Tillgänglig primärvård För ökad kunskap och stöd för verksamhetsutveckling
Tillgängligheten ska följas upp för att Ge bättre underlag för ledning och styrning av verksamheten, till exempel information om tillgänglighet för olika diagnosgrupper Stödja och följa utveckling och förbättring, till exempel enklare bokningssätt, nya former för vårdmöten och rätt kompetens i patientmötet Göra jämförelser med andra verksamheter, till exempel hitta goda förebilder
Tillgänglighet ska följas ur både patientens och sjukvårdens fokus 1. Patientens upplevelse av tillgänglighet – fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet Projektet har: intervjuat invånare och jämfört deras behov med frågor i Nationell patientenkät (NPE) och Hälsobarometern, för att säkerställa att enkäterna följer upp patienternas upplevelse av tillgänglighet. Projektet har tagit fram förslag på kompletterande frågeställningar. 2. Ur sjukvårdens fokus genom att mäta och presentera tillgänglighet ur flera perspektiv Projektet har: tillsammans med landstingen tagit fram en modell för en utökad uppföljning av primärvård för att användas såväl lokalt som nationellt.
Patientupplevd tillgänglighet - fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet I intervjuer fick invånare berätta om vad de tycker är viktigt i kontakt med primärvården. Tillgänglighet för alla oavsett sjukdom, ålder eller patientgrupp Möjlighet till flera sätt att boka tid (besök, telefon, sms, mejl, webb) Få träffa rätt kompetens och bli bemött med respekt Den fysiska miljön ska fungera för alla Information ges och förklaras så att alla förstår Vård ges i rimlig tid Efter besöket få veta nästa steg, få uppföljning och fortsatt stöd
2. Mäta och presentera ur flera perspektiv SKL har tillsammans med landsting/regioner tagit fram en modell för utökad uppföljning av primärvården. Modellen ger kunskap som kan användas för att förbättra tillgängligheten och kan användas både lokalt och nationellt. Remittenttyp: Beskriver hur kontakten med vårdgivaren har tagits. Har patienten remitterats eller själv tagit kontakt? Vem har remitterat patienten? Yrkeskategori: Träffar patienten rätt kompetens direkt? Patienten ska möta den kompetens som är mest lämplig utifrån aktuellt vårdbehov. Medicinskt måldatum: Innebär enligt den medicinska bedömningen den bortre tidsgränsen för när en kontakt bör ske. Bokningen: Har patienten själv bokat besöket via webbtidbok, har enheten kontaktats för tidbokning eller är det ett oplanerat besök utan bokning? Form av öppenvårdskontakt: Vanligt besök, besök på distans, hembesök, telefon-eller brevkontakt? Diagnoskoder: Som haft klinisk relevans och vårdinsatser som gavs vid vårdkontakten ska rapporteras. Åtgärdskoder och yttre orsak rapporteras om förekomst finns.
Exempel: yrkeskategori En patients röst: ”Doktorn tittade inte innan hen skickade remiss till sjukgymnasten. Sjukgymnasten hänvisade mig tillbaka till doktorn. Sjukgymnasten ansåg att doktorn borde ha undersökt mig noggrannare innan.” Exempel: yrkeskategori Patientperspektivet: Tillgängligt möte, rätt kompetens och respekt, bli sedd och hörd Sjukvårdsperspektivet: Tillgänglighet till alla yrkeskategorier kan följas upp med den nya uppföljningsmodellen Tillgänglighet till nybesök inom 7 dagar i primärvård Läkare Övriga Läkare Sjuk- sköterska Fysio- terapeut Arbets- Kurator Psykolog
Exempel: Tillgänglig i tid En patients röst: ””Viktigt att man får hjälp ganska fort. Bra att inte behöva vara ovetandes så länge.” Patientperspektivet: Ge mig vård i rimlig tid Sjukvårdsperspektivet: Tillgänglighet till olika diagnosgrupper kan följas upp i den nya uppföljningsmodellen Bild: data från Jönköping visar exempel på tillgänglighet till nybesök per alla diagnoser jämfört med de som har fått diagnos depression
Nästa steg, etapp 2 under 2017 Utvecklingsområdet ”Patientupplevd tillgänglighet” Överlämna förslag till förvaltningen av Nationella Patientenkäten angående komplettering av frågorna i enkätundersökningen Utvecklingsområdet ”Mäta och presentera ur flera perspektiv” Stödja Landsting/regioner i implementering av den utökade uppföljningsmodellen Utveckla rapporter och sammanställningar för tydlig visualisering av data för underlag till analys i förbättringsarbetet kring tillgänglighet