Mid Sweden University develops and realizes opportunities

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
Välkommen till.
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Presentationens avskrift:

Mid Sweden University develops and realizes opportunities

Facts about Mid Sweden University

Mid Sweden University in numbers 13 000 students 450 courses 46 Bachelor’s programmes 30 Master’s programmes 1000 employees 91 professors Turnover SEK 928 Millions Observera att siffrorna är avrundade, exakta siffror återfinns i Mittuniversitetets senaste årsredovisning. Anslagsgrundande studenter, läsår 13/14: kollat med CW Antalet individer (ej antal årsarbetskrafter som är 848 st) 91 anställda personer, 2014 Utbildningsuppgifter, läsår 13/14: kollat med MA

Three campuses Härnösand Sundsvall Östersund

Mid Sweden University Library Mittuniversitetet har egna bibliotek i Sundsvall och Östersund. I Härnösand ingår Mittuniversitetet till och med 2016 i Sambiblioteket tillsammans med Härnösands kommun och Västernorrlands läns- bibliotek. Universitetets bibliotek erbjuder service till studenter, anställda och allmänhet. Vid universitetsbiblioteket finns Lärande- och resurscentrum, LRC. Uppgiften är att samordna och utveckla lärandestödet till universitetets lärare och studenter. Det gör LRC bland annat genom att förbättra användningen av nya medier och ny teknik inom e-lärande.Verksamheten vid LRC samordnas med universi- tetets övergripande utbildningsstrategi för e-lärande.

Mid Sweden Unversity – organization chart Mid Sweden University – organization chart

Strategy and vision – development plan Proximity, Benefits, Curiosity: core values för development Education in close cooperation with working life Research in cooperation and co-production Mittuniversitetets styrelse beslutade 2009 om en utvecklingsplan för perioden 2009-2012. 2014 togs ett beslut att förlänga utvecklingsplanen med endast smärre (främst redaktionella) ändringar, fram till 2016. Planen anger riktningen för utvecklingen och kompletteras med strategier och handlingsplaner för de olika verksamhetsområdena. Under 2010 arbetades en ny utbildningsstrategi fram för 2011-2015. Strategins fokus är att uppnå excellens inom e-lärande och arbetslivsanknytning. Det är områden där Mittuniversitetet har lång tradition och goda förutsättningar att nå målet. Det är också områden som är efterfrågade av studenterna och som genererar kvalitet och attraktivitet. Mittuniversitetet ska enligt utbildningsstrategin fortsätta att utveckla utbildningsutbudet för att motsvara omvärldens krav. Det ska finnas ett tydligt fokus på för Mittuniversitetet unika utbildningar och tanken är att bygga Sommaruniversitetet till ett varumärke. Det är också angeläget att söka allianser med andra lärosäten. Även när det gäller forskningen betonas samverkan med omvärlden i utvecklingsplanen: Samproduktion med externa aktörer och ökad extern finansiering ska eftersträvas. Under 2011 arbetades en forskningsstrategi fram och 2013 fastställdes en strategi för verksamhetens förutsättningar.

Wide range and several unique programmes

The Mid Sweden University educational strategy An attractive educational offer Two prioritized areas e-learning Education in close cooperation with working life Three development areas Internationalization Quality development Regional cooperation Attractive courses and programmes of high quality Satisfied students with great career opportunities Healthy economy

Attractive courses and programmes of high quality Erbjuda utbildningar som är attraktiva och ämnesmässigt högkvalitativa är rekryteringsmässigt uthålliga har nära samverkan med arbetslivet har tydliga bildningsinslag har forskningsanknytning Utbildningarna ska karakteriseras av pedagogisk medvetenhet närhet flexibla utbildningsformer internationell studiemiljö kritiskt tänkande och egen kunskapsinhämtning är nyckelbegrepp

Realizing opportunities We are an excellent stepping stone – an environent that makes it possible for students and researchers to reach their goals together with us. I Sverige finns det mer än 50 universitet och högskolor. En del är specialiserade, men de flesta erbjuder en bredd av spännande utbildningar och viktig forskning. Det är inte alltid lätt att veta vad som skiljer det ena universitetet från det andra. Ändå kan det vara avgörande att kunna göra det – särskilt för att kunna rekrytera önskat antal studenter och skapa livskraftiga forskningsmiljöer, liksom för att attrahera samverkanspartners och kompetenta medarbetare. Om man kokar ner hela vår verksamhet och kort och lättillgängligt ska försöka beskriva vad som är kärnan; förmedla en bild till omvärlden av Mittuniversitetet, så gör vi det genom att utgå från målet som den enskilda studenten, forskaren och medarbetaren har med att befinna sig på Mittuniversitetet. Det är den utgångspunkten vi tagit när vi jobbar strategiskt med att förmedla bilden av vad är och står för, det vill säga varumärket Mittuniversitetet.

Distribution of students between the campuses A total number of about 13 000 students Härnösand, about 1 400 Sundsvall, about 2 700 Östersund, about 2 700 The rest of the students take web-based courses without campus lessons.

Number of full-time equivalent (FTE) Har tidigare varit felaktig. Har visat läsår t.o.m. 2009, efter det kalenderår. Uppdaterad ME 2014

Where are the students from? New students at Mid Sweden University 2013/2014 14% of the new students at Mid Sweden University come from Jämtland and Västernorrland. Mid Sweden University recruits many students from Stockholm, Västra Götaland, Skåne and Gävleborg. 5,5% 8,5% 4% Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 2013/2014. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var 6406 (föregående läsår var det 7166), av dessa kom 14% från Mittuniversitetets region. De 14% procenten från egna regionen är samma andel som föregående år men en rejäl minskning jämfört med läsåren i början av 2000-talet (exempelvis 42% läsåret 2002/2003 och 35% läsåret 2003/2004 men 29% 2004/2005). Mittuniversitetets riksrekryterande karaktär är tydlig. Utbudet av distanskurser och nätbaserade kurser spelar sannolikt en stor roll för denna utveckling. 21% 14% 11%

Programmes at Mid Sweden University Access programme Behavioural Sciences programmes Civil Engineering programmes Economy programmes Sports programmes Engineering programmes Computer programmes Programmes in Fine, Applied and Performing arts Teacher Training programmes Media programmes Environment and Natural Sciences programmes Programme in Psychology Social Sciences programmes Programme in Social Work Languages and Humanities programmes Tourism programmes Health Sciences programmes

Programmes Uppdaterat av CW 2014 Källa Lisa Degree programmes Programmes Uppdaterat av CW 2014 Källa Lisa Kompletterad med nedbrutna cirkeldiagram

Development number of first choice applicants Utveckling av förstahandssökande (vid sista ansökningsdag) Uppdaterad ME 2014 Källa: ÅR

Closeness to new knowledge by means of collaboration Business councils Field studies Study visits Internship and degree projects Participation in networks and conferences Innovation support supports student entrepreneurship

Useful research of high quality

Research of high academic quality relevant to the surrounding society Mål enligt forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden

The Mid Sweden University research strategy Research environments Research career Research funding Effects of research Demanded (published/cited) research External funding Effective third-cycle studies Co-production

Development of resarch 2005–2014 PhD Students (number) Government research funding (SEK Million) External funding for research (SEK Million) Professors (number) Uppdaterad ME 2014. Källa ÅR

Research at Mid Sweden University is partly organized in profiled areas and research centres and partly in subject research and research groups is, to a great extent, conducted and made use of in direct collaboration with external partners has a clear connection to first-cycle programmes and courses

Profiled research areas Mid Sweden University has eight different research centres. They are the spearhead of our profile areas, but also platforms for cooperation with financiers and other parties.

Research centres CER – conducts industry-oriented research on economic relations of individuals and companies. DEMICOM – conducts research on democracy and communication in the digital community. ETOUR – develops and communicates scientific knowledge about tourism and travel. FSCN –  conducts world-leading research in collaboration with the industry in subprocesses from forest to paper, biomaterial and new products

Research centres NVC – conducts world-leading research in ski research. RCR – develops and communicates knowledge about risk, crisis and security. Sports Tech Research Centre – conducts research focusing on applied science within the field of sports technology and product development. STC – develops sensor-based systems and services in electronics and computer science with a focus on industrial IT and digital services.

Subject research Research connected to big and important first-cycle educational areas A great part of subject research deals with the welfare sector School Care and nursings Ämnesforskning Inom Mittuniversitetet bedrivs forskning inom alla vetenskapsområden. Det ger en stor bredd av forskningsprojekt och en hög kompetens bland lärosätets forskare. Det är bland annat forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden. Genom att de flesta forskare även undervisar, får studenter på grundnivå och avancerad nivå en naturlig inblick i och koppling till den forskning Mittuniversitetet bedriver inom det aktuella ämnet.

Third-cycle programmes in 21 subjects Biology Computer and System Science Ecotechnology Electronics English Business Administration History Health Sciences Sports Technology and Quality Technology Chemistry Chemical Enineering Mathematics Media and Communication Science Education Psychology Social Work Sociology Political Science Engineering Physics Tourism Sciences Subject Didactics

Research projects and research groups Center for Digital Information Management, CEDIF Centre for Rehabilitation Research, CRF Digital Printing Centre, DPC Forum for Gender Studies, FGV Public information systems s

Utilization of research Innovation support for researchers Commercialization of research and knowledge Easy Access – give away ideas and research results

The future

The future – Mid Sweden University in the next few years Aim Modification work Mid Sweden University should still stand strong in 2016 and in the years to come. Modification work to adapt the activities to decreased government funding Adapt the programmes and courses offered More efficient organization – two administrative levels Better use of spaces and lower costs Skillnaden vid denna omställning jämfört med tidigare gånger vi haft neddragningar är Etablerade strategier som utgångspunkt Perspektiv på tre år Lärosätesövergripande arbete

Decrease in the funding cap until 2016 Budget decrease and estimated decline in purchasing power makes the increase until and including 2016 just over SEK 50 Million.

Three campuses will be two in 2016 Sundsvall Östersund Målet med förändringen är att skapa de bästa förutsättningarna för ett starkt Mittuniversitetet i framtiden och att behålla en hög attraktivitet och kvalitet i utbildningarna.   Att samla verksamheten i Härnösand till Sundsvall betyder nya möjligheter att utveckla ämnesområden och universitetets utbud av utbildningar samt en större och rikare campusmiljö för studenterna. På sikt innebär det också lägre driftskostnader för universitetet.

The aim of this change is to create the best prerequisites for a strong Mid Sweden University in the future and to maintain a strong attraction and a high quality in the programmes.

Contact Phone +46 10 142 80 00 E-mail kontakt@miun.se Webb miun.se