Vägar till full sysselsättning och rättvisa löner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Advertisements

Vad lär vi oss av alla utvärderingar? Anders Forslund SVUF, Hilton Slussen
Den allmänna pensionen - pensionstid. DEN ALLMÄNNA PENSIONEN - PENSIONSTID Val vid pensionering Inkomst/tilläggs- och premiepension Tidpunkt för uttag.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 31 augusti 2016 Konjunkturläget, augusti 2016.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Minimilöner – vad säger forskningen om effekterna? Timbro, 17 november 2015 Per Skedinger Institutet för Näringslivsforskning (IFN) Linnéuniversitetet.
Sysselsättning, lönespridning och flyktinginvandring Lars Calmfors Fredhällshemmet 18/
Läget inför den kommande avtalsrörelsen Lars Calmfors Svenskt Näringslivs lönebildningskonvent 16 september 2015.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Sverige och världsekonomin.
Det aktuella ekonomiska läget Lars Calmfors Finansbolagens förening 20/
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikter våren 2016 Skåne Län Arbetsmarknad med tempo Prognos för arbetsmarknaden 2016 – 2017 Analysavdelningen Thomas Behrens
Svensk välfärdsforskning och diskussionen om fattigdomsbekämpning i utvecklingsländer Kenneth Nelson Institutet för social forskning.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Maria Billstam Konjunkturbarometern April Barometerindikatorn Index, medelvärde = 100 Standardavvikelse = 10.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Arbetsmarknadsrapport kommentarer Seminarium Anders Forslund IFAU och Uppsala universitet 1.
TREND FinansAnalys AB.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den svenska modellens nationalekonomi – finns den?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nya svenska storföretag En kommentar
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Spartid för kontantinsats 60 kvadrat
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017 BLEKINGE LÄN
Hur går det på arbetsmarknaden?
KONJUNKTURINSTITUTET
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
KONJUNKTURINSTITUTET
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Inför avtalsrörelsen 2016 Arbetsmarknadsekonomisk rapport
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Blanchard kapitel 8 Medellång sikt – AS-AD modellen
Utredningen om kommunal planering, del 2
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Årlig förändring i tusental
Granska läromedel.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Arbetsformer XX vattenråd.
Finanspolitik i praktiken
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Ett utmanat Sverige.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Ekonomiska perspektiv
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Arbetslöshet, priser och inflation.
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
När politiken kom till köksbordet
Makroekonomi med tillämpningar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Arbetsförmedlingen.
Källor: SCB och Riksbanken
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Den svenska arbetsmarknadsmodellen – en jämförelse med andra länder
Ekonomi i teori och praktik
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Vägar till full sysselsättning och rättvisa löner Lennart Erixon Nationalekonomiska institutionen Stockholms universitet ABF 18 februari 2016

Rapportens berättelse Systematisk kritik av den nyliberala berättelsen (ideologin/metateorin) Analys av maktförskjutningar genom finanssektorns ökade betydelse och kapitalets ökade rörlighet Ansatser till en ”postkeynesiansk” teori Höga löner främjar tillväxt och sysselsättning Jämnare inkomstfördelning och höjda löner för lågavlönade skapar högre efterfrågan Välfärdsstaten är en konkurrensfördel

Rapportens berättelse, forts. Arbetslösheten i Sverige är till stor del ett efterfrågeproblem. Rekommendationer av en expansiv finanspolitik (på både kort och lång sikt) samt en ökad löneandel utifrån ett ambitiöst arbetslöshets- och sysselsättningsmål Kritik av nedrustningen av arbetsmarknadspolitiken, framför allt av arbetsmarknadsutbildningens minskade betydelse och inriktning En generös arbetslöshetsförsäkring kan öka rörligheten på arbetsmarknaden, arbetsmotivationen och matchningseffektiviteten

Allmänna synpunkter Sambandet mellan solidarisk lönepolitik (höga löner), omvandlingstryck och tillväxt – inte så framträdande som man kunde ha förväntat. Och fokus bara på utslagning av lågproduktiva branscher. Rapporten kunde ha vidareutvecklat Rehn-Meidnermodellen, bl a genom att knyta an till dagens forskning (Acemoglu etc). Vart tog regionalpolitiken vägen? Hänvisningar till att t ex bygga bostäder ”där efterfrågan på arbetskraft är hög” osv (s. 234, se även s. 233, 238, 244). Diskussionen om strukturpolitik är fokuserad på arbetsmarknadens funktionssätt och den offentliga infrastrukturen. Lite tunt om innovationer och forskning, speciellt om statlig forskningsfinansiering och riskkapitalmarknader. Lite om fackföreningsrörelsens försvagade inflytande under de senaste decennierna. Allt kan inte skyllas på löntagarfondsdebatten. Självkritik? Få internationella utblickar.

Ambivalens, särskilt i synen på ekonomisk politik och ekonomisk teori Trots betoningen av den aggregerade efterfrågan - rapporten använder begreppet jämviktsarbetslöshet. Begreppet är problematiskt om man antar att det finns en ’naturlig’ tendens till full sysselsättning och om man bortser från att ekonomisk politik kan påverka strukturomvandling, produktivitet och ge upphov till kumulativa processer (rapporten hänvisar bara till hysteresiseffekter). Det är dessutom omöjligt att empiriskt fastställa jämviktsarbetslöshetens storlek (vilket rapporten påpekar med rätta). Konflikt 1: Rapportens arbetslöshetsmål: 2-4 %. Men den pläderar samtidigt för att använda ett sysselsättningsmål för RB och att låta Finanspolitiska rådet fastställa detta. Men jämviktsarbetslösheten är ca 6-7 % enligt gängse beräkningar (Konjunkturinstitutet m fl). Sverige har då nästan full sysselsättning i dag! Bättre att rekommendera ett generösare inflationsmål för RB (förkastas i rapporten). Konflikt 2: Rapporten anknyter till rationell förväntningsteori genom att hävda att RBs avvikelse från inflationsmålet sedan mitten av 90-talet fick realekonomiska effekter genom att det uppstod ett gap mellan den förväntade inflationen (2 %) och den faktiska inflationen. Slutsatsen: lönerna har varit för höga i Sverige. Synsättet är oförenligt med det i andra delar av rapporten.

Ambivalens, särskilt i synen på ekonomisk politik och ekonomisk teori, forts Den nya ekonomiska politiken kritiseras och ses rentav som en del av den kritiserade nyliberalismen, som ”…en del av nyordningen” (s. 99-100). Men samtidigt: rapporten ställer sig bakom de penning- och finanspolitiska ramverken och en oberoende RB ”Det finansiella ramverket fyller en viktig funktion” (s. 264). ”Det är bra med ett tydligt regelverk för den offentliga sektorns finanser” (s. 265). ”Den stabiliseringspolitiska situationen…har till stor del lagt grunden för mer stabila institutioner och därmed en mer stabil konjunkturutveckling.” (s. 250). Argument för en oberoende RB och för att främst använda penningpolitiken i stabiliseringspolitiken är att den ”…inte är styrd av politiker” (s. 250). En aktiv finanspolitik ska begränsas för ”…att politiker riskerar att utforma politiken i syfte att bli återvalda eller för att tillfredsställa särskilda väljargrupper.” (s. 265). Finanspolitik ska bara användas ”…i djupa eller kraftigt utdragna lågkonjunkturer och vid kraftig överhettning.” (s. 265). Ger vissa associationer till den nya konsensusen (under 90-talet) i den ekonomiska politiken och kanske också till nyliberalismen…