Teknikprojekt våren 2015 Samarbete mellan Äldreomsorgen och Aranäsgymnasiet, Teknikprogrammet – designinriktning och Vård-och omsorgsprogrammet Ulrika Borgvall, Malin Edefors, Ann-Kristin Jonsson
STARTEN: Entreprenöriellt lärande, en röd tråd i undervisningen Kollegialt lärande med fokus på Entreprenöriellt lärande Nya möten Nya idéer om hur man kan utforma värdeskapande undervisning Skarpa projekt i ”verkligheten”
Är det möjligt? Samarbetsprojekt mellan Teknik och Vård-och omsorgsprogrammet
Varför? Ett värdigt åldrande
Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015 Allt kan bli bättre… Trots att det finns goda förutsättningar för att ge våra äldre ett tryggt och bra omhändertagande finns det saker som kan förbättras, både när det gäller den fysiska och psykiska miljön. Detta gäller såväl för våra seniorer som för de som arbetar inom äldreomsorgen. Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015
Vilka är det då som ska ta hand om våra äldre i framtiden? Kanske våra Vårdelever som ska arbeta inom vården väljer att arbeta med inom äldreomsorgen. Kanske kommer våra Teknikelever att arbeta med att utveckla tekniska lösningar och nya hjälpmedel. Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015
Samarbete och utbyte av kunskap och erfarenheter På Aranäsgymnasiet i Kungsbacka har vi både Teknikprogram och Vård-och omsorgsprogram. Några lärare från bägge programmet tyckte att detta kunde vara en god idé – att låta elever från dessa program arbeta med ett gemensamt projekt. Att tillsammans utveckla den fysiska och psykiska miljön för såväl boende som personal på några äldreboende i vår kommun. Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015
Samarbetspartner? Äldreomsorgen i kommunen
Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015 Arbetsgång MÅL Gruppvis redovisning inför publik med presentation av resultat, dels muntlig framställning, dels i rapportform Metodövningar där vårdeleverna låter teknikeleverna få prova på hur det är att vara sjuk, handikappad eller har försämrade minnes och/eller kroppsfunktioner. Fältstudier på ett äldreboende. Fas 1 Uppstart med information om projektet. Grupperna samlas och lär känna varandra. Information från kommunens representanter. Fas 2 Efter fältstudierna arbetar eleverna gruppvis med att analysera resultaten från fältstudierna, där uppgifterna har varit att intervjua både de som arbetar och de som bor på äldreboendet. Dessutom ska eleverna titta på boendemiljön och dokumentera sitt besök med skrift och foton. I Fas 3 ska eleverna utifrån sammanställningarna från analyserna, genom övningar i kreativ problemlösning försöka hitta lösningar på problem som de stött på. De ska göra skisser, ritningar och enkla modeller på sina förslag. De ska även göra nya besök på äldreboendet för att få ”feed back” på sina idéer. Fas 4 ska eleverna redogöra för vad de kommit fram till genom att skriva färdigt sin Rapport. De ska göra en utvärdering och reflektion över sitt arbete. De ska göra en presentation där de redogör för sina frågeställningar och om de fått svar på dem genom sitt arbete. Där ska de också visa förslag i form av skisser eller modeller. Presentationen sker inför publik ock ska vara väl förberedd. Efter presentationen ska rapport lämnas in för granskning och betygsättning . Som avslutning av projektet samlas eleverna för utvärdering och betygssamtal. Teknik & Vårdprojekt Aranäsgymnasiet 2015
Nytänkande Schema Olika kompetenser hos både elever och lärare Tillit Inget facit Trygghet i våra yrkesroller
Våren Uppstart med Äldreomsorgen Mixade grupper med ca 5 personer/grupp Äldre-overaller och empatiövningar på skolan Besök på äldreboenden Leva-Fungera Mässa Produktutveckling
Äldreoverallen
Empatiövningar och test av hjälpmedel
Vad blev det? Växthus
Utveckling av befintliga hjälpmedel
Presentation för uppdragsgivare, målgrupp och lärare
Från idé till prototyp
Nästan användbart direkt Matbeställningsapp.
Med samtiden – nära pågående teknikutveckling: Säkerhetsarmband Krav (huvudfunktion) Behov (delfunktioner) Önskemål (stödfunktioner) Skall fungera som ett alarm om patienten ramlar eller om patienten överstiger gränser som t.ex. ytterdörren etc. Armbandets alarm funktion skall i största syfte kunna larma personal i god tid för att ingen patient skall komma till skada för sig själv eller andra. Denna larmfunktion finns redan i t.ex. klädbutiker. Med hjälp av armbandets alarm funktion kommer personal även att kunna identifiera vart patienten bifinner sig med hjälp av en motagare som all personal skall bära. Stryktålig ifall patienterna är oförsiktiga, eventuellt vatten resistent. Komfortabel så att ingen patient får skavsår eller liknande irritationer på huden. Produkten skall även vara säkrad med något slags lås så att ingen patient plockar av sig armbandet. Produkten skall kunna känna av temperraturen och pulsen hos patienten för att kunna veta om patienten mår bra både fysiskt och psykiskt. Armbandet skall kunna vara personlig och var och en av patienterna skall kunna få välja utseende i form av färger och mönster. Armbandet skall även innehålla en klocka (om patienten vill) för att diskret dölja huvudfunktionen på produkten.
Efter Olikheter är en tillgång Viktigt att se möjligheter, …för det finns mycket som inte är självklart och enkelt Allt blir inte som man tänkt sig Att vara flexibel är ett måste Projektet har lett till ytterligare ett projekt och en EU- ansökan om ett internationellt samarbete.
Positiva effekter Positiv kontakt med Äldreomsorgen Nya uppslag för arbetslivet/studier Eleverna har fått prova nya arbetssätt Olikheter berikar Riktiga uppdrag gör skolan meningsfull Uppmärksamhet i media
Bara möjligheter Olikheter berikar Vi kan berika varandra
Kontakt Ulrika Borgvall: ulrika.borgvall@kungsbacka.se 0300- 83 33 13 Malin Edefors malin.edefors@kungsbacka.se 0300-83 34 19