Tillgänglig primärvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

Tillgänglig primärvård För ökad kunskap och stöd för verksamhetsutveckling

Tillgängligheten ska följas upp för att Ge bättre underlag för ledning och styrning av verksamheten, till exempel information om tillgänglighet för olika diagnosgrupper Stödja och följa utveckling och förbättring, till exempel enklare bokningssätt, nya former för vårdmöten och rätt kompetens i patientmötet Göra jämförelser med andra verksamheter, till exempel hitta goda förebilder

Tillgänglighet ska följas ur både patientens och sjukvårdens fokus 1. Patientens upplevelse av tillgänglighet – fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet Projektet har: intervjuat invånare och jämfört deras behov med frågor i Nationell patientenkät (NPE) och Hälsobarometern, för att säkerställa att enkäterna följer upp patienternas upplevelse av tillgänglighet. Projektet har tagit fram förslag på kompletterande frågeställningar. 2. Ur sjukvårdens fokus genom att mäta och presentera tillgänglighet ur flera perspektiv Projektet har: tillsammans med landstingen tagit fram en modell för en utökad uppföljning av primärvård för att användas såväl lokalt som nationellt.

Patientupplevd tillgänglighet - fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet I intervjuer fick invånare berätta om vad de tycker är viktigt i kontakt med primärvården. Tillgänglighet för alla oavsett sjukdom, ålder eller patientgrupp Möjlighet till flera sätt att boka tid (besök, telefon, sms, mejl, webb) Få träffa rätt kompetens och bli bemött med respekt Den fysiska miljön ska fungera för alla Information ges och förklaras så att alla förstår Vård ges i rimlig tid Efter besöket få veta nästa steg, få uppföljning och fortsatt stöd

2. Mäta och presentera ur flera perspektiv SKL har tillsammans med landsting/regioner tagit fram en modell för utökad uppföljning av primärvården. Modellen ger kunskap som kan användas för att förbättra tillgängligheten och kan användas både lokalt och nationellt. Remittenttyp: Beskriver hur kontakten med vårdgivaren har tagits. Har patienten remitterats eller själv tagit kontakt? Vem har remitterat patienten? Yrkeskategori: Träffar patienten rätt kompetens direkt? Patienten ska möta den kompetens som är mest lämplig utifrån aktuellt vårdbehov. Medicinskt måldatum: Innebär enligt den medicinska bedömningen den bortre tidsgränsen för när en kontakt bör ske. Bokningen: Har patienten själv bokat besöket via webbtidbok, har enheten kontaktats för tidbokning eller är det ett oplanerat besök utan bokning? Form av öppenvårdskontakt: Vanligt besök, besök på distans, hembesök, telefon-eller brevkontakt? Diagnoskoder: Som haft klinisk relevans och vårdinsatser som gavs vid vårdkontakten ska rapporteras. Åtgärdskoder och yttre orsak rapporteras om förekomst finns.

Exempel: yrkeskategori En patients röst: ”Doktorn tittade inte innan hen skickade remiss till sjukgymnasten. Sjukgymnasten hänvisade mig tillbaka till doktorn. Sjukgymnasten ansåg att doktorn borde ha undersökt mig noggrannare innan.” Exempel: yrkeskategori Patientperspektivet: Tillgängligt möte, rätt kompetens och respekt, bli sedd och hörd Sjukvårdsperspektivet: Tillgänglighet till alla yrkeskategorier kan följas upp med den nya uppföljningsmodellen Tillgänglighet till nybesök inom 7 dagar i primärvård Läkare Övriga Läkare Sjuk- sköterska Fysio- terapeut Arbets- Kurator Psykolog

Exempel: Tillgänglig i tid En patients röst: ””Viktigt att man får hjälp ganska fort. Bra att inte behöva vara ovetandes så länge.” Patientperspektivet: Ge mig vård i rimlig tid Sjukvårdsperspektivet: Tillgänglighet till olika diagnosgrupper kan följas upp i den nya uppföljningsmodellen Bild: data från Jönköping visar exempel på tillgänglighet till nybesök per alla diagnoser jämfört med de som har fått diagnos depression

Nästa steg, etapp 2 under 2017 Utvecklingsområdet ”Patientupplevd tillgänglighet” Överlämna förslag till förvaltningen av Nationella Patientenkäten angående komplettering av frågorna i enkätundersökningen Utvecklingsområdet ”Mäta och presentera ur flera perspektiv” Stödja Landsting/regioner i implementering av den utökade uppföljningsmodellen Utveckla rapporter och sammanställningar för tydlig visualisering av data för underlag till analys i förbättringsarbetet kring tillgänglighet