125 Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 15, s 124 Räkna s 124-125

Cirkeldiagram och linjediagram Lektion 3 v. 47 6A-boken s. 125- 126 Börja med Hur stor andel har varit på bio en gång? Vad var temperaturen kl. 12? När var temperaturen som lägst? Hur många gånger har de flesta gått på bio i år? Vad är förhållandet mellan tre biobesök och två? Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 22, s 126 Räkna s 125-126

Cirkeldiagram och linjediagram Lektion 3 v. 47 6A-boken s. 125- 126 En väldigt bra förklaring, med filmer finns här: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/statistik/diagram Vad tror du frågan i undersökningen kan ha varit för respektive diagram? 2. När du jämför hur många som spelar handboll jämfört med innebandy är förhållandet 1 2 . Hur förklarar man det? 3. Vad är fördelen och nackdelen med respektive diagram? Ansvar: Räkna s 125 Lämna in uppgift 22

Problemlösning Klubben Lektion 1 v. 48 Problem Klubben: En skolklubb har 100 medlemmar. De går i klass 3, 4, 5 eller 6. 58 är flickor. 30 går i klass 5. 14 pojkar går klass 6. 20 går i klass 3. 16 flickor går i klass 5.40 går i klass 6. 10 pojkar går i klass 3. a) Hur många pojkar går i klass 5? b) Hur många flickor går i klass 4? c) Vad kan man mer tänka ut? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det.

Göra undersökningar Börja med: Skriv 2-4 exempel på olika diagram Lektion 3 v. 48 Börja med: Skriv 2-4 exempel på olika diagram Skriv 1-3 exempel på frågor som du kan undersöka och visa i ett diagram. En väldigt bra förklaring, med filmer finns här: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/statistik/diagram Ansvar: Uppgift: Gör en undersökning