Diagram, kombinatorik & sannolikhet Mattespanarna 6A kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Formativt arbete med prov Enheter Lektion 1 v. 47 Problemlösning Formativt arbete med prov Enheter Använd dina problemlösningsstrategier för att lösa provuppgiften tillsammans. E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 48: Klubben
Kombinatorik Börja med: Lektion 2 v. 47 s. 122- 123 Börja med: Här är tre ringar. Färglägg en röd, en grön och en blå. På hur många sätt kan du göra det? (Rita gärna) Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 4, s 122 Räkna s 122-123
Kombinatorik Lektion 2 v. 47 6A-boken s. 122- 123 beskriver hur många olika kombinationer eller variationer det finns, t.ex. hur du kan kombinera olika tillbehör på en hamburgare. Lektionsarbete: Gör uppgift 2 och 3 på s 122 i par. 2. Lös uppgift 4 på löspapper. - Tänk på att redovisa tydligt - Skriv namn och nummer och lämna in din redovisning. 3. Räkna s 123 Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 4, s 122 Räkna s 122-123
Sannolikhet Börja med: Lektion 4 v. 47 6A-boken s. 124- 125 Börja med: Hur stor är sannolikheten att slå en 4.a på en tärning? Hur stor är sannolikheten att du får en 5.a eller 6.a? Hur ska du skriva det här på mattespråk? Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 15, s 124 Räkna s 124-125
Sannolikhet Lektion 4 v. 47 6A-boken s. 124- 125 beskriver hur stor chans eller risk det är för en händelse. Lektionsarbete: Gör uppgift 10- 14 på s 124 i par. 2. Lös uppgift 15 på löspapper. - Tänk på att redovisa tydligt - Skriv namn och nummer och lämna in din redovisning. 3. Räkna s 125 Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 15, s 124 Räkna s 124-125
Cirkeldiagram och linjediagram Lektion 3 v. 47 6A-boken s. 125- 126 Börja med Hur stor andel har varit på bio en gång? Vad var temperaturen kl. 12? När var temperaturen som lägst? Hur många gånger har de flesta gått på bio i år? Vad är förhållandet mellan tre biobesök och två? Ansvar: Redovisa och lämna in uppgift 22, s 126 Räkna s 125-126
Cirkeldiagram och linjediagram Lektion 3 v. 47 6A-boken s. 125- 126 En väldigt bra förklaring, med filmer finns här: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/statistik/diagram Vad tror du frågan i undersökningen kan ha varit för respektive diagram? 2. När du jämför hur många som spelar handboll jämfört med innebandy är förhållandet 1 2 . Hur förklarar man det? 3. Vad är fördelen och nackdelen med respektive diagram? Ansvar: Räkna s 125 Lämna in uppgift 22
Problemlösning Klubben Lektion 1 v. 48 Problem Klubben: En skolklubb har 100 medlemmar. De går i klass 3, 4, 5 eller 6. 58 är flickor. 30 går i klass 5. 14 pojkar går klass 6. 20 går i klass 3. 16 flickor går i klass 5.40 går i klass 6. 10 pojkar går i klass 3. a) Hur många pojkar går i klass 5? b) Hur många flickor går i klass 4? c) Vad kan man mer tänka ut? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det.
Göra undersökningar Börja med: Skriv 2-4 exempel på olika diagram Lektion 3 v. 48 Börja med: Skriv 2-4 exempel på olika diagram Skriv 1-3 exempel på frågor som du kan undersöka och visa i ett diagram. En väldigt bra förklaring, med filmer finns här: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/statistik/diagram Ansvar: Uppgift: Gör en undersökning