Sampers Användardag 21 sept 2016
Restidsindata till Sampers (prognostidtabeller)
Översiktlig beskrivning finns i Trafikverkets beräkningshandledning Tidtabellsmodell Restider tåg Tidtabellsmodell – tidtabeller till Sampers, kapacitetstal till Samgods Översiktlig beskrivning finns i Trafikverkets beräkningshandledning http://www.trafikverket.se/contentassets/019b462e4cd14e97bbc1093c61450332/160818_berakningshandledning_trafik_transportprognoser_ver_2016040.pdf/ modell
Persontågstrafikering Linjestruktur med uppehållsbild, gångtid och turtäthet Godstågstrafikering Bangods med tåg per bandel och linjedel Kapacitetsark Matematiskt kapacitets-utnyttjande per linjedel Kapacitetsmatris Person- och godståg per linjedel Linjelänk Linjedel (kapacitetsark) per emme-länk Kapacitets- och tidtabellstillägg per emme-länk Tidtabellsunderlag Summering av gångtider, kapacitets- och tidtabellstillägg per stationssträcka Samgods med kapacitetstal Kodningsmakro tidtabellsunderlag indata till Sampers Ev. revidering av persontågstrafikering med hänsyn till kapacitetsutnyttjande efter godsprognos Omräkning kapacitetstal indata Samgods Infrastruktur
Arbetsgång för att skapa tidtabellsindata för analys av en infrastrukturåtgärd Ny infrastruktur Läggs in i kapacitetsarket och kapacitetsmatrisen Gångtider per tågtyp och stationssträcka samt dimensionerande sträcka i kapacitetsberäkningen Koda noder och länkar i emme Persontågstrafikering trafiklinjer med tågtyp, stationsuppehåll, gångtider och turtäthet. En ”linjelänk” med trafikens utlagd i nätet Kapacitetsberäkning steg 1 Persontågstrafikeringen förs in i kapacitetsarket med hjälp av en kapacitetsmatris Indata till Samgods
Forts. arbetsgång Samgodsresultatet bryts ner till bandel/linjedelsnivå Bangods = antal godståg av olika kategorier och transporterad volym Antal godståg (Bangods) går tillbaka in i kapacitetsberäkningen total konsumerad kapacitet beräknas per linjedel i hela järnvägsnätet Beräkning av kapacitetspåslag och tidtabellstillägg för persontågen Persontågens prognostidtabeller färdigställs. Dessa består av gångtid (tid mellan två stationer beroende av infrastruktur och tågets prestanda) samt tidspåslag som är en funktion av det beräknade kapacitetsutnyttjandet.
Beräkning av tidstillägg Tidtabellstillägg = 𝐴𝑣𝑠𝑡å𝑛𝑑 𝑚𝑖𝑙 ∙ 𝛾𝑖 i = tågtyp Kapacitetstillägg = (Kapacitet ∙ a𝑖s - b 𝑖s) a𝑣𝑠𝑡å𝑛𝑑 𝑚𝑖𝑙 s = spårtyp; enkelspår, dubbelspår Kapacitetstillägget kan inte vara negativt, dvs om 𝑘𝑎𝑝𝑎𝑐𝑖𝑡𝑒𝑡< 𝛽 𝑠 𝛼 𝑠 så är kapacitetstillägget = 0
Beräkning av tidstillägg Tågtyp Vehicle type Tdt-tillägg DSP ESP Nodtillägg Mode g a b hh:mm:ss IC 1 0,30 4,30 2,00 2,15 0,60 j X2000 2 4,00 k Snabbtåg stmb 5 0,10 3,20 1,60 Pendel övrigt 15 Nattåg 16 00:05:00 Dieselmotorvagn 17 Pendel Stockholm 18 00:00:15 i Höghastighetståg 3 Snabba regionaltåg 4
Beräkning av tidstillägg funktion av avstånd och kapacitetsutnyttjande Använder ”Linjelänk”
Sammanfattning Ny infrastruktur: in i kapacitetsark, kapacitetsmatris, kör gångtider, koda i emme Komplettera nyckeln mellan emme-länkar och linjedelar Persontågstrafikering och linjelänk Kapacitetsberäkning steg 1 Samgods + Bangods Kapacitetsberäkning steg 2 Koda tidtabell