Grammatikförstärkning Leena-Maija Åberg-Reinke

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
KIELIOPPI: VASTAUKSET
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Aina Svensson, SLU-bibliotekenSVEP-Workshop, Göteborg, 4 mars 2004 EPrints som plattform för e-publicering Erfarenheter från SLU- biblioteken.
Svensk pluralbildning
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Deklinaatiot = substantiivin taivutusluokat Yksikön epäm. Yksikön määr. Monikon epäm. Monikon määr. 1 en matta mattan mattor mattorna 2 en bil bilen bilar.
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
Elektricitet.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur blir man klok på universitetet?
Substantiv plural.
Evangeliska fosterlandsstiftelsen
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
1 Finskt förvaltningsområde/suomenkielinen hallintoalue Södertälje kommun – finskt förvaltningsområde Från årsskiftet får du som talar.
NO Med Sanna.
Affärsbrev kund försäljare Minkä nimisiä kirjeitä asiakas ja myyjä lähettävät toisilleen?
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 10.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Huvudbyggnaden, U-vingen
Aikamuodot. Preesens  Verbin vartalo + preesensin pääte Ititt/a-arI kväll tittar jag på TV. IIläs/a-erJag läser svenska i morgon. IIIbo-rMin bästa kompis.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Sivulausetyyppi: Epäsuora kysymyslause Indirekt fråga AINA SIVULAUSEEN SJ: KON-SU-LI-KIE-PRE Tavallisin harjoitus: Minkälainen/miten alkaa suora kysymys.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Ordklasser Svensk grammatik Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Grammatik.
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ Positiivi: ei vertailua, samalla tasollaSOM = kuin Den här bilen är lika dyr somlika – som Det här huset är.
Kie Avoin/Öppen Tekniikan alan ruotsia Svenska inom teknik (grupp H11) FM Sandra Uitto Språkcentret, svenska Huvudbyggnaden, U-vingen, II vån.
Substantiv / Nouns. EN eller ETT?  70-80% are EN-words Simplified rules (1): EN-words end in –R in plural  -OR (1), -AR (2), -ER (3) 1.EN-words ending.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Från inledning till presentation
Huvudbyggnaden, U-vingen, II vån.
PERFEKTI = on tehnyt, on tapahtunut
Frågeord (en frågA, -n, -or, -na  yhdyssanassa: frågEord)
Adjektiivn ja substantiivin muoto tiettyjen sanojen yhteydessä
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Processbeskrivning SANAJÄRJESTYS KÄÄNTYY, JOS AIKASANA ALOITTAA!
Processbeskrivning SANAJÄRJESTYS KÄÄNTYY, JOS AIKASANA ALOITTAA!
Sanajärjestyksestä.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
positiivi – komparatiivi - superlatiivi
Undersök er lärmiljö.
Planering november – kurs D Tema kultur
Simhallen När, vem, vad, var Rubrik
En dikt av Solja Krapu Hur kunde du Hur kunde du! inte bara glömma utan också förneka allt du sagt allt du lovat Som den där gången – har du glömt? –
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Slaviska, oktober 2015
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Komma igång med Scratch
I vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Polska, oktober 2015
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Ryska, oktober 2015
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Tjeckiska, oktober 2015
Presentationens avskrift:

Grammatikförstärkning 18.1.2010 Leena-Maija Åberg-Reinke Kielikeskus

Ruotsin kurssin rakenne Period 3: grammatik (du kan följa programmet på min hemsida, adress http://www.mv.helsinki.fi/laberg Mellanveckan 8.3.: grammatikprov Period 3: muntlig och skriftlig färdighet Period 4: Muntlig och skriftlig färdighet Skriftligt prov 7.5. + muntligt prov enligt överenskommelse Period 4: Muntlig och skriftlig färdighet

Substantiivien taivutus Mikä substantiivien taivutuksessa on niin tärkeää? Vältymme sekaannuksilta! Vertaa: en lag, lagar = laki ett lag, lag = joukkue Vi har fått en ny lag. Vi har fått ett nytt lag. Den nya lagen är viktig. Det nya laget är viktigt. De nya lagarna är viktiga. De nya lagen är viktiga.

Vielä tärkeämpää on saada koko nominaalilausekkeet oikein! Artikkelit kohdallaan, adjektiivi-a:t kohdallaan ja t-symmetria toteutuu Vertaa: en grön bil ett grönt hus den gröna bilen det gröna huset gröna bilar gröna hus de gröna bilarna de gröna husen bilen är grön huset är grönt bilarna är gröna husen är gröna min bil är grön mitt hus är grönt mina bilar är gröna mina hus är gröna

En-sukuiset -or a-loppuiset en opera, operan operor, operorna en skola, skolan skolor, skolorna (koulu, koulukunta) 2. –ar -ing-loppuiset en avhandling,-en avhandlingar, -na (väitöskirja) - lopussa painoton –e (+ konsonantti) en teater,-n teatrar, teatrarna - lyhyitä yksitavuisia en sal,salen salar, salarna en krets, kretsen kretsar,kretsarna (piiri)

3. –er paino viimeisellä tavulla (vierasperäisiä) en fakultet fakulteten fakulteter fakulteterna (tiedekunta) en lektion lektionen lektioner lektionerna -or-päätteiset lainasanat en lektor lektorn lektorer lektorerna en dator datorn datorer datorerna muita en bok boken böcker böckerna en bokstav bokstaven bokstäver bokstäverna en synpunkt synpunkten synpunkter synpunkterna

-er – päätteen saavat ett-sukuiset -eri/-ori, -eum/-ium ett tryckeri tryckeriet tryckerier tryckerierna (kirjapaino) ett laboratorium laboratoriet laboratorier laboratorierna ett stipendium stipendiet stipendier stipendierna

Ett-sukuiset 4.-n Vokaaliin päättyvät ett årtionde årtiondet årtionden årtiondena ett tema temat teman temana ett författande författandet (kirjoittaminen, kirjailijana toimiminen) ett utförande utförandet utföranden utförandena (suorittaminen; versio) 5. – Konsonanttiin päättyvät ett universitet universitetet universitet universiteten ett problem problemet problem problemen ett fönster fönstret fönster fönstren

Ilman näkyvää päätettä jäävät en-sukuiset -are/er en lärare läraren lärare lärarna en italienare italienaren italienare italienarna en kritiker kritikern kritiker kritikerna en indier indiern indier indierna -ande/-ende (tekijä) en studerande studeranden studerande studerandena en ordförande ordföranden ordförande ordförandena (puheenjohtaja)

Kätevä vinkki en = utrum ett = neutrum Ja koska ihmiset eivät ole neutreja, eivät ihmistä tarkoittavat sanat ole yleensä ett-sukuisia eivätkä niihin liittyvät sanat saa t-päätettä Lars är tjugo år gammal. När ska du bli färdig? Jag är säker på att jag blir färdig om tre år. (vrt. Det är säkert att..) Den berömde målaren Picasso dog över nittio år gammal.

Milloin t - milloin a? en grön bil ett grönt hus Muistathan t-symmetrian: en grön bil ett grönt hus den gröna bilen det gröna huset gröna bilar gröna hus de gröna bilarna de gröna husen bilen är grön huset är grönt bilarna är gröna husen är gröna min bil är grön mitt hus är grönt mina bilar är gröna mina hus är gröna

a-pääte tulee adjektiivin loppuun - yksikön määräisessä substantiivin edellä den gröna bilen - aina monikossa gröna bilar bilarna är gröna de gröna bilarna Muista myös, että määräisyys ilmaistaan joko a)yksinkertaisena: Bilen står där. Bilarna står där. tai b) kolminkertaisena: Den gröna bilen står där. De gröna bilarna står där.