Växtekologisk orienteringskurs Göteborgs Universitet 2011
Kursbeskrivning Kursen ger grundläggande kunskaper i ämnet växtekologi. Med den bohuslänska vegetationen som utgångspunkt ges en orientering i terrestra ekosystem och natur/floravård. Exkursioner med växtekologiska teman till kust och inland ingår.
Kursens mål Närvaro vid heldagsutflykter är obligatoriska annars krävs en A4-sida (text) om relevant naturtyp och eventuella figurer. För godkänt betyg skall en rapport om två A4 sidor gällande jämförelse av två naturtyper. För betyget VG ska 80% av tentan klaras av.
Introduktion Ekologi: Ekosystemet Jorden Vetenskapen om samspelet mellan de levande organismerna och den miljö de befinner sig I Med miljön menas: de biologiska (levande) och fysiska (icke-levande) faktorer som påverkar organismerna Ekosystemet Jorden
Frågeställningar: Varför finns olika växt –och djurarter på just de platser där vi ser dem? Hur försörjer sig de olika arterna, vilka äter vad? Varför finns det ett större antal djur av en viss art ett särskilt år?
Var börjar det? Vad behövs för liv? Energi – sol Näring Vatten
Fotosyntes Fotosyntes: använda energin i ljuset för att sätta ihop vatten -och kolmolekyler till sockermolekyler Koldioxid + Vatten -> Socker + Syrgas
Respiration Respiration: Energi kan användas genom att sockermolekyler används vilket frigör koldioxid och vatten Socker + Syrgas -> Koldioxid + Vatten
Det gröna i bladen Växtcell Kloroplaster Mitokondrie Kloroplast
Näringsämnen Växter precis som djur behöver näringsämnen för att bygga upp olika delar De viktigaste för växterna är: Kväve Fosfor Svavel Kalcium Kalium Magnesium
Beroenden – klarar vi oss själva? Näringskedja Näringsväv
Växtgeografi 8 vegetationsregioner i Norden 1: Västra löv- och tallskogsregionen (Norge) 2: Södra lvskogsregionen 3: Södra barrskogsregionen 4: Norra barrskogsregionen (=taigan) 5: Fjällbjörkskogsregionen 6: Lågalpin region 7: Mellanalpin region 8: Högalpin region
Skiktning i en skog
Nordiska vegetationstyper
Podsol vs brunjord
Skogar blir till