DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI

Innehåll Vad är strategi Verktyg i den strategiska processen Koncept Personas Scenario Moodboard Koncept Budskapstrategi Strategidokument

STRATEGI ? !

Vad är strategi? ”Att bedriva strategiarbete är att välja” Bryggan mellan research och design Ramverk för hela projektet Ger en riktning och beskriver omfattning Ge motivation Både ledning och flexibilitet

PERSONAS Persona = användarprofil Låta andra lära känna målgruppen En möjlig påhittad person Kontextberoende Helst inte mer än en A4

Personas AB Karl Hedin Byggare i en- eller tvåmansföretag, "Mats" - Här hör jag hemma 30-45 år Klädsel: moderiktiga arbetskläder med gadgets Har KH som kompis och kompetensbollplank Behöver hjälp från webben med allt som inte rör byggandet Positiv till att få info till mobilen. Bl a. För att visa kunder bilder och ge prisidé

Personas Ett vanligt sätt att skapa förståelse för vem vi kommunicerar till är att arbeta med Personas. Följ med i ett exempel på hur arbetet med en persona kan gå till. Lägg speciellt märke till vad det är som beskrivs om en Persona. År 2002 gjorde BBC en redesign av sin webbplats. Initialt gjorde man research och intervjuade och använde fokusgrupper. Man ville veta hur BBC:s befintliga webbplats upplevdes ur bland annat språklig- och emotionell aspekt jämfört med andra webbplatser. Man jämförde sig både med konkurrenter men kartlade även ett antal andra webbplatser. Man jämförde också med försökspersonernas favoritwebbplatser för att få sig en bild av beståndsdelarna i något som upplevdes som riktig bra av användare. Undersökningarna analyserades och man kartlade olika användarprofiler, som representerade olika relationer till det man höll på att skapa. Av alla dessa användarprofiler valdes ”Mandy” ut för att representera användarna när man designade och färdigställde BBC:s nya webbplats. Personan Mandy Mandy är 36 år och bor i Northamton i England. Hon jobbar deltid som mellanchef. Stress är en del av hennes liv; att hinna med barn, hem och jobb. Hon använder inte Internet så ofta men när hon gör det är hon fokuserad, det är tid hon har för sig själv. Eftersom hon är en gör-det-själv-människa använder hon en del av sin tid på nätet till att leta recept. Det händer även att hon har ögonen öppna för resurser på nätet som kan vara till hjälp för barnen i deras skolarbete. Hon läser kvällstidningar och matlagningstidningar och ser även en del såpor på TV. Känns det som man börjar kunna se Mandy framför sig? Om så är fallet är det för att beskrivningen av Mandy skapades för att på ett lätt sätt definiera fokus för alla inblandade ett stort designprojekt. Mandy beskrivs på mindre än en A4 och kan sedan presenteras för alla inblandade i projektet utifrån perspektivet: det är henne vi bygger webbplatsen för. Ingen tvekan, inga jätterapporter med målgruppsanalys som bara en del i teamet orkat läsa utan en kort och koncis beskrivning av vem man producerar för som alla i teamet kan ta till sig inom loppet av någon minut. Med tanke på att BBC får miljontals besökare på webben bör man ställa sig frågan om man kan bygga en webbplats utifrån en enda person, i det här fallet Mandy. Naturligtvis inte om det inte var så att Mandy representerar mer än sig själv. Mandy har vaskats fram ur de grundliga analyserna man gjort på både totalpopulation och målgrupper. Så, Mandy är alltså en representant för målgruppen och vad mer är: hon finns inte. Hon finns inte i verkligheten alltså. Utan hon är skapad ur målgruppsanalysen och har sedan getts namn och en sammanhängande historia kring sig. En skapelse som Mandy kallas för persona. En persona är en fiktiv representant för målgruppen. Om man så vill kan man säga att personas ger ansikte åt statistik och kunskap om målgruppen. Sen kan ju personan anta vilket namn eller ålder som helst beroende på vem man producerar för eller formar budskap till. Olika målgrupper ger olika personas. Sammanfattat: Personas ska hjälpa hela designteamet att snabbt få en gemensam målbild för vad som ska göras och för vem. Sen kan det gälla allt från produkter som jeans och mediaproduktion till budskap i form av manualer eller marknadskommunikation. http://www.liamdelahunty.com/blog/media/theglasswall.pdf

Scenarier för personas Scenarier = kontextberoende berättelser Ger personas syften och behov Skapar förstålelser Lätta att skapa Effektivt berättande Max en A4

Läs mer om personas http://www.uxforthemasses.com/personas/ http://www.uxbooth.com/blog/personas-putting-the- focus-back-on-the-user/

Moodboard Mediemiljöer Färger Uttryck Mediekonsumtion Helhetsintryck Moodboard är ett presentationsverktyg inom kommunikation och design. I ett projekt kan det stödja utveckling, förändring, att ”sälja in” samt fungera som diskussionsunderlag för visuella objekt eller idéer som går att presentera visuellt. Innehållet på ett moodboard presenteras på en bit kartong med foton, skisser, material och eventuellt korta texter. Beroende på syftet kan hopsättningen variera fritt. Om moodboard inte fungerar det ofta brist på underliggande idé Huvuddragen i ett moodboard: Viktiga aspekter Övertygar genom direkta, intuitiva, generella intryck Passar bra för utveckling, presentation och differentiering av koncept Passar bra vid presentationer för att komplexa idéer blir konkreta och visuella Områden där moodboards används: I filmbranschen: design, skisser, foton, scenbilder Annonsering och marknadsföring: visuell definition av målgrupp baserat på porträtt och vardagsliv Webbdesign: Look & Feel av sidinnehåll, och navigationstänk Industridesign: färger, former, material, exempelvis ur inredning på bil Bilden visar ett moodboard för Mandy, primärpersonan för BBC:s webbplats (beskriven i avsnittet personas). Bilden: en del detaljer att notera: Vi ser bilen Mandy kör Tidningarna hon läser Bridget Jones dagbok, boken hon läst som påverkat henne mycket Flera reklamutskick Vi ser recept, smink, mat, gratiskupong, ett radhus, barnfilmen ”Monsters Inc”, varukatalog med fritidsprodukter som grill och skottkärra samt en massa saker som lättare avkodas av en person som bor i England.

Koncept Övergripande och bärande idé Kan beskriva utkast/skiss Kan också vara en tänkt lösning ”DNA” Röd tråd Kan styra delar av eller all kommunikation Ett koncept är en övergripande och bärande idé. Ordet "koncept" används inom förvaltningsrätt för att beskriva ett utkast. Ett koncept kan även avse en tänkt lösning på ett givet problem.

Koncepttest Tidigt i projektet Kan vara en idé som presenteras Inte så noggrann (Low-fidelity) Prata med användare

Budskapsstrategi AIDA Attention Interest Diesire Action

Output: strategidokument Ett dokument där gjorda vägval presenteras och konsekvenser av dessa vägval.