Välkommen till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rör vi oss? Det beror på vad vi jämför oss med.
Advertisements

Uppgifter/Läxa Lös uppgifterna: 120, 121, 123, 125, 126, 128, 130, 133, 142, 144, 145.
Hud & hudsjukdomar Fredrik Hieronymus.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet
Administration Distribution Metabolism Exkretion
Kap. 3 Derivator och Integraler
Kapitel 3 Sannolikhet och statistik
Kap. 3 Derivator och Integraler
Sol i Syd Projektdagen 2017 Region Blekinge
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
KONJUNKTURINSTITUTET
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 2
Praktiska grejer Lärare: Erik Ramm-Schmidt Läxorna finns på Wilma
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Kursintroduktion Brukarorienterad design
Kapitel 2 Förändringshastigheter och derivator manada.se.
Behandlas under 4 kursträffar i mineralmuseet mars-april 2017
Sällsynta jordartsmetaller
GEOGRAFI.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Men kolla bildspelet vecka 18 först
Nordiska Lärarorganisationers Samråd
Arbetsgrupp ”Hat och hot mot förtroendevalda”
Är en radikal omställning till hållbar konsumtion möjlig och hur påverkar det våra möjligheter till välbefinnande? Jörgen Larsson Assistant professor in.
X Avrundning och överslagsräkning
ULA Kompetenscenter - en del av TPY
VISBY IBKs FÖRENINGSTRÄD
Styrelsen i stallet vecka 20
Framgångsfaktorer för en global projektverksamhet
Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Medelhavsbuffé 11/ Bildkavalkad.
Nya regler om energi i BBR
Sannolikhet och statistik
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Växtekologisk orienteringskurs
Tularemi.
Information till primärvården Herman Nilsson-Ehle Catharina Lewerin
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors
Lagen om Energikartläggning i stora företag
KPP053, HT2016 MATLAB, Föreläsning 3
Lars Calmfors Föreläsning 2 för Riksrevisionen 25/2-2016
Fosfor från Östersjöns djupbottnar är problemet
Täthet hos flänsförband mellan stora polyetenrör och ventiler
Arbetsbeskrivning Sportkommittén
Dagens ämnen Matriser Räkneoperationer och räknelagar
Mellankrigstiden
Ledarutveckling över gränserna
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur får vi fler att söka till Teknikcollege ?
det är den här processen
Uppföljning av år 2016 HFS-nätverket
BILDSPEL ABISKO, ev. YOUTUBE KLIPP
Visit Karlskoga Degerfors
Vårdprevention - en introduktion för medarbetare på sjukhus
Trygg, säker och samordnad vård- och omsorgsprocess
Föräldraenkät 2017 Förskola
BYGDSAM Anundsjö Grundsunda BLT Nätra.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och Händelseanalys
Så här säljer du med SMS.
Finansiell samordning
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2016
Dagläger MTB i Högbobruk
Sportlovsläger 9-12 feb Årshjulet med läger på skolloven börjar med ett dagläger för våra tävlingsgymnaster Vi hälsar alla gymnasterna i S- och R-ben samt.
Medlemsinfo Tenhults IF
Välkommen till vårt Öppet Hus, SeniorNet Huddinge
Fortum: Lars Modigh Agneta Molinder Synovate Temo: Gun Pettersson
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i att utvärdera hemtjänst
Presentation av verksamhetsplan
20% rabatt (På ordinarie priser)
Nu finns det möjlighet att köpa en klubboverall via Team Sportia
Presentationens avskrift:

Välkommen till

Bild från dreamstime.com Varför är du här? För att få behörighet, få betyg, komma vidare i livet, karriär… (yttre motivation) Bild från dreamstime.com Därför att du vill lära dig, växa som människa, söka det goda livet… (inre motivation) Vårt mål är att ni ska växa som människor - och få behörighet … att växa själva och att hjälpa andra att växa.

Det här är din kurs! Dina erfarenheter, tankar och upplevelser, är en central del av undervisningen. Vi vill bjuda in dig att ta ansvar och vara med i processerna för att skapa formerna och innehållet som vi arbetar med. Du har alltså ett ansvar för ditt och allas vårt lärande, och vi önskar att du är med och skapar en god miljö så det kan ske.

Ett tema per block. Fyra block per kalenderår. Tre block blir ett läsår. Blocköversikt, Allmän Kurs, Furuboda Folkhögskola   Kalenderår 2016 2017 Block Block 0 Block 1 Block 2 Sommarlov Block 3 Block 4 Jullov Tema Pengar Prylar Brott och straff Kost&Hälsa Konspiration  Psykologi Start 2015-10-01 2016-01-11 2016-04-04 2016-06-20 2016-08-08 2016-10-17 2016-12-16 2017-01-09 2017-04-03 Slut 2015-12-18 2016-04-01 2016-06-17 2016-08-05 2016-10-14 2017-03-31 2017-06-30

Vilka är vi? Josef, pedagog (samhällsämnena - tema) Matthew, pedagog (matte/engelska) Roger, Malak, pedagog Natasa

Teman och ämnen I Folkhögskolan vill vi att innehållet ska ha en konkret koppling till deltagarnas liv. I livet går det inte att skilja mellan ämnena, till exempel historia, svenska eller samhällskunskap, därför arbetar vi med teman. För oss pedagoger är det också viktigt att ni deltagare får vara med och forma innehållet i undervisningen; och äga sin kurs. Vår pedagogik bygger på att det är genom ansvar man växer, därför vill vi inbjuda er att ta ansvar med oss för er egen tillväxt och inlärning.

Kunskap som räcker länge Folkhögskolan har inga bestämda kursplaner. Det gör att vi har frihet att själva bestämma innehållet i våra kurser. Form och innehåll kan variera helt och hållet beroende på omvärlden och vilka som är med. På folkhögskolan kan vi därför vara friare i vårt kunskapssökande. Förmågan att ta till sig och se nya infallsvinklar är högt värderad. Du får matnyttiga kunskaper för fortsatta studier och arbetsliv, men det sker på ett sätt så att du växer som människa. Du får möjlighet att upptäcka dig själv och skaffa dig redskap för att påverka ditt liv, kanske i en ny riktning

Ett filmklipp https://www.youtube.com/watch?v=dqTTojTija8

Lärande genom samtal På folkhögskolan möts människor med olika kulturer, livsvillkor och intressen. Det är i samtalet, och när vi lär känna varandra som nya insikter skapas och som vi alla får växa. Vi lär tillsammans, och i klassrummet är dialogen viktig. Ditt aktiva deltagande i gruppen är en del av folkhögskolans kännetecken. Det är viktigt att alla är med och tar ansvar för ett gott samtalsklimat.

Aktivitetsdagar Ibland flyttar vi också ut kursen – iväg på studiebesök, eller bara till den miljö vi ska lära oss mer om. Ibland börjar vi i läroboken, men undervisningen kopplar ändå till det som händer i, och utanför, klassrummet. Fredagar brukar vara aktivitetsdagar, då vi gör något för att skapa gruppkänsla, och lära känna varandra utanför lektionsmiljön. Detta kanske inte känns lika mycket som ”skola” men är väldigt viktigt i vår syn på kunskapen. I tema psykologi ska vi ägna en hel del tid åt att få besök av folk som arbetar med psykologi-relaterade yrken, och att se dokumentärer.

Kurs som inte är en rättighet Vi har uppdrag och finansiering från regeringen genom folkbildnings- rådet, men det är inte en rättighet på samma sätt som den kommunala skolan. Folkbildningen är en 150 år gammal tradition i Sverige som bygger på kritik av den statliga och kommunala utbildningens strängare former En kritik av att utbildning/kunskap ska vara en förmån för de rika värderar alla människors egna perspektiv och en vardagsnära livskunskap

En skola för vuxna Folkhögskolan vänder sig till alla vuxna över 18 år som vill studera blandar gärna människor med olika åldrar och skiftande bakgrund. Alla har gjort ett eget val att studera, och är ansvariga för sitt lärande. På folkhögskolan finns mängder av kursinriktningar och även kurser på flera olika nivåer. Vi kan olika saker och olika mycket, och vi är alla okunniga i olika områden. Det är något vi vill ta vara på och använda i undervisningen.

Mentorskap och arbetsgrupp Under er tid på Allmän kurs kommer ni att ha en av oss, Josef, Matthew och Roger, som mentorer. Och ni kommer att vara uppdelade i mindre arbetsgrupper som vi håller fast vid under studiernas lopp. Under mentorssamtalen har pedagogerna en tystnadsplikt som gör att du kan känna dig friare att tala om det som du annars skulle vara försiktig med.

Grundläggande behörighet Folkhögskolans Allmänna kurs kan ge grundläggande behörighet till högskolan. När du är klar får du ett studieomdöme som gör att du kan söka till högskolan genom folkhögskolans urvalsgrupp Behörighetsgivande kurs (Allmän kurs) på folkhögskola är ett alternativ till det traditionella betygssystemet, motsvarande både grundskole- och gymnasienivå.

Grundläggande behörighet För grundläggande behörighet från folkhögskolan måste du uppfylla två krav. 1. Omfattningskrav - krav på att du ska studera en viss tid 2. Innehållskrav - Godkänd i : Svenska 1, 2 och 3, eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 Engelska 5 och 6 Matematik 1 a, b eller c Samhällskunskap 1a1 Naturkunskap 1a1 Religionskunskap 1 Historia 1a1

Studieomdöme Du som studerar på Allmän kurs får ett studieomdöme som är en sammanfattande bedömning av din studieförmåga. Du kan inte läsa upp betyg - höja betygsmedelvärdet från gymnasiet - genom att studera på folkhögskola. Studieomdömet du får när omfattningskravet i folkhögskolans grundläggande behörighet är uppfyllt, använder du när du söker högskolan.   4    - Utmärkt studieförmåga 3,5 - Mycket god - Utmärkt studieförmåga 3    - Mycket god studieförmåga 2,5 - God - Mycket god studieförmåga 2    - God studieförmåga 1,5 - Mindre god - God studieförmåga 1    - Mindre god studieförmåga

Bedömning Vid bedömning för studieomdöme tittas på den enskildes studieförmåga. Man tittar på: Kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa. Förmåga till analys, bearbetning och överblick. Ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier. Social förmåga Efter varje block utvärderas om deltagaren har uppnått behörighet, gör man inte det blir man återbetalningsskyldig till CSN.

Anmäl sjukdom och sen ankomst Vi vill att ni anmäler till Josef genom mail, telefon eller sms om ni av någon anledning inte kan komma, eller blir sena. Mobil: 0739-41 46 33 Mail: josef.mornerud@furuboda.se