Konsumenträtt Germaine Hillerström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
Konsumenttjänstlagen
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Principiellt om fordringens grund
Lag och rätt på internet
Fel i fastighet 19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Inköpsrutiner.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Köparens främsta förpliktelse: Betala §§
ARN i korta drag. ARN i korta drag Uppgifter Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom.
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Presentation av vilka vi är
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
- Fullgörelse, 23 och 24 §§ - Hävning, 25, 26 och 29 §§ - Skadestånd, §§ - Innehållande, 42 § Påföljdskatalog, 22 § KöpL Uteblivet/försenat avlämnande.
Gäller endast skadestånd
Presentation av Bengt Domeij
Allmänna kontraktsrättsliga PÅFÖLJDER
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
RELEVANSBEDÖMNING Köparen i god tro (undersök-ningsplikt avgörande)?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Konsumentköplagen.
Köprätt.
KÖP av lös egendom 1. KöpL 1990 (ÄKöpL 1905) 2. KköpL 1990 (ÄKköpL 1973) 3. CISG (3, 14-17, §§) KkrL 1992 (KkrL 1977) 5. AvbetKöpL
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Köprätt I och II
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Fel i fastighet
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Konsumenträtt Germaine Hillerström

Konsumenträtt Konsumentköplag (1990:932) Konsumentkreditlag (1992:830) Distans- och hemsförsäljningslag (2005:59) Konsumenttjänstlag (1985:716)

Tekniska begrepp Dröjsmål Varans avlämnande Risk för varan

Säljarens dröjsmål Köparen kan enligt 10 § KKL: Hålla inne betalningen Kräva att köpet fullgörs Häva köpet (krävs reklamation) Kräva skadestånd (krävs reklamation)

Felet måste föreligga när varan avlämnas ”Sexmånadersgaranti” (20 a §) Efter sexmånadersperioden skall konsumenten kunna visa att felet fanns då varan avlämnades

Reklamation vid fel i varan Meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet (23 §) Inom två månader

Reklamationstid (23 §) För varor som konsumenten köpt före 1 april 2005 gäller två års reklamationstid För varor som konsumenten köpt efter 1 april 2005 gäller tre års reklamationstid Undantag 24 §

Påföljder vid fel på varan Kräva avhjälpande Kräva omleverans Kräva prisavdrag Kräva ersättning för att avhjälpa felet Häva köpet Kräva skadestånd Hålla inne betalningen

Vid köparens dröjsmål (39 § KKL) får säljaren: Hålla inne varan Kräva betalning Häva köpet Kräva skadestånd